Linksys WRT150N samen met Zyxel 2602H?

Status
Niet open voor verdere reacties.
@markkessels: I.p.v. ipconfig /release en ipconfig /renew kun je ook je pc opnieuw opstarten, dat levert hetzelfde resultaat. Houd wel bij waar je in de instructie gebleven was, zodat je weet waar je verder moet gaan.

Tijs.

soortgelijk probleem

hallo jongens,

ik heb gezien dat jullie wel verstand hebben van deze zaken dus ik zou het zeer op prijs stellen als er iemand op mijn vraag zou willen reageren. ik som alles netjes op en maak alles zo overzichtelijk mogelijk.

ik heb sinds 5 september internet van telfort.
voorheen had ik dat van planet internet en gebruikte ik altijd een linksys wrt150n als accespoint. nu krijg ik van telfort een zyxel prestige ---. en nu kom ik niet meer op het netwerk van telfort (internet). als ik de zyxel rechtstreeks op mijn pc aansluit heb ik overigens wel verbinding. ik heb de eerste stappen al gedaan.
- linksys teruggezet naar fabrieksinstellingen.
- de WRT van zyxel ontkoppelen.
- de WRT bedraad op mijn pc aangesloten.
- ipconfig/release voltooid
- ipconfig/renew voltooid
- ik heb mijn router/modem (telfort) bedraad op mijn pc aangesloten.
- ipconfig voltooid

maar nu krijg ik het volgende te zien:
ip-adres: 192.168.1.33
subnetmasker: 255.255.255.0
standaardgateway: 192.168.1.254

nou is mijn vraag, wat moet ik in mijn linksys instellen?
en wat verder?

alvast bedankt,:D

ikweethetniet

Er staat duidelijk in de instructie dat je moet doen:
Stel voor het LAN adres op de WRT150n een ip-adres in in de reeks die niet door de Zyxel wordt uitgegeven of door de Zyxel zelf wordt gebruikt.
Zoals je ziet krijg je van de Zyxel 192.168.1.33, waarbij de Zyxel zelf 192.168.1.254 gebruikt. Het ip-adres 192.168.1.30 komt dus prima in aanmerking om op de Linksys in te stellen.

In stapjes:
PC bedraad aansluiten op de WRT150n, ipconfig /release doen en ipconfig /renew.
Dan instellen (in deze volgorde):
1. Het draadloze gedeelte op de Linksys (SSID, encryptie-soort, encryptiekey etc).
2. Het DHCP server gedeelte uitschakelen, het firewall gedeelte uitschakelen (indien aanwezig), het UPnP gedeelte uitschakelen, het RIP gedeelte uitschakelen etc.
3. LAN ip-adres 192.168.1.30 instellen (je raakt dan de verbinding met de WRT150n kwijt).

Hierna de WRT150n loskoppelen van je pc, en daarna 1 van de LAN-poorten van de WRT150n aansluiten op 1 van de LAN-poorten van de Zyxel.

Daarna draadloos verbinding maken met de Linksys, en je zou klaar moeten zijn.
Moet je ooit nog wat wijzigen op de WRT150n, dan kun je daar (bedraad en misschien ook draadloos) komen via http://192.168.1.30

Tijs.

Laatst bewerkt:
wrt160n icm zyxel 2602r

Hoi!

Dat de twee apparaatjes niet boteren samen heb ik na veel gepuzzel opgelost door de IP-range van beide aan te passen:

ZyXel P-2602R-D1A: 192.168.1.xxx
Linksys WRT160N: 192.168.2.xxx

Hiermee werkt mijn (W)LAN helemaal fijn, maar NAT/port forwarding is nu een probleem... Ik zag heel wat nuttige tips voorbij komen (waarvoor dank!) om de oplossing binnen één IP-range te houden. Dat ga ik op m'n gemak eens doorspitten, maar ik ben benieuwd wat de die-hards vinden van een dubbele IP-pool.

Gegroet!

Als je 2 routers na elkaar gebruikt, dan zul je op beiden portforwarding moeten doen.
1. Op router1 (de zyxel dus) portforwarden naar het ip-adres van de WAN poort van de Linksys. In jouw geval dus een 192.168.1.x adres (op de Linksys nakijken welk ip-adres de WAN poort gekregen heeft).
2. Op router2 (de linksys dus) portforwarden naar LAN ip-adres van de pc waar het naar toe moet uiteindelijk. In jouw geval dus een 192.168.2.x adres (op de pc nakijken welk ip-adres die gekregen heeft).

Deze constructie vind ik zelf niet gunstig, vandaar de gegeven manier om de Linksys puur als accesspoint te gebruiken. Er hoeft dan alleen op router1 portforwarding te worden aangegeven (namelijk naar het ip-adres van de pc waar het verkeer naar toe moet).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dank je wel Tijs!

Ik ga het proberen 'netjes' op te lossen ;)

Het resultaat zal ik hieronder posten.

Gegroet!

ik heb alles wel zo ingesteld maar ik heb nog steeds geen draadloos internet. (wel verbinding geen toegang tot het web).

ik ben er denk ik achter, ik heb de zyxel 2602R router. dat is een router met 1 ethernetpoort.

kan je nu alsnog de verbinding goed instellen? zodat je gewoon draadloos kan internetten?

alvast bedankt,

-ikweethetniet:(

Dat de Zyxel maar 1 ethernet poort heeft doet er niet echt toe. Je moet, als je klaar bent met configureren van de Linksys, een LAN poort van de Linksys aansluiten aan die ene lan-poort van de Zyxel.

Verder staat alles wat relevant is in de instructie: Eerst ip-adres van de Linksys in de juiste reeks van de Zyxel zetten, daarna DHCP-server uitzetten in de Linksys etc.

Verder dan dit kan en ga ik niet gidsen. De informatie moet genoeg zijn, gegeven dat het al een hoop mensen gewoon gelukt is, zelfs als ze niet echt veel verstand hebben van computers of routers.

Tijs.

hartelijk bedankt dnties,

mijn draadloos netwerk werkt zoals behoren. maar nu iets wat nog niet in dit forum ter sprake is gekomen.

ik heb nu draadloos verbinding met mijn laptop, en op mijn computer en het werkt prima. alleen ik kan geen LAN-verbinding meer maken op mijn computer!

hoe kan dit?

alvast bedankt

ikweethetniet:D

hallo,

nu nog een probleem, als ik doe 192.168.1.254 (gateway van zyxel) krijg ik het inlogscherm. ik doe mijn wachtwoord erin en ik kom niet meer in de zyxel!

hallo,

nu nog een probleem, als ik doe 192.168.1.254 (gateway van zyxel) krijg ik het inlogscherm. ik doe mijn wachtwoord erin en ik kom niet meer in de zyxel!

Probeer dat dan eens bedraad te doen? Dan weet je meteen of je bedrade verbinding nog goed staat ingesteld.

Betekent dus de Linksys loskoppelen van de Zyxel, en een kabel aansluiten aan de LAN-poort van de Zyxel en verbinden met je bedrade netwerkkaartaansluiting van je pc/laptop.

Werkt het dan nog niet om in de Zyxel te komen, dan zul je de Zyxel terug moeten zetten naar fabriekswaarden, zodat weer het standaard wachtwoord geldt.

PS: Let altijd even op of je misschien niet toch een verkeerd wachtwoord ingeeft. Ikzelf doe dat altijd door in het Start -> Uitvoeren vakje het wachtwoord in te geven, die in zijn geheel te selecteren met de muis, en dan [Ctrl]x van Knippen. Het wachtwoord staat dan op het klembord.

Dan met [Ctrl]v plakken in het inlogscherm van de Zyxel.

Overigens: Krijg je een vraag naar wachtwoord én gebruikersnaam, of alleen een vraag naar het wachtwoord op de Zyxel? Krijg je een vraag naar beiden, probeer dan als gebruikersnaam admin
wachtwoord: (datgene dat je hebt ingesteld, zie boven voor het knippen en plakken verhaal zodat je zeker bent dat het wachtwoord zou moeten kloppen).

Succes,

Tijs.

als ik de zyxel bedraad op mijn pc aansluit dan heb ik gewoon lan verbinding. ik kan dan ook gewoon met het wachtwoord inloggen. maar als ik de kabel in mijn linksys stop dan lukt dat niet meer:confused:

zijn er misschien instellingen in de zyxel die ik moet veranderen?

alvast bedankt,

ikweethetniet

zijn er misschien instellingen in de zyxel die ik moet veranderen?[...]

Lijkt mij van niet. Kijk nog eens de instellingen na op de Linksys, het lijkt mij 99% zeker dat daar ergens de problemen moeten liggen (firewall, UPnP, RIP-routing etc. uitzetten op de Linksys).

Verder: Vermeld even welk ip-adres je de LAN-poort van de Linksys gegeven hebt. Misschien heb je een conflict gecreeerd dat de oorzaak is van je huidige 'probleem'.

Overigens: Voor die paar keer per jaar dat je wat moet instellen/aanpassen op de Zyxel zou ik, nu je bedraad er wel bijkunt, niet de moeite nemen het allemaal uit te zoeken, eerlijk gezegd.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
ip adres dat ik van telfort krijg:

192.168.1.33

linksys dhcp uit--ip-adres: 192.168.1.30

firewall uit, rip routing uit, upnp uit.

Oh ja, nog even een vraag: Je klaagde eerder dat je LAN-verbinding het niet deed.

Je wilt me toch niet vertellen dat je zowel bedraad als draadloos verbinding maakt met de linksys, hè???

Want dat kan ook de oorzaak zijn van je problemen om door het inlog-scherm van de zyxel heen te komen!

Kort gesteld: Verbind óf bedraad óf draadloos met de linksys, maar niet beiden tegelijk!

Tijs.

Ok, geen ip-conflict tussen linksys en zyxel dus, dat is nu duidelijk. :D

Schakel eens je draadloze netwerk-kaart uit (Start -> Uitvoeren -> ncpa.cpl, rechtsklik op draadloze netwerkkaart, en kiezen voor Uitschakelen).

Daarna eens bedraad aansluiten aan een van de overgebleven LAN aansluitingen van de Linksys, en nog eens kijken of je dan wel door het inlogscherm van de Zyxel heenkomt.

Hierna bedraad loskoppelen, en draadloze netwerkkaart weer inschakelen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
nee dat lukt niet als ik draadloos uitschakel.
want ik kan geen verbinding maken met LAN-verbinding. dus ik kan sowieso niet op het net komen.

Het wordt nu lekker verwarrend, dus meer informatie is nodig:

Hebben we het nu de hele tijd over de laptop of de desktop computer m.b.t. je inlog-problemen?

En die actie met bedraad aansluiten op de zyxel, was dat met je laptop of met je desktop?

En staan op zowel de bedrade als de draadloze verbinding van de laptop "Automatisch ip-adres verkrijgen"?

En is de bedrade verbinding van je desktop ook op "Automatisch ip-adres verkrijgen" ingesteld?

Tijs.

desktop computer inlogproblemen

actie bedraad aansluiten op zyxel was desktop

alles staat op automatisch verkrijgen

bedrade verbinding van desktop ook op automatisch verkrijgen ip-adres:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan