Linksys WPSM54G Wireless-G Multifunction PrintServer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bart28

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2007
Mensen,

Ik heb een speedtoch 570i in de meterkast hangen met daarin 1 netwerkaansluiting.

daarnaast heb ik een Linksys WPSM54G Wireless-G Multifunction PrintServer gekocht en deze wil ik met mijn pc en laptops gaan besturen zodat ik printen kan.

echter,
Wanneer ik mijn printserver via mijn modem met mijn netwerk verbind en vervolgens via de cd mijn printserver wil gaan zoeken vind het programma mijn server niet. ook logisch want het moet eerst bekabeld worden geconfigureerd

maar Met een kabel kom ik er ook niet in want de printserver heeft maar 1 uitgang en omdat het apparaat geen dhcp server heeft krijg ik nooit een ip adres. Daarnaast heeft ook mijn modem maar 1 netwerkaansluiting dus ik kan of de pc of de printerserver met het modem verbinden. Iemand een idee.

Vergeten iets bij te kopen
Moet nog een router bij,hetzij bedraad,hetzij draadloos.
laat ik aan jouw over

@Bart28: Als je pc aangesloten aan de speedtouch een ip-adres krijgt dat begint met 10.0.x.x of 192.168.x.x, dan zou het genoeg moeten zijn om een switch aan te sluiten op die ene LAN-poort van de speedtouch. Op die switch sluit je dan je pc bedraad aan zoals nu en je draadloze nieuwe apparaat.
Een switch kost ong. 20 euro voor een 4 of 5 poorts variant (100 mbit switch).
Je kunt dan de printer gaan configureren, zodat die verder zónder de switch gebruikt kan worden.

EDIT: Palomino heeft in zoverre gelijk dat als je over je draadloze netwerk zowel wilt kunnen printen als Internetten, dan heb je inderdaad een draadloze breedband router nodig. Stomme is alleen dat je dan eigenlijk niets hebt aan het draadloze van je printerserver, tenzij je die ergens wilt onderbrengen niet in de buurt van je router of een daaraan gehangen switch (zie eerste paragraaf). Overigens heb je geen switch nodig als je een draadloze breedband router aanschaft die wél meerdere LAN-poorten heeft. De draadloze router is namelijk ook een switch voor alle aan de LAN-poorten aangesloten apparaten.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hij kan anders helemaal niet internetten.
Modem heeft geen dhcp server.
Dus een switch gaat ook niet.

Maar mensen, ik heb thuis totaal helemaal niks bedraad. Geen enkele pc. geen enkele laptop.

Dus die aanlsuiting van mijn printserver zou perfect in in de modem passen. en waarom zou er geen dhcp server in mijn modem zitten?? Het modem zorgt ervoor dat ik een ip adres krijgt. Deze staat nl dynamisch ingesteld (de pc en laptop's dan hé).

Je gaat me niet vertellen dat ik voor een draadloze printserver een losse router nodig ben.

Hij kan anders helemaal niet internetten.
Modem heeft geen dhcp server.
Dus een switch gaat ook niet.

Dit is niet waar. De speedtouch is een adsl router-modem, die standaard aan de LAN-kant ip-adressen uitreikt in de 10.0.0.x reeks, waarbij de speedtouch zelf LAN ip-adres 10.0.0.138 heeft. Als ik de handleiding goed lees is het zelfs een draadloze adsl router-modem.

@Bart28: Waar je waarschijnlijk hier (denkmatig) de mist mee ingaat is het volgende:
De draadloze printerserver kan in een draadloos netwerk worden opgenomen. Is dat eenmaal goed gebeurt, dan kan hij zónder netwerkkabel ergens worden neergezet (in de tuin, op zolder etc.), en kunnen gebruikers via het draadloze netwerk printen via deze draadloze printerserver.
Crux is dat je dus wél al een draadloos netwerk nodig hebt voor bovenstaande functionaliteit. Heb je inderdaad die al kunnen instellen op de Speedtouch, dan is dat dus reeds beschikbaar.

Als ik de handleiding goed begrijp is de bedrade aansluiting puur voor het configureren van het apparaat. Dus printen via de bedrade aansluiting van de printerserver zou dan niet mogelijk zijn (??). Als je Speedtouch inderdaad al thuis voor draadloos wordt gebruikt, zou het genoeg moeten zijn om een switch te plaatsen tussen de speedtouch en de linksys en ook je pc/laptop (voor de configuratie) bedraad op die switch aan te sluiten.

Ik neem aan dat het ip-adres via draadloos wordt opgevraagd (DHCP), tenzij het draadloze gedeelte nog niet op orde is, dan wordt via de bedrade aansluiting een ip-adres opgevraagd (DHCP), zodat het apparaat bedraad te configureren is.

Dat is mijn interpretatie van hoe het apparaat werkt. Eerlijk gezegd heb ik wel eens betere/helderder handleidingen gezien als het gaat om de (on-)mogelijkheden van een apparaat...

Hopelijk heb je hier wat aan.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan