• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Lint aanpassen per Excel bestand

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

PeterBijns

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2008
Ik heb een Excel bestand en daarvan is het lint aangepast, er is een tabblad naast Bestand en Start is er een aangemaakt tabblad met daarin een aantal kopieën om macros te starten. Dit is in dit Excel bestand en als ik een ander bestand open dan is het lint weer zonder dit tabblad met inhoud.
Mijn vraag nu is hoe kan ik in een eigen Excel bestand dat ook maken. Ik wil dus ook een extra tabblad in het lint aanmaken met daarin een aantal macro knoppen. En dan alleen in dit Excel bestand en niet in elk nieuw bestand welke ik maak. Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen?
Alvast bedankt voor een oplossing. Groet, Peter

Heb je hier al gekeken?

Ribbon.jpg

Anders wordt het met Excel achter de schermen middels CustomUI XML en Callback routines in VBA.
Dat is echt per document. Ook kan je er een Invoegtoepassing van maken.
Voorbeeld:
RB.jpg

Laatst bewerkt:
Dank voor de geboden suggesties, ik ben er mee bezig en het gaat mij wel lukken. Ik laat het tzt weten hoe ik het voor elkaar heb gekregen.

Groet, Peter

Extra inspiratie.
Het voorbeeld van AHulpje als invoegtoepassing.
Eenmaal toevoegen aan Excel en dan werkt het in ieder document.
Dus ook in documenten zonder macro's.
Als zip bestandje omdat de extensie xlam hier niet is toegestaan.

Bijlagen

Dank Edmoor dit is precies wat ik wil, maar hoe krijg ik het in excel 2021 toegevoegd?
En hoe kan ik daarmee een eigen macro mee starten en als laatste hoe kan ik het pictogram op de werkbalk aanpassen met een eigen pictogram?

Alvast weer bedankt voor de oplossing.
Groet, Peter

Toevoegen kan via Start > Opties > Invoegtoepassingen > Start > Bladeren.
De XML code die AHulpje maakte staat in de CustomUI en de bijbehorende Callback routines in de Module van het document.

Edmoor het is me gelukt om het toe te voegen aan Excel maar hoe ken ik met een van de knoppen een eigen mactro opstarten en hoe kan ik het pictogram/afbeelding van de knop aanpassen?
Alvast weer bedankt, Peter

Dat staat in de CustomUI.
Zie de waarden voor imageMso en onAction.
Macro1 en Macro2 staan de de VBA van het document.

Er zijn erg veel mogelijkheden, ook voor eigen plaatjes in plaats van die uit MSO, dropdown buttons, submenu's en andere objecten.
Daarvoor zal je je echt moeten verdiepen in CustomUI XML en de Callback routines.
Kijk ook eens naar de pagina van Helpmij collega JKP erover:

CustomUI.jpg

Laatst bewerkt:
Edmoor, Dank je voor je antwoord ik ga mij er in verdiepen en zal JKP bezoeken en wie weet kom ik er verder mee. Groetjes maar weer en nogmaals bedankt, Peter

Succes :)
En voor vragen erover kan je uiteraard altijd hier terecht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan