Ik gebruik al jaren geen P2P programma's zoals Kazaa, BearShare, LimeWire etc. meer. Zoals gezegd zijn de downloads inderdaad vaak niet wat je wilde, of blijken ze achteraf te zijn beveiligd met een wachtwoord waardoor je er niets aan hebt. Het is ook een grote bron van virussen en spyware. Voor films of muziek zijn deze programma's misschien nog wel OK en loop je weinig risico op besmetting, maar voor software zou ik er niet aan beginnen. Er zijn trouwens veel betere en snellere manieren om zaken te downloaden.
Er is wel een goed P2P programma voor muziek wat ik kan aanbevelen, SoulSeek:
http://www.slsknet.org/
Ik vind dit programma erg goed omdat het aanbod heel groot is, er is namelijk ook veel muziek van minder bekende artiesten te vinden. Vrijwel de meeste mensen delen alles netjes in mappen, zodat je makkelijk complete albums kunt downloaden. In geval van MP3's staat ook de kwaliteit ervan aangegeven bij de zoekresultaten. Het is aan te raden om zelf ook wat te delen, anders heb je grote kans dat mensen je bannen.
Torrents kunnen goed of slecht zijn. Op privé trackers is de kwaliteit goed en zijn de downloads vaak erg snel, maar moet je je registreren en een download/upload ratio aanhouden. Publieke trackers zijn vaak langzamer omdat veel mensen hun bandbreedte afknijpen of er simpelweg te weinig mensen zijn die delen. Er wordt daar ook vaak rotzooi geüpload. Voordat je een torrent gaat downloaden, is het verstandig om de bestanden te bekijken die erin zitten en de eventuele commentaren die mensen achtergelaten hebben te lezen. Helaas staan er vaak onzin berichten, maar het kan mogelijk teleurstellingen voorkomen.
Het downloaden van nieuwsgroepen is denk ik wel de beste en meest snelle manier voor het binnenhalen van goederen. De nieuwslezers doen alles voor je, van downloaden tot repareren en uitpakken. Je hoeft zelf niets te delen of te uploaden. Het enige nadeel is dat je voor een goede nieuws server met lange retentie (de tijd dat de bestanden op de server blijven staan) moet betalen.
Verder wordt er veel aangeboden op file hosters zoals RapidShare, MegaUpload etc. De kwaliteit hiervan verschilt ook. Veel uploads zijn bedoeld voor een bepaalde website of forum en zijn daarom beveiligd met een wachtwoord. Omdat de links overal naar toe gekopieerd worden en met veel zoekmachines te vinden zijn, staat het wachtwoord er niet altijd bij. Je moet dan vaak veel moeite doen om het wachtwoord te achterhalen, al dan niet m.b.v. bepaalde software, wat niet altijd lukt. De meeste file hosters hebben ook beperkingen zoals wachttijden voor of tussen het downloaden van bestanden, lage download snelheden, codes (captcha) of veel reclame en popups. Om deze beperkingen op te heffen zul je dan een betaald account moeten nemen. Het downloaden van grotere zaken zoals spellen en films is daarom eigenlijk alleen geschikt met een premium account. Als je dan toch moet betalen, kun je mijns inziens beter een nieuws server abonnement nemen.
Het downloaden van "Warez" is altijd een risico, ongeacht waar vandaan of op welke manier. Zorg ervoor dat je goed beschermd bent tegen virussen en spyware (iets wat je overigens altijd moet zijn).