• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lijst samenstellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

frankh1

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2006
Hallo,

Ik heb een werkblad met heel veel codes. Ik wil uit dit werkblad een lijst filteren met unieke waarden. Kan iemand me helpen?

A- Hoe kan ik alle waarden verspreid in het werkblad (soms lege cellen en lege regels) in 1 kolom krijgen.
B- Hoe filter ik alle unieke waardes er uit?

Ik heb Excel 2007. Hopelijk kan iemand me helpen

Beste frankh1 ;)

Probleem A. zie bestandje voor lege rijen op te vullen.

Probleem B. Kopiëer eerst de gegevens van probleem A door alles te selecteren dan kopiëren en speciaal plakken en vink waarden aan dan op OK.
Ga in een cel staan waar de waarden staan dan naar GEGEVENS dan naar DUPLICATEN VERWIJDEREN en klik op OK.

PS. maak eerst een kopie van je bestandje !!!

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

bedankt voor de reacties. Maar ik kom er nog niet uit....
Ik heb een deel van mijn werkblad in de bijlage geplaatst. Ik zou graag in blad 2 in kolom A een lijst met unieke codes willen maken uit blad 1. Maar krijg het niet voor elkaar.
kan iemand me nogmaals helpen?Alvast bedankt!

Bijlagen

Stap 1: Alle waarden in 1 kolom (met dank aan een eerder post op dit forum):

Ga naar Blad1 cel A27 en plak daar deze formule:
=INDIRECT(ADRES(REST((RIJ()-1);26)+1;INTEGER((RIJ()-1)/26)))

Trek deze formule door tot A2912: je volledig gebied met waarden beslaat A1 t/m DG26 ofwel een matrix van 26 rijen*111 kolommen=2868 cellen (zowel gevuld als leeg). Je begint in rij A27 met cel 1 dus doortrekken tot A2912

Stap 2: unieke waarden bepalen in blad 2:
Kopieer bereik A27:A2912 van Blad 1 naar Blad 2 en plak in cel A1 mbv Plakken speciaal - Waarden!!!!

Ga naar Data-Filter-Uitgebreid Filter
Kies bij Actie voor: kopieren naar andere locatie
Kies bij Lijstbereik voor: A1:A2868 (Blad 2, de als waarden geplakte gegevens)
Laat Criteriumbereik leeg
Kies bij Kopieren naar voor cel C1 op Blad 2 (daar begint je lijst met unieke waarden)
Vink het vakje "Alleen unieke records aan"

Druk op OK

Let op: in je oorspronkelijke gegevens zijn ook getallen opgeslagen als tekst, die ziet Excel op deze wijze ook als unieke waarde

Let op 2: De bovenstaande uitwerking werkt voor je voorbeeldbestand met 26 rijen. Als je oorspronkelijke bestand meer rijen bevat dien je de 26 in de formule van stap 1 uiteraard te vervangen door het aantal rijen van je oorspronkelijke bestand. Ook dien je dan de formule natuurlijk verder door te trekken afhankelijk van de hoeveelheid cellen in je oorspronkelijke bestand.

Laatst bewerkt:
Beste frankh1 ;)

Kopieer bereik A27:A2912 van Blad 1 naar Blad 2 en plak in cel A1 mbv Plakken speciaal - Waarden!!!!

Ga naar Data-Filter-Uitgebreid Filter
Kies bij Actie voor: kopieren naar andere locatie
Kies bij Lijstbereik voor: A1:A2868 (Blad 2, de als waarden geplakte gegevens)
Laat Criteriumbereik leeg
Kies bij Kopieren naar voor cel C1 op Blad 2 (daar begint je lijst met unieke waarden)
Vink het vakje "Alleen unieke records aan"

Druk op OK

Dit stukje kan je vervangen door naar GEGEVENS te gaan dan naar DUPLICATEN VERWIJDEREN en op OK te klikken.

Als bericht krijg je dat er 2521 dubbels zijn en 373 unieke records overblijven.

PS. daarna kan je de cel met de 0 en de lege cel handmatig verwijderen.

Groetjes Danny. :thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan