• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

lijsten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Backero

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2004
Goeiemiddag allemaal,

Momenteel ben ik bezig met een overzicht te maken in excel. De bedoeling is om in verschillende stappen uiteindelijk het BTW percentagebij de bijbehorende code te krijgen.

bv. Als ik in dropdown menu 1 Pharmaceutical products aanklik, krijg ik in het tweede dropdownmenu de keuze uit Netherlands 1 en Belgium 1, enz op het einde loop ik echter vast aan teveel mogelijkheden, heb met IF en OR geprobeerd maar het lukt niet. Kan iemand mij helpen.

Bijlagen

Kan je een toelichting geven hoe je e.a. wilt hebben.
Voor zo ver ik het kan zien heb je twee product groepen; Pharmaceutical products en Medical instruments.
Kies je de ene (PP) dan mag je kiezen uit Belgium 1 en The Netherlands 1, welke BTW percentage daar echter bij horen is me niet helemaal duidelijk.
Kies je de ander (MI) dan is de keuze Belgium 2 en Nederland 2, welke tarieven hier bij horen is me ook hier niet helemaal duidelijk. Als ze het zelfde zijn kan het allemaal wat simpler, als ze verschillend zijn wordt het inderdaad allemaal wat lastiger.

De Validatie formule in D13 werkt maar kan simpeler;
=ALS($B$13=$B$17;$D$17:$D$18;$D$28:$D$29)
Omdat je in cel B13 geen fout kunt maken, d.w.z. alleen maar twee keuzes hebt is het voldoende aan te geven welke keuze er mogelijk is bij keuze 1 (PP) of 2 (IM).

Als je nu de product keuze veranderd, blijft in bv D13 de eerder gemaakte keuze staan, ik neem aan dat je hier de tekst 'foutje' in dat geval had willen laten komen te staan. Met Valdatie gaat dat denk ik niet, maar vermoedelijk wel met een marco die cel B13 en D13 controleerd. Geef even aan of macro's toegestaan zouden zijn.

Volgende stap wordt dan de F kolom, deze is als ik goed zie nog lang niet volledig gevuld.
Wat je tenslotte met kolom H wilt is me helemaal niet duidelijk. Hier staan percentage, Code en tekst door elkaar.

De formule die je denk ik zoekt voor de validatie van F13 is deze;
=ALS(EN(B13=B17;D13=D17);Bel1;ALS(EN(B13=B17;D13=D18);Ned1;ALS(EN(B13=B18;D13=D28);Bel2;Ned2)))

De teksten Bel1, Ned1,Bel2 en Ned2 moet je natuurlijk vervangen door de ranges waar het om gaat.
Dus 'Ned1' wordt vermoedelijk 'F18:F26'
Ik denk dat je er zo wel uit komt.

Als ik verder met je mee moet denken zou ik op m'n vragen wel graag eerst een antwoord hebben.

N.b. voor mensen die de file downladen en denken waar gaat dit over.
Klik maar eens op B13, D13 of F13 ga vervolgens naar Data in de werkbalk en kies Validatie, dan wordt het misschien wat duidelijker wat precies de vraag is.

Laatst bewerkt:
Hoi Withaar,

In de eerste plaats al heel erg bedankt om mee te denken met mijn probleem.

Hieronder licht ik het een en ander toe met betrekking tot de file en hoop op diemanier een antwoord te geven op uw vragen.

Er zijn inderdaad 2 productgroepen en inderdaad als je de ene kiest (PP) dan kan je kiezen uit BE1 en NL1, als je de andere kiest (MI) heb je de keuze uit BE2 en NL2.

Om tot het uiteindelijke resultaat te komen aan het percentage, moeten nog enkele stappen worden doorlopen. Wanneer je bv voor PM kiest en je volgende keuze is NL1, dan zou je in de volgende stap moeten kunnen kiezen uit de range F18:F26 (onder The Netherlands 1). Indien een product voldoet aan de code bv 3005 of voldoet aan een van de omschrijvingen in kolom F18:F26, danmoet het uiteindelijke resultaat in cel J17, 6% zijn. Indien er niet aan een van de codes of omschrijvingen wordt voldaan dan kies je "none of the above" en dan is het eind resultaat 19%.

Het wordt echter iets complexer voor mij als productgroep 2 (MI) wordt geselcteerd en je gaat verder in NL2. Dan krijg je de keuze uit de range F35:F45 (onder The Netherlands 2). Indien je een van de waarden in het groen selecteerd dan is het eindresultaat 19%, indien je een van de waarden in het geel selecteerd is het eindresultaat 6%. De moeilijkheid hier zit hem echter in het feit dat als je bv. 801831 uit het lijstje "The Netherlands 2" selecteerddan is het uiteindelijke eindresultaat 19% behalve als het bij deze code om "catheters" gaat, dan is het eindresultaat 6% (zie range H36:H37). Dit moet gebeuren voor alle witte codes (90189010, 90189050, 90181910).

Ik hoop dat dit een beetje een duidelijke uitleg is van wat ik wil bekomen en ben je heel erg dankbaar dat je met mij meedenkt hierover, want ik kom er op het moment echt niet uit.

Vriendelijk bedankt in ieder geval.

Mvg.

Backero

Zo iets?

De laatste stap doe ik gewoon met vert.zoeken, de kleur vlakken in kolom F geven de validatie gebieden aan.

Bijlagen

Hoi Withaar,

Heel erg bedankt om mee te denken, ik denk dat ik hiermee een heel eind verder kom. Mocht ik nog vragen hebben dan reageer ik nog even op het bericht.

Bedankt :D
Backero

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan