• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Linken van twee files excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Albear

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2012
Berichten
9
Goedemorgen, de situatieschets:

Ik heb twee bestanden. 1 bestand bestaat uit kolom A en B, waarbij kolom A een lijst is met 150.000 productnummers. Kolom B is de productgroep (10 mogelijkheden).

Mijn tweede bestand is een maandelijkse download met daarin alle verkochte producten (gegevens die in bestand 1 in kolom A terug komen) in een 30-tal verschillende landen.

Mijn doel is om een Pivot tabel te creeeren en hier van alle 30 landen de verkochte producten te laten zien, op basis van de productgroepen die toegewezen zijn in bestand 1, kolom B. Als ik het goed begrijp dien ik dus bestand twee zo in te richten dat deze herkent tot welke productgroep de producten behoren.

Grote vraag voor mij is, hoe? Daar mijn kennis van Excel beperkt is zou het me ontzettend helpen als jullie me de goede weg op kunnen sturen.

Thanks,

Albear
 
Hoogstwaarschijnlijk ga je een eind komen met de volgende formules :

Vertikaal Zoeken en Som Als

Een voorbeeldje van jouw kant zal veel duidelijk maken.

Joske
 
Hej Albear, hoe fancy wil je de oplossing maken? Is een simpele vert.zoeken hiervoor niet al een oplossing?
Vert.zoeken(productcode in bestand 2, A:B in bestand 1, 2,waar)

Gr. Tom
 
Wat is type bronbestand (xls, txt, csv, ...)? Versie excel?

Maak een werkmap en leg externe gegevensverbindingen naar de twee bestanden, elk bestand een eigen sheet.
Aan de verkopen tabel kun je een kolom toevoegen met een opzoekfunctie.
De verkopen tabel is nu de bron voor je pivot, zet die op een derde sheet.

Als je volgende keer nieuwe bestanden krijgt vervang je de oude. Open dan je excel bestand en alles wordt automatisch bijgewerkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan