Lineair 2 schijf los lezen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

afhaalc

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2011
Beste lezers,

Ik ben van plan binnenkort van NAS te wisselen.
Op dit moment heeft mijn huidige NAS een lineair 2 configuratie, wat inhoudt dat hij van de twee harddisks die er in zitten zogenaamd één harddisk maakt.
Één van deze harddisks wil ik leeg maken (voor de nieuwe NAS) door de bestanden over te kopiëren naar mijn computer.

Kan ik zomaar die ene schijf aan mijn computer koppelen en de bestanden kopiëren, of is het een bepaalde manier van opslag die het lezen onmogelijk maakt zonder de lineair 2 configuratie?

Alvast bedankt

Volgens [het gegevensblad] is het inderdaad JBOD (Just a Bunch Of Disks).
Daar valt op geen enkele manier mee te onderhandelen?

Edit: Wat ik er van begrijp moet het [volgens Wikipedia] wel degelijk kunnen:
Wikipedia zei:
JBOD (van 'Just a Bunch Of Disks') is het simpelweg achter elkaar plakken van een aantal schijven waarbij de totale grootte de som is van de ruimte op alle schijven. Dit is op zich geen RAID maar wordt wel ondersteund door veel RAID-controllers.
JBOD is ten opzichte van RAID-0 'veiliger', als een schijf stukgaat in een JBOD-set blijft de data op de andere schijven onaangetast. Bij RAID-0 is de hele set verbroken en is alle data verloren.

Laatst bewerkt:
Hehe, de data staat er wel op in volgorde van gebruik bij een jbod maar de vraag is of de partitie(s) niet doorgaan op de tweede, dan zal het uitlezen ervan niet zomaar kunnen, recovery tools kunnen dan wel de raw data lezen.
Dat wil niet bij een raid0.
Maar probeer het eens, nee heb je.

Ik heb de schijf aangekoppeld, maar verschijnt zoals ik al vreesde niet in Verkenner.
Wel kan ik de schijf zien in schijfbeheer: plaatje.png

Wat kan ik (veilig) gebruiken om de schijf te verkennen?

Probeer het eens met TestDisk of Recuva.
Maar kun je alles wat op die nas staat niet kopiëren dan?

Ik denk dat die programma's niet geschikt zijn om mee te verkennen.
De inhoud is inderdaad gewoon te kopiëren als de schijf in de NAS zit, maar dan zal ik meerdere computers thuis moeten gebruiken wegens gebrek aan opslagruimte van mijn "normale" computer.
Daarom had ik dus gehoopt dat ik de meeste data op de eerste schijf van de NAS had kunnen laten staan en de 2e (tevens de grootste) leeg kon maken voor de nieuwe NAS.

Met TestDisk, als die wel raw data kan vinden, staan de bestanden gewoon in de shell, tis geen windows omgeving waar er gewerkt wordt hè.
Een Knoppix of Ubuntu live cd/dvd zou je nog kunnen proberen, maar denk niet dat die er wat mee kunnen.

Oké nouja is niet erg, ik denk dat ik gewoon maar geduld moet hebben tot ik werkelijk die nieuwe NAS heb en dan alles ga kopiëren naar verschillende computers.
Ik zat zelf te denken dat ik een USB stick heb met Active@ Boot Disk Suite, wat ook een handige tool is voor verschillende problemen, maar heb dit soort dingen er nog niet mee uitgeprobeerd.

In elk geval bedankt voor de informatie :)

Volgens mij heb ik een mooie oplossing gevonden:
Ok, after much research, I found how to access my DNS-323 JBOD configed data from a computer. Unfortunately I have NOT found a way to do it in windows, but have in Ubuntu.

Step 1. Install ubuntu

Step 2. Install Mdadm

sudo apt-get update
sudo apt-get install mdadm

Once that's installed and you restart, it should show as a removable drive!

Ja, maar bij mij start Ubuntu gewoon niet eens meer op als ik die schijf erin prik (met mdadm geïnstalleerd).
Dat wil zeggen: het beeld blijft paars en die mooie stipjes met het ubuntu logo (bootscreen) komen niet opdagen.
Lijkt me dus niet succesvol.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan