link naar bestandsmap

Status
Niet open voor verdere reacties.
Peter heeft mij zijn database gemaild;
Lekker handig van hem om dat niet even te melden op het forum. Kunnen anderen voor Jan met de korte achternaam hun tijd verspillen.
Valt me trouwens ook tegen van jou dat je daar aan mee werkt.

Waarom niet? Als iemand mij iets vraagt, wil ik daar best naar kijken. Is niet mijn taak om dat dan in het forum te melden, vind ik. Dus dat punt dat je maakt vind ik terecht.
En het is natuurlijk volledig jouw eigen verantwoordelijkheid als je zelf iets maakt als daar niet om gevraagd is. Daar kun je niemand op aanspreken.

Om iedereen weer op hetzelfde level te krijgen, hierbij de database die ik voor TS heb bewerkt. Er zit, om de aanpassingen even kort te duiden, een tabel in met Fontgegevens en een bijlage veld met de bijbehorende Fonts. Daarin heb ik ook een tekstveld gemaakt waar de namen van de fonts in staan. Verder een formulier dat is gebaseerd op die tabel. In het formulier staat het bijlage veld dat de fonts laat zien, en een Afbeeldings veld dat de fonts laat zien die zijn opgeslagen in de map Fonts.

Dat afbeeldingsobject laat in eerste instantie niets zien, omdat de afbeeldingen van de fonts eerst moeten worden opgeslagen uit het bijlageveld. Daarvoor heb ik de Koptekst label(s) gekoppeld aan een procedure die de fonts opslaan in een submap van de database. Bij mij is dat de map "C:\Users\octaf\OneDrive\_HelpMij\pwjvds\Database fonts". Die map wordt automatisch aangemaakt in de procedure. De procedure slaat dus de afbeeldingen op, en vult het veld [Font_Afbeelding] dat is gekoppeld aan de procedure die de foto laadt op het formulier.

Dus als de database is uitgepakt:
1. Formulier "fontformulier" openen
2. Op het label in de koptekst klikken en de procedure uit laten voeren

De fonts worden nu correct op het formulier getoond, en de naam van de fonts wordt bewaard in het tekstveld.

E.e.a. gaat er nu nog van uit dat elk bijlageveld maar één afbeelding bevat, maar slaat al wel, bij meerdere bijlagen in één record wel de namen van alle afbeeldingen op in het tabelveld. Dat levert dan nu uiteraard een fout op in de weergave op het Afbeelding object, omdat je daar maar één afbeelding aan kan koppelen. Dat oplossen leek me nu, gezien het feit dat er toch geen meerdere bijlagen in één record zitten, niet zo noodzakelijk.

Bijlagen

Hartelijk dank voor jullie werk!! Ben het bestand nu aan het bekijken en ontdekken hoe het werkt.

We zien het wel als je nog vragen hebt :).

Begrijp ik goed dat deze handelingen een soort 'trucje' zijn om de afbeeldingen te koppelen?

Geen ‘trucje’ maar een legitieme techniek :). En bovendien een die veel ruimte in de db bespaart.

Wellicht doe ik dan nog iets niet goed, want tegen mijn verwachting in groeit het Access-bestand flink.
En dat terwijl ik inmiddels veel van de 'oude' bijlagen heb verwijderd.

Laatst bewerkt:
Ik moet zeggen: daar had ik ook last van. Kon er geen vinger achter krijgen, maar ik had het oude bijlageveld ook nog niet verwijderd. Wél een nieuwe database gemaakt en daar alle objecten (tabellen en formulieren etc) naar toe gekopieerd, en die had wél de verwachte grootte. Nog steeds dus met het bijlageveld :). Access heeft dat wel eens; ongedachte groottes van een database. Maar ik probeer dat dus nog wel even uit te zoeken. Het ligt in ieder geval niet aan de data in de db.

Inmiddels zijn we weer een tijdje verder en heb ik met de nodige assistentie van de kenners (waarvoor mijn hartelijke dank) voor elkaar kunnen krijgen wat mijn bedoeling was.

Ik denk dat we op deze manier vastlopen. In een poging het topic vlot te trekken heb ik een sterk vereenvoudigd voorbeeldje gemaakt. Kijk maar eens of dat voldoet. Merk op dat ik geen hyperlink-veld heb gebruik maar een gewoon tekstveld. Als je de afbeelding alleen maar wilt laten zien in een Access formulier volstaat dat.
Voor het gemak heb ik ook een knop toegevoegd op het formulier waarmee je een afbeelding kunt zoeken en meteen het veld in de tabel vult..
Aan de hand van de bijlage (Plaatjes.zip) uit de hierboven geciteerde reactie is het uiteindelijk gelukt om een link te maken naar een map met afbeeldingen. In Access staat alleen een link naar de afbeeldingen, terwijl de afbeeldingen zelf ergens in een map staan.
De bestandsgrootte is nu ook weer tot een 'normale' grootte van 3,5 Mb teruggebracht.

Voor iedereen die afbeeldingen wil koppelen aan een record kan ik deze methode aanbevelen.

Zoals altijd: graag gedaan 🥊

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan