• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

lijst met veel van het zelfde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chinook

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 jul 2010
Hallo allemaal
Ik ben hier nieuw en heb een vraag over exel.

Ik heb een lijst met allemaal namen. Bij die namen hoort informatie over wat deze persoon heeft gedaan (BV hardlopen 500 meter).
Nu hebben ze allemaal gemeen dat ze wel eens het zelfde hebben gedaan.

BV a heeft 500 meter hard gelopen en touwtje gespongen
b heeft hink stap sprong gegdaan en 500 meter hard gelopen
c heeft vergespongen en 500 meter hard gelopen.

Ik wil nu graag alleen alle verschiilende onderwerpen automatisch uit deze exel file halen.

Wie kan mij hier bij helpen.
Ik heb niet erg veel ervaring mogelijk kunnen jullie een voorbeeld geven zodat ik dat kan kopieren.
Aanpassen voor de cellen gaat wel lukken (denk ik).

Graag reactie

VR GR Chinook

Chinook,

Als je nu eens je lijst laat zien, en je zet erbij wat je waar als resultaat wilt zien. Kunnen we je er misschien wat formules voor bedenken.

Hierbij een voorbeeld van een gedeelte van die lijst.

Deelnemer A
3300 ICP Course and FY09 Test
3300 ICP Course Materials & FY08 Test
3300 ICP rel 6.1 I+M Fast Track Leader-Led
3300 ICP rel 7.1 I+M Update Self-Study

Deelnemer B
Your Assistant rel 3.0.8 I+M for 3300 ICP Self-Study
Your Assistant Sales Course Materials & Test
3300 ICP rel 8.0 I+M Update Self-Study
3300 ICP I+M Pre-Course Assessment
3300 ICP rel 7.0 UR2 I+M Update Self-Study
3300 ICP rel 7.1 UR2 I+M Update Self-Study

Deelnemer C
3300 ICP rel 9.0 I+M Update Self-Study
3300 ICP rel 7.0 I+M Update Self-Study
3300 ICP rel 7.0 UR2 I+M Update Self-Study
3300 ICP Site Qualification Self-Study

En zo heb ik ca 100 deelnemers die een aantal onderwerpen hebben uit gevoerd
Ik schat dat het aantal verschillende onderwerpen ook ca 100 is.

Graag lees ik jullie reactie.

VR GR Chinook

Chinook

Wat Ad bedoelde is een echt excel bestandje met daarin een gedeelte van de lijst en hoe je het zou willen hebben.

Dat helpt een stuk om mee te denken met jouw probleem.

Het probleem is wel duidelijk, ook zonder bestand.
Maar als de gegevens in 1 kolom staan, dan is niet zonder meer uit te maken waar de splitsing tussen de ene activiteit en de andere dient plaats te vinden. Je doet er daarom best aan om ALLE MOGELIJKE activiteiten in een afzonderlijke kolom te plaatsen. Daarna kan er dan bekeken worden welke activiteit(en) van welke persoon met 1 of meer van de activiteiten in die kolom overeenkomen. Maar ook dan blijft het nog een heel gedoe hoor.

Chinook,

Ik heb je gegevens uit post #3 even in een bestand geplakt, maar zoals Gerard aangeeft is het voor de helpers duidelijker/makkelijker indien je dat zelf doet.
De formule in de bijlage is een matrixformule, dus bevestigen met ctrl+shift+enter, ook nadat je aan een bestaande formule iets aangepast hebt.

Bijlagen

WHER,
ik denk dat de lijst die de vragensteller plaatste, telkens TWEE activiteiten bevat, en dat moet worden nagegaan welke van die activiteiten AFZONDERLIJK overeenkomt met 1 (van de 2) bij anderen.

De bedoeling van de vragensteller ontcijferen is meestal 90 procent van het probleem, we horen het wel.

Het scheidingsteken is hier duidelijk het '+' -teken. Met Tekst naar kolommen kunnen de activiteiten gescheiden worden. Maak van beide kolommen 1 kolom en met uitgebreid filter kan je de unieke activiteiten eruit filteren.
Met de gegevens uit Post#3 kom ik uit op 17 unieke activiteiten.
Misschien dat jullie formulejongens dit op een eenvoudiger manier kunnen oplossen.

oplossing??

Ik heb de oplossing ( die voor mij werkt) gevonden.

in het office pakket van win 7 (mogelijk ook wel eerder) zit het tabblad data.
Hierin zit de optie remove dulipcate (button).

Dit wist ik zelf niet maar een collega wel.
Die heeft me via de OCS hierbij geholpen.
Eerst hebben we een kopie gemaakt van de lijst en vervolgens heeft hij alle onderwerpen in een kolom gezet.

Door de button (remove duplicate) te gebruiken komt de vraag juiste of welke kolom.
Oke geven en het resultaat is: elk uniek onderwerp staat in een/de lijst.

Julie alemaal geweldig bedankt voot het mee denken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan