Linux - compatibel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

naishkiter

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2009
Ik heb zojuist succesvol Linux Ubuntu 9.04 geïnstalleerd, omdat ik de eindeloze problemen met WIN Vista beu was. Nu vraag ik me af:

- Hoe kan ik mijn internetverb configureren?
- Werken alle windows-programma's (bv. .exe bestanden) ook op Linux of is het zoals bij Mac -> allemaal eigen besturingssystemen
Moet ik hiervoor het programma 'Wine' installeren?
- Zijn er speciale zaken waar ik als amateur- linuxgebruiker op moet letten?

Thank U!

Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist succesvol Linux Ubuntu 9.04 geïnstalleerd, omdat ik de eindeloze problemen met WIN Vista beu was. Nu vraag ik me af:

- Hoe kan ik mijn internetverb configureren?
- Werken alle windows-programma's (bv. .exe bestanden) ook op Linux of is het zoals bij Mac -> allemaal eigen besturingssystemen
Moet ik hiervoor het programma 'Wine' installeren?
- Zijn er speciale zaken waar ik als amateur- linuxgebruiker op moet letten?

Thank U!

Zo te lezen (en te begrijpen) ben je aardig on-voorbereid aan de gang gegaan, of niet ? ;)

Nah, op zich niet erg .. Het fietsen op zich leer je ook met vallen en opstaan, en terwijl je onderweg bent .. Op zich niets mis mee ;)

Linux en executables .. Dat verhaal steekt iets anders in elkaar, als dat je het op windows gewend bent (of beter was) ;)

En nee, een executable in Linux heeft geen extensie *.exe al kun je die er best eraan geven,echter het heeft geen enkele toegevoegde waarde en of nut ...

Om windows programma's te draaien/te gebruiken kun je inderdaad gebruik maken van Wine, echter .. Ik weet niet precies wat je van plan bent om te gaan gebruiken, maar voor iedere windows toepassing, is er wel een Linux tegenhanger, en die zal onder linux natuurlijk beter presteren, als dat je een windows programma gaat draaien met een emulator ;)

Ik ben er ondertussen al in geslaagd draadloos internet te verkrijgen.
Ik ben idd een groentje op gebied van Linux-gebruik, maar ik sta nu al vertsteld van de gebruiksvriendelijkheid en snelheid van dit besturingssysteem! Toetsen van mijn laptop die bij de overstap XP->Vista niet werkten, werken nu perfect!

Ik ben nu bezig die Wine te installeren, waar kan ik dit programma vinden nadat het gedownloaded is? Ik heb al gelezen hoe ik een programma moet installeren of verwijderen...

PS: ik wil deze Linuxversie (Ubuntu 9.04) ook op een pc installeren die gebruikt wordt om te downloaden en youtubefilmpjes te kijken. Youtubedownloader.EXE is een windowsprogramma waar volgens mij gn Linux tegenhanger voor bestaat!

PPS: om mijn desktop aan te sluiten op het draadloos netwerk, gebruik ik een Belkin adapter-g
die ook alleen maar compatibel is met Windows...

Laatst bewerkt:
Heb je die netwerkadapter al eens getest?
Mijn netwerkadapter zou ook alleen compatibel zijn met windows maar ik krijg hem toch aan de praat onder ubuntu.

Ik zoek een manier om Adobe flash player te draaien op mijn Linux versie Ubuntu 9.04

Ik download de laatste versie, en probeer hem te installeren-> krijg deze foutmelding

Error: Dependency is not satisfiable: libcurl3

Wat moet ik doen?

't is in orde!

Bedankt voor jullie hulp bij mijn eerste stapjes in de wondere wereld van Linux:p

Nog een dingetje: hoe zit het met games afspelen op Linux? Ik heb al programma's gezien die windows-games compatibel maken met Linux, maar werkt die game dan niet veel trager?:confused:

't is in orde!

Bedankt voor jullie hulp bij mijn eerste stapjes in de wondere wereld van Linux:p

Nog een dingetje: hoe zit het met games afspelen op Linux? Ik heb al programma's gezien die windows-games compatibel maken met Linux, maar werkt die game dan niet veel trager?:confused:

Een game die je via een emulator gebruikt (zoals Wine), die zal natuurlijk langzamer draaien als dat je het doet zoals het bedoelt is -> onder windows dus. Maar met de huidige snelle hardware mag dat op zich geen heel erg groot struikel blok vormen ;)

Suc6! :thumb:

Je kan natuurlijk ook Windows samen met Ubuntu o je pc zetten, of te wel een dualboot. Ik denk dat dat het verstandigste is wat jou betreft omdat je nog veel te veel met Windows bezig bent.

Wine vind je onder toepassingen terug.

Goede website om alles rond te krijgen na installatie:
1. http://wiki.ubuntu-nl.org/
2. http://sites.google.com/site/computertip/Home

Voor tegenhangers:
1. http://linuxappfinder.com/all
2. http://www.getdeb.net/browse.php

En kijk even hier:
http://femke98.wordpress.com/

Ik ben overgestapt op Linux omdat ik een (hum:rolleyes:) illegale XP op m'n computer had staan die alles blokkeerde...

Toen ik de cd van Ubuntu in m'n driver stak, vroeg hij of ik die versie van XP helemaal wilde overschrijven, of zoals jij zegt -> een dualboot uitvoeren.

Omdat ik van die :evil:XP vanaf wilde zijn, heb ik daarom de optie volledig overschrijven gekozen!

Ik zou graag kennismaken met de Linuxtegenhangers van bv. Adobe Flashplayer en LimeWire, waar kan ik deze (hopelijk freeware) downloaden?

Ik denk ook dat mijn pc niet krachtig genoeg is om twee besturingssystemen te draaien-> ik was juist blij met de snelheid waarmee Ubuntu draait!

Als ik zo'n freeware wil downloaden, moet ik kiezen tussen:

Ubuntu 32-bit 64-bit
dapper 2.1.2-2ubuntu5 2.1.2-2ubuntu5
hardy 3.0.0-4ubuntu1 3.0.0-4ubuntu1
intrepid 3.1.0-3ubuntu2 3.1.0-3ubuntu2

Wat moet ik dan kiezen?

Laatst bewerkt:
Als je nu gewoon doet wat er op die sites staat wat te doen na installatie, hoef je zelf geen adobe of wat dan ook te installeren.

Je hebt versie 9.04? Dat is Jaunty Jackalope.
btw, bij Linux is alles gratis of freeware, hoe je het noemen wilt. Het is een open source en dat betekent dat iedereen op de wereld vrij is om het te gebruiken.

Ik werk met niets anders meer, al 2 jaar niet meer. Daarom bouw ik mijn pc's zelf, want ik hou niet van koppelverkoop. Want zo zie ik dat.

"Adobe Flashplayer" is een browser plugin ;)

En ook voor limewire is vast wel een tegenhanger te vinden op het net .. Echter, mischien dat je het zelf ook had kunnen verzinnen: www.google.nl is je grote vriend in deze! :love:

Ubuntu 32-bit 64-bit -> afhankelijk van wat voor processor je in je PC hebt zitten, een 64 bits operating system, dat draait namelijk niet zo lekker op een 32 bits cpu ;)

Bij het kiezen van je Linux distributie, moet je altijd opzoek gaan naar de z.g.n: "Stable" versie, die heeft namelijk software aanboord, waar als het goed is de meeste fouten al uitgehaald zijn, en of gewoon goed werkt op dát moment ...

Suc6! :thumb:

PS: Op linux zit wel degelijk een licentie, namelijk de GPL licentie, en die steltje in staat om de software vrijelijk te gebruiken, echter breng je daar veranderingen op aan, dan dien je die ook vrij te geven aan de linux gemeenschap, zodat andere daar ook weer gebruik van kunnen maken .. En, Linux is niet gratis in het woord van: "gratis bier" .. You do the math ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan