Limiet 27GB

Status
Niet open voor verdere reacties.

omejan

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2006
Een foldertje behorend bij mijn ruim 5 jaar oude pc pentium III 750 W98se vermeldt een maximale hd grootte van 27GB. Er zit nu een 20GB ata66 schijf in. Ik vraag mij af waar die 27GB limiet door wordt veroorzaakt. Is dit een bekende veel voorkomende waarde? Kan ik daar om heen? Zou graag 1 of 2 hd van 120 of meer willen installeren.

Zou eerst maar eens nakijken of je moederbord zulke grote schijven aankan!!!

omejan zei:
Een foldertje behorend bij mijn ruim 5 jaar oude pc pentium III 750 W98se vermeldt een maximale hd grootte van 27GB.
Dat is dan de maximale grootte die jouw moederbord aankan.
Als je met grotere schijven wilt gaan werken zul je een ander moederbord moeten aanschaffen - om die maximale grootte kun je niet heen.

Guus.

Meestal was dat de maximale grootte die geleverd werd in die configuratie, zegt niets over wat de chipset ondersteund, met een BX chipset kun je schijven tot tig. gig aanhangen.

Dus kijk eerst eens wat de de fa. van het mobo is en zoek het type nummer op, of kijk in de manual, staat daar misschien ook.

Ook is het mogelijk een goedkoop controller kaartje erin te hangen, ATA of SATA, kun je er twee aanhangen van elke gewenste grootte.

Een mogelijke andere oplossing is om op de site van de fabrikant van het moederbord te kijken of er wellicht voor jouw type moederbord een bios update beschikbaar is die wel HD's met een hogere capaciteit ondersteunt.

Ik heb dit zelf namelijk ook gedaan bij mijn oude PC: Na 'flashen' van een nieuwe bios versie (gedownload op de site van de fabrikant van het moederbord), kon ie wel grotere HD's aan (er zit nu een 40 Gb HD in).

Het aankunnen van grotere HD's stond ook vermeld bij de release notes van deze update versie van de bios software op de site van de fabrikant.

Wees er echter wel zeker van exact de juiste bois update (indien beschikbaar) voor exact jouw type jouw moederbord te gebruiken!! Wanneer het flashen van het bios fout gaat, is het risico groot dat het moederbord meteen onbruikbaar is en het dus helemaal niet meer doet.....

Bij mij heeft het in elk geval wel gewerkt op deze manier.

Het gaat om een Intel-moederbord
model D815EEA
versie AAA19243-205
chipset 815/EP/P Solano Host-Hub Interface Bridge (GMCH/MCH A2-step)
BIOS EA81510A.15A.0004.P02.0006081739
Ik had al wat gevonden op de Intel-site. Een 127 pagina's tellende pdf over dit moederbord.
Tot nu toe niets over een max 27GB kunnen vinden hierin. Exacte BIOS kon ik op de site niet vinden. Misschien is wat in mijn pc zit speciaal voor Gateway gemaakt? Wel deze EA81510A.86A.0046.P11 (laatste versie) Ik vroeg me ook al af of ik hiermee BIOS kan upgraden en of dat zin heeft vwb hd.

Ik was inderdaad ook al van plan om er 1 of 2 extern aan te hangen via firewire maar was niet zeker of daar ook die 27GB grens gold. Niet dus. Kan ik daar in ieder geval mee door.

Daar kan je in principe elke grootte aanhangen die je wilt, hangt nu af of je XP vanaf SP1 gebruikt voor 48-bit lba, ter ondersteuning voor schijven groter dan 128 gig.

En deze chipset ondersteund ook ATA-6, doorvoer max. van 133 mb/sec.
Herrieschijf eruit en een grotere erin.:D

En ik maar denken dat die herrie van de blazertjes komt.
Met 120GB schijven en de firewire-kaart hoeft er toch verder weinig aan te veranderen. Op een gegeven moment is aanschaf nieuwe machine dan natuurlijk verstandiger.
Wel even experimenteren met zo'n grotere schijf intern.

Blijft toch een raadsel, die max 27GB.
In de datasheet van mijn huidige wd 20,5 GB schijf staat deze :
IMPORTANT: Use Data Lifeguard Tools 2.3 or later installation software to access the full
capacity of your 32 GB and larger hard drives.
Grotere schijven in die wd range waren nog 30,7 en 45,0GB.
Als je de 30.758.289.408 bytes (van de 30,7 versie) deelt door een echte GB (1.073.741.824) kom je op 28,64. Toch nog net iets meer dan die 27.

Ja, ja, vanaf 2002/2003 zijn ze een stuk stiller, die oude series janken vreselijk, bij vrijwel elk merk.
Je kunt altijd, als de bios het niet toelaat om grotere harde schijven te plaatsen, een overlay van de schijffabrikant gebruiken om grotere harde schijven te gebruiken, de chipset heeft geen limiet, maar de bios kan dat wel hebben.

Een grotere interne harde schijf is nooit weg, als je gaat upgraden kun je hem altijd overzetten.

Ook kun je goedkope SATA controllerkaartjes kopen en een SATAll schijf, gericht op de toekomst, minder herrie, snel en meer capaciteit.

Het is gelukt. Omejan blij. Er ging wel even wat tijd in zitten, vooral in het vooraf veilig stellen van een groot deel van de oude schijfinhoud op cd's. Inbouwen ging vlot. Oude schijf als master en de nieuwe als slave gejumperd. In BIOS was de nieuwe schijf zichtbaar evenals in Apparaatbeheer, maar wel zonder drive-letter. En in Deze Computer niets nieuws erbij gekregen. Op goed geluk wd Data-Lifeguard-Tools opgestart en dat wilde hem wel even partitioneren/formatteren. Had misschien ook handmatig/directer gekund, maar dat kon ik niet vinden. Zit nu tegen een maagdelijke D-schijf van 111GB aan te kijken. Ruim voorbij die 27GB grens uit het foldertje dus. En gelukkig geen BIOS-upgrade nodig gehad.

Dank aan allen voor de hulp en wijze raad.

In de consternatie helaas wel rechtsonder het icoontje kwijtgeraakt van mijn NVvidia-tool waarmee zo handig de resolutie, verversingsfrequentie en andere beeldschermeigenschappen aangepast kunnen worden. Weet nog niet of het me gaat lukken dat te herstellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan