Linksys WRT54GL haalt maar 50% van de maximale snelheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

JobNij

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2009
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort overgestapt op Ziggo, en nu heb ik een internetsnelheid van 60Mbit/s (voorheen 20Mbit/s). Ik heb in de kelder en op zolder een router staan, waarbij de zolderrouter alleen als access point dient. De zolderrouter is de WRT54GL. Deze router is een 54Mbit/s router, waarmee ik op het moment maximaal maar 23Mbit/s van mijn snelheid haal. Op internet lees ik allerlei verhalen van mensen die wél tot de 54Mbit/s komen met dezelfde router, dus het zou moeten kunnen.

De linksys is een 802.11b/g 54Mbit/s 2,4Ghz router en hij staat bovenop mijn vaste PC (waardoor er weinig tot geen verlies in de afstand zit).

Ik hoop dat er iets aan te doen is!

Alvast bedankt voor reacties

Met vriendelijke groet

Job

Vergeet het maar, dan zijn theoretische snelheden die je draadloos nooit haalt.
Heb zelf een 100 Mb Glasvezel aansluiting en een N Router en kom draadloos niet hoger dan 64 Mb !!

Jij zit zelfs nog op de oudere G standaard dus kan je het wel schudden. Sorry !!

Inderdaad, de helft van de snelheid haal je maximaal draadloos. Upgraden naar wireless N of bedraad netwerk aanleggen zijn je enige opties.

Klopt, 23Mb/s is nog prima resultaat. Overigens komt de "N" standaard op de 5ghz wel dicht bij de 100Mb/s. Ik haal consequent 94-97 Mb/s

Jammer maar helaas. Dan de eerste tijd maar bekabeld, en dan misschien een keertje een Gbit router op de kop tikken.

Bedankt voor de informatie allemaal!

Met Gigabit bedoelen ze de bedrade aansluiting beste JobNij. Je moet een goede N router hebben. Die zijn wel voorzien van Gigabit poorten maar om even duidelijk te maken dat dit de bedrade snelheid aangeeft ;-)

Whoops, my bad... ;-)

Ik zal eens op zoek gaan!
Nogmaals dank voor de info!

Als ik je een advies mag geven raad ik je de Netgear WNDR 3700 aan. Is een iets ouder model maar wordt nog steeds verkocht. Echt een super ding !! Heb er al meerdere geïnstalleerd bij diverse mensen.

Ik ga er eens naar kijken.

Nu een nieuw probleem: de gloednieuwe Cisco EPC3925 die ik van Ziggo heb gekregen bij de installatie geeft OOK maar 20Mbit door, en dat terwijl dit wél een n router is. Kan iemand dit verklaren? (bedraad gewoon 60Mbit zoals het hoort).

Dat ding van Ziggo is niet echt geweldig, en staat daarbij nooit op volle snelheid. Kijk even in de instellingen of er wel 2 kanalen gebruikt worden, anders kan ie nooit de theoretische 300Mbit geven ;)

Als je daarmee bedoelt dat ik 'channel width' op 'width - 40MHz Channel' moet zetten, dan had ik dat al gedaan. Anders snap ik niet precies wat je bedoelt...

Dat inderdaad, dan heb je als het goed is 2 kanalen in gebruik. Kijk ook eens met inSSIDer welke snelheid daar aangegeven wordt.

Tevens: om gebruik te maken van wireless N snelheden moeten beide kanten het kunnen, dus ook de PC/laptop moet wireless N hebben.

Ik heb een gloednieuwe HP Elitebook die ruim de n-standaard aan zou moeten kunnen, dus dat lijkt geen probleem.

Iemand nog andere tips?

EDIT: screenshotje bijgevoegd van de inSSIDer analyse van beide routers. Bij de zolderrouter staat bij max rate 54 en bij de ziggorouter staat er 144, terwijl ik bij beiden maar 20Mbit haal.
inSSIDer.png

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan