• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Link in exel naar map?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gringoman

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2004
Kan men in exel en link plaatsen naar een map.Dus als je daarop klikt dat dan de map opent en niet het bestand dat daar instaat?Ik krijg het in ieder geval niet voor elkaar.
Even ter duidelijkheid gebruik exel versie 2000.

Dat is toch gewoon

Invoegen > Hyperlink,

en dan het juiste mapje aanduiden.

Of niet?

Wigi

Dat heb ik zo gedaan maar dat wil niet kan alleen maar doorlinken naar het bestand wat in die map staat

Probeer eens handmatig die hyperlink te maken.

Een voorbeeld: Ik wil een hyperlink naar mijn map C:\Docs\Werk maken.

Ik vul dan handmatig in als hyperlink: file://C|\Docs\Werk

Let op het '|' (pipeline) teken die gebruikt wordt bij schijfletters als URL-vervanging van de de ':'

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
In bijlage zit er een link naar de map C:\Program Files

Gewoon via Invoegen > Hyperlink

Bij klikken opent de Verkenner met daarin de juiste map.

Werkt het?

Wigi

Bijlagen

Probeer eens handmatig die hyperlink te maken.

Een voorbeeld: Ik wil een hyperlink naar mijn map C:\Docs\Werk maken.

Ik vul dan handmatig in als hyperlink: file://C|\Docs\Werk

Let op het '|' (pipeline) teken die gebruikt wordt bij schijfletters als URL-vervanging van de de ':'

Succes,

Tijs.

Ik zal dit volgende keer op het werk eens proberen,ben nu thuis en heb daar excel 2003 op en daar werkt het wel.Misschien dat het in de ouwe versie niet werkt?

Ik zal dit volgende keer op het werk eens proberen,ben nu thuis en heb daar excel 2003 op en daar werkt het wel.Misschien dat het in de ouwe versie niet werkt?

In mijn versie (Excel2000) werkt het.

Tijs.

In mijn versie (Excel2000) werkt het.

Tijs.

Das raar dat het mij niet was gelukt,als ik de link naar een map maaktte bleef 'oke' licht grijs,ik moet dan dubbelklikken om in de map de tekomen en dan kon ik een bestand wel linken.
In ieder geval bedankt voor de tips.:thumb:

Das raar dat het mij niet was gelukt,als ik de link naar een map maaktte bleef 'oke' licht grijs,ik moet dan dubbelklikken om in de map de tekomen en dan kon ik een bestand wel linken.
In ieder geval bedankt voor de tips.:thumb:

Daarom zei ik ook: Handmatig ! ;)
Kijk, voor een gemiddelde gebruiker die op een hyperlink drukt is het niet van belang een map te zien maar wél bijvoorbeeld een html bestand... vandaar dat je met Bladeren alleen een bestand kunt aangeven, geen map! ;)

Tijs.

Dus als ik het samenvat:

voor oudere Excel versies: handmatig, de nieuwere Excel versies laten toe via Invoegen > Hyperlink en dan klikken.

Klopt dit?

Ik praat dus nu alleen over Excel2000:
3 manieren om een hyperlink te maken naar een map:
1. Via handmatig, format: file://C|\mijnmap
2. Via handmatig, format: c:\mijnmap
3. Automatisch, maar dan moet je wel later het bestandsnaamgedeelte er weer afpeuteren, via klikken op Bestand bij het maken van de hyperlink.
(vb: Eerst bladeren naar C:\mijnmap\mijndocu.doc, Ok drukken, en dan direct het \mijndocu.doc gedeelte eraf halen of in later stadium, via Hyperlink -> Hyperlink bewerken).

Tijs.

Ik praat dus nu alleen over Excel2000:
3 manieren om een hyperlink te maken naar een map:
1. Via handmatig, format: file://C|\mijnmap
2. Via handmatig, format: c:\mijnmap
3. Automatisch, maar dan moet je wel later het bestandsnaamgedeelte er weer afpeuteren, via klikken op Bestand bij het maken van de hyperlink.
(vb: Eerst bladeren naar C:\mijnmap\mijndocu.doc, Ok drukken, en dan direct het \mijndocu.doc gedeelte eraf halen of in later stadium, via Hyperlink -> Hyperlink bewerken).

Tijs.

Bedankt voor de info.

Krijg het op het werk niet voor elkaar,snap eigenlijk niet hoe dat handmatig moet instellen,sorry niet zo veel verstand van.:confused:
We zitten ook op een netwerk aangesloten,heeft dat er mee te maken?

Krijg het op het werk niet voor elkaar,snap eigenlijk niet hoe dat handmatig moet instellen,sorry niet zo veel verstand van.:confused:
We zitten ook op een netwerk aangesloten,heeft dat er mee te maken?

Netwerken hebben er niets mee te maken.

Tip voor je: Maak een hyperlink aan, maar laat het venstertje even openstaan. Rechtklik in Verkenner op de folder die je als hyperlink wilt toevoegen, en kies Eigenschappen. Kopieer eerst het stuk wat staat naast lokatie, en plak dat in de lokatie van je hyperlink, én zet er een '\' achter. Ga dan weer terug naar Eigenschappen venster en kopieer het tekstdeel dat staat naast het mapje icoon. Plak dat in Excel weer om je hyperlink compleet te maken. Druk op Ok.

Tijs.

Tip voor je: Maak een hyperlink aan, maar laat het venstertje even openstaan. Rechtklik in Verkenner op de folder die je als hyperlink wilt toevoegen, en kies Eigenschappen. Kopieer eerst het stuk wat staat naast lokatie, en plak dat in de lokatie van je hyperlink, én zet er een '\' achter. Ga dan weer terug naar Eigenschappen venster en kopieer het tekstdeel dat staat naast het mapje icoon. Plak dat in Excel weer om je hyperlink compleet te maken. Druk op Ok.

Tijs.

Bedankt dit snap ik heb het nu net in excel 2003 uitgeprobeerd bij mij thuis en dat lukt wel.Zal het morgen op werk proberen maar heb zo'n idee dat dat daar niet wil.
Mappen staan volgens mij op een andere server als het programma? en dat het dan niet werkt?Heb volgens mij zoiets vandaag wel geprobeerd en dan geeft die een fout aan,weet zo niet meer welke,niet gevonden ofzo.

Tijs.

Hartelijk dank :thumb: op deze manier is het eindelijks gelukt.
Mijn baas moet nu een snelkoppeling hebben van mijn excel bestand naar zijn pc die via een netwerk verbonden is,weet je toevallig ook hoe dat moet?
Weet wel hoe dat normaal werkt met snelkoppelingen maar niet hoe dat gaat via een netwerk.

via deze manier: Als serverX een map SharedmapY deelt, met daarin bestandZ.xls waar je een hyperlink naar hebben wilt, wordt het zo (gewoon invullen in de hyperlink):

\\ServerX\SharedmapY\BestandZ.xls

Tijs.

via deze manier: Als serverX een map SharedmapY deelt, met daarin bestandZ.xls waar je een hyperlink naar hebben wilt, wordt het zo (gewoon invullen in de hyperlink):

\\ServerX\SharedmapY\BestandZ.xls

Tijs.

Bedankt voor de tip :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan