• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lijst met ZIP codes en daarachter de LON/LAT

Status
Niet open voor verdere reacties.

intered14

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2012
Hoi iedereen,

een vraagje over Excel waar ik zelf niet uitkom.

Ik heb een bestand met ZIP codes, daarvan wil ik achterhalen welke LON/LAT daarbij hoort. Dus ik ben opzoek gegaan naar een overzicht met ZIP + LON/LAT gegevens en ook gevonden. Nu is het alleen de uitdaging om de juiste LON/LAT achter de colom ze zetten van mijn ZIP code.

In Column A is het overzicht van mijn ZIP codes waarvan ik de LON/LAT wil achterhalen.
In Column B zou ik graag de LAT info willen zetten die bij de ZIP hoort
In Column C zou ik graag de LON info willen zetten die bij de ZIP hoort

Colum H/I/J is een DB van zip codes met daarbij de LON/LAT.

Het is dus denk ik de bedoeling dat de waarde van bijv. A2 gezocht word in column H, en indien gevonden dan de waarde van column I/J plakken in column B/C.

Veel zip codes zullen onbekend zijn, maar dat is een uitdaging voor later voor mij.

Uitleggen is niet mijn sterkte punt, dus ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is?

Iemand die weet hoe je dit kan doen?

Bijlagen

Hallo,
Je uitleg valt nog mee, hoor...
Zet in B2 de formule:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($A2;$H:$J;KOLOM();0);"niet gevonden")
en kopieer ze tot de laatste rij in kolom C.
Groeten,
Enigmasmurf

Hoi,

Bedankt voor je reactie en goed om te horen dat me uitleg wel mee viel :)

Ik heb de som gebruikt, maar krijg overal de melding 'niet gevonden'.
Dus denk dat (ik?) er nog iets fout gaat. Want de melding staat ook bij bijv. zip "19134" (A3468) en staat ook in H6024

Update:
Hmm, heeft zo te zien met cel-opmaak te maken. Effe kijken of ik dat kan oplossen

Update 2:
Column A omgezet naar Getal en het werkt, bedankt!

Laatst bewerkt:
Fijn om te horen dat je zelf hebt kunnen uitvogelen wat er nog scheelde. Een betere methode om bij te leren bestaat vermoedelijk niet :)

Ik heb het topic weer geopend want de uitdaging wordt nog wat ingewikkelder... De LON/LAT bestand heeft meer dan 3 miljoen regels. En aangezien Excel tot 1 miljoen kreeg ik het niet voor elkaar om alle regels onder elkaar te zetten zodat de som nog steeds werkt. Dus ik heb daar nu 4 tabbladen van gemaakt. (De zip is inmiddels veranderd naar stad.) En het blijkt dat sommige steden ook in andere landen voorkomen. Dus het zou mooi zijn als de som ook aangepast kan worden dat het ook zoekt op Country. Bijgaand een voorbeeld bestand zoals het er nu uitziet.

Is het uberhaupt mogelijk dat de som wordt aangepast dat er ook gezocht wordt op de andere tabbladen?

Bijgaand een voorbeeld hoe het grotere bestand eruit zie

Bijlagen

In plaats van zelf het wiel uitvinden, zou ik 'ns een kijkje nemen op deze Engelstalige site...
Die maakt gebruik van een Google API om de coördinaten te verkrijgen. Je mag er 2500 gratis per dag ophalen. Moet je toch een eind komen lijkt me. ;)

En anders kan je de formule 'nesten' of het lekker werkt met zoveel rijen en Vlookup mag je zelf proberen.

=IFERROR(VLOOKUP($B2;$I:$K;COLUMN(B1);0);IFERROR(VLOOKUP($B2;Blad2!$H:$J;COLUMN(B1);0);"niet gevonden"))

Bedankt voor de antwoorden! De auto populate Marcro werkte voor mij niet, gaf ongeldige LAT/LON.

Dus uiteindelijk handmatig gedaan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan