• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lijsten vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ingrid1

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 jan 2006
Graag jullie hulp bij het volgende...
Ik heb twee namenlijsten, sommige namen uit lijst 1 zijn hetzelfde als uit lijst 2. De namen die in beide lijsten voorkomen moet ik mailen. Ik ben dus op zoek naar een formule waarmee ik de lijsten (die ik in de kolommen A en B plaats) kan vergelijken. Als een naam in beide lijsten voorkomt staan ze overigens niet noodzakelijkerwijs op dezelfde rij.
Wie weet hoe ik dit kan oplossen? Het schijnt een IF formule te zijn gecombineerd met LOOKUP ..... ???

Ingrid1,
Probeer het volgende eens.

1- Selecteer een ander, leeg werkblad.
2- Ga via Data naar Filter => Uitgebreid Filter.
3- Klik Kopiëren naar andere lokatie aan.
4- Klik in: Lijstbereik, en selecteer de database die je wil filteren in dat andere werkblad.
5- Criteriumbereik laat je leeg
6- Kopieren naar: hier selecteer je een cel uit het lege werkblad dat je eerst had. (Omgekeerd gaat helaas niet... het doelbereik moet steeds in het werkblad liggen dat eerst aktief was)
7- Een vinkje zetten bij: 'Alleen unieke records'

Probeer een met aantal.als. Hiermee kun je het aantal keren dat een naam voorokomt tellen. Daarna kun je met autofilter de namen filteren die meer dan eens voorkomen.

Vertikaal laten zoeken,

Zie bijgevoegde voorbeeld:

Blad 1 bevat een lijst met namen in kolom A
Blad 2 bevat een lijst met namen in kolom a

In blad 1 kolom C heb ik een formule gezet die zoekt in blad 2 naar de waarde die in blad 1, kolom A staat.

De waarde moet EXACT overeenkomen (waarde ONWAAR)

succes

Bijlagen

Hoi Ingrid en ook de anderen,

Met VLOOKUP (vert.zoeken) red je het niet, omdat de zoekactie beperkt blijft tot 1 kolom. Met somproduct kan het wel:

C1: =SUMPRODUCT((Sheet2!$A$1:$A$999=$A1)*(Sheet2!$B$1:$B$999=$B1))

Als de combinatie voorkomt in beide lijsten komt er 1 (of meer) uit anders 0.

Met een sorteeractie of een macro kun je vervolgens de dubbele er uit selecteren.

Jeroen

reaktie

Jee wat snel wordt er hier gereageerd.... thnx tot zover.. ik ben al een en ander aan het uitproberen.
@Jeroen: wat zet ik in jouw voorbeeld op blad 1 en op blad 2 en wat staat er in kolom A en B?

Ingrid, je kunt een eenvoudige en snelle oplossing bereiken met de functie aantal.als .
Als ik je goed heb begrepen staan de namen die je wil vergelijken in de kolommen A en B. Als die namen beginnen in A1 en B1 en ze lopen t/m rij 200, plaats dan in D1 (je mag natuurlijk ook een andere kolom nemen), deze functie:
=ALS(AANTAL.ALS($B$1:$B$200;A1)>0;A1;"")
Kopieer met de vulgreep naar beneden in kolom D t/m rij 200.
De namen die in kolom D verschijnen, zijn dezelfde als die in kolom A op dezelfde rij staan en die ook (ergens) in kolom B minstens 1 keer voorkomen.

Als je het resultaat op een ander blad wil, typ dan in de bovenste cel van een kolom op dat andere blad (ervan uitgaande dat je gegevens op Blad1 staan):
=ALS(AANTAL.ALS(Blad1!$B$1:$B$200;Blad1!A1)>0;Blad1!A1;"")
en kopieer ook weer naar beneen in de kolom waarin je dit plaatst.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan