• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lijst zonder dubbele waarden met index() en vergelijken()

Status
Niet open voor verdere reacties.

tartuffe2

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2016
Hallo

ik zoek een formule (combinatie van index() en vergelijken() ) om vanuit de lijst in A-kolom een lijst in B-kolom te maken met unieke waarden.
Ik weet dat er een knop bestaat in de menu om dat te doen, maar ik wil dat via een formule doen (ook niet via macro/vba).
Bedankt.
Tartuffe

Bijlagen

Voor dit specifieke geval kan de volgende matrixformule worden gebruikt (in B2 en kopiëren naar beneden):
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($A:$A;KLEINSTE(ALS(INTERVAL(VERGELIJKEN($A$2:$A$9;$A$2:$A$9;0);VERGELIJKEN($A$2:$A$9;$A$2:$A$9;0))>0;RIJ($A$2:$A$9));RIJEN(B$2:B2)));"")

Let op dat het bereik $A$2:$A$9 alleen gevulde cellen betreft. Ik zou dan ook adviseren om hiervan een tabel te maken, zodat het bereik in de formule automatisch wordt aangepast als rijen worden toegevoegd of verwijderd.

In de gestuurde link is de formule maar een klein stukje korter Marcel.
Alleen is die pas vanaf rij twee in te vullen.

Ook nog maar eentje.
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($A$2:$A$9;KLEINSTE(ALS(VERGELIJKEN($A$2:$A$9;$A$2:$A$9;0)=RIJ($A$1:$A$8);RIJ($A$1:$A$8);"");RIJ(A1)));"")

Alsook:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($A$2:$A$9;KLEINSTE(ALS(VERGELIJKEN($A$2:$A$9;$A$2:$A$9;0)=RIJ($1:$8);RIJ($1:$8);"");RIJ(A1)));"")

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan