link tabel/query

Status
Niet open voor verdere reacties.

sophierve

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2009
Berichten
42
Hallo,

Ik heb twee tabellen aan elkaar gelinkt door een relatie te leggen tussen de twee tabellen. De velden die ik gelinkt heb zijn hetzelfde: categorienummer. Tot zover alles prima.

Maar nu: als ik in de query een veld van de tweede tabel wil toevoegen, kan ik geen nieuwe records meer maken. Hoe komt dit? En belangrijker: hoe kan ik dit voorkomen?

Alvast bedankt!
 
Je hebt jezelf waarschijnlijk lichtjes in de voet geschoten :)
Als je twee tabellen aan elkaar hebt gekoppeld op het veld Categorienummer, en je maakt een query op basis van die twee tabellen, dan heb je twee velden Categorienummer die je in de query kunt opnemen: het veld uit de tabel Categorie (de brontabel) en het veld uit de gekoppelde tabel. Ik zet er een stevig kratje bier op, dat je het veld uit de tabel Categorie genomen hebt ;)
Als dat zo is, dan hoef je alleen maar de tabel te veranderen, en dan kun je de query ook weer gebruiken om gegevens toe te voegen/wijzigen.
De reden dat het nu niet werkt? Als het goed is, is het veld Categorienummer in de tabel Categorie een sleutelveld, misschien wel met een autonummering, dat maakt niet eens uit. In de gekoppelde tabel is Categorienummer geen sleutelveld, want anders kun je elke categorie maar één keer toevoegen. En dat schiet natuurlijk niet op...
Misschien snap je al wat er gebeurt.... door het veld uit de tabel Categorie te halen, probeer je met de query een reeds bestaand categorienummer aan de tabel Categorie toe te voegen, en dat mag nu eenmaal niet. Door de tabel om te zetten naar de gekoppelde tabel, mag het wel, want in die tabel mag je een categorienummer meerdere keren opslaan.
 
Top, dat was het inderdaad :eek: werkt perfect, dus drink er maar lekker zo´n biertje op ;)

Bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan