Linux distri op labtop

Status
Niet open voor verdere reacties.

crazyheels

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mei 2002
Ik heb deze site voor me: http://www.linuxiso.org/

Ik wil een distributie downloaden voor installatie op een Toshiba labtop die wireless moet draaien op mijn modem/router waar dit goed werkende XP/Ubuntu op staat.

Welke distri kan ik het beste nemen?

In afwachting van het bericht :confused:

Ik heb de volgende distries liggen:

1. Ubuntu 5.1
2. Linux Redhat Strike cd, 1,2 en 3
3. Suse CD1
En aan het downloaden is Slackware cd 1 en 2

Welke zou ik het beste kunnen proberen?

Welke zou snel verbinding met mijn computer kunnen maken beneden met die router, dmv een usb stick?

:confused:

ubuntu of opensuse ik benadruk wel dat je de laatste versies moet hebben.
kwa instellingen zijn die het beste en de laatste versies hebben ondersteuning voor wireless kaartjes van suse is de laatste versie 10.0 en van ubuntu 5.10
Redhat moet je naar mijn mening altijd zoeken. als je dat meer handmatig wil doen kan je beter debian kiezen dan redhat.

Kan ik Unbuntu 5.1 en Suse 9.1 beiden op die laptop kwijt in 2 aparte partities...of is dat een rare gedachte?

9.1 is oud hoor, neem beter http://www.opensuse.org/Download
want je wirelles aan de praat krijgen met een oude kernel dat gaat niet lukken he.
je moet 3 partities maken, 1 suse, 1 ubuntu en een swap deze kan gemeenschappelijk. Swap is een partitie waar linux zijn virtureel geheugen opzet, linux heeft hier een speciale paritie type voor omdat het zo veel sneller gaat.
debian ik gebruik eigenlijk meestal debian unstable of debian testing aangezien debian nogal traag is met het uitbrengen van nieuwe versies maar hun testing en unstable zijn wel up to date. Ubuntu is trouwens altijd gebasseerd op een snapshot van debian unstable.
voor debian doe een netinstall http://www.debian.org/devel/debian-installer/ hiermee download je een basissysteem en de rest word naar behoeft door dit systeem gedownload van het internet.

Het word me duidelijk, maar van suse 10, welke moet ik nemen? De Evaluation of de Open Source? en welk type...

Sjongejonge, Linux is wel moeilijk te doorgronden hoor

Als ik ubuntu eropzet, is het dan ook handig om suse 10 erop te zetten?

Ik denk dat ik ubuntu en suse 10 ga proberen...

Maar welke suse dan, de Evaluation of de Open Source?

Ik heb geprobeerd om Umbuntu op de laptop te zetten.
Ik ging de mist in omdat hij geen netwerk kon vinden???
Ook problemen met schijfindelingen. Als je gewend bent aan XP is Linux een stuk moeilijker met zijn omschrijvingen.

Maar goed:

Heb nu 3 cdtjs:

1. Suse 10 Evaluation DVD
2. Debian internet basissysteem
3. Umbuntu 5.1

Wat zou ik nu het beste kunnen doen?

Installeren in de volgorde als boven?

:thumb:

Nou, behalve die unbutu cd gooi ik die andere 2 weg....die doen het niet

Ik probeer Ubuntu erop te zetten maar ondervind nu problemen met de partities

Linux is zeker niet gebruikersvriendelijk voor nobodies als ik die XP gewend zijn....

Ik heb de laptop met behulp van XP schoongemaakt, probberde er nu Debian en Umbuntu erop te zetten maar ik begrijp het gedeelte om schijven aan te maken gewoon niet....er wordt een bepaald soort Nederlands gemaakt wat ik niet begrijp....ik probeer nu nog een keer umbuntu en als dat niet lukt krijgt de laptop gewoon weer zijn XP erop, of Mediacenter...of whatever.

Het moet me niet te moeilijk worden

:mad: :evil:

Nou...Umbuntu staat er bijna op....maar nu heb ik 2 partities...een Umbuntu en een swap...kan ik er nu nog Suse bijzetten?

Unbuntu draait....en eigenlijk vind ik het ok zo....maar nu moet ik em nog wireless krijgen... ik gebruik een Medion router met Medion USB antennestick...

Wat moet ik doen?:)

mmmm, dvd's draait ie niet af....niet op de desktopcomputer als op de labtop

Begin te twijfelen hoor

het gedeelte schijfindeling is tamelijk moeilijk als je met linux wil beginnen. Hij kan dit ook zelf bepalen maar dan maakt hij maar twee partities een swap en een root partitie .

De schijfindeling is wel veel logischer dan die van windows maar dit vind ik denk ik gewoon omdat ik met linux en windows samen ben opgegroeit toen ik 8 was en dus tamelijk wat met de computer bezig was had ik dus windows 3.11 en linux ik vond toen linux veel toffer en dit is altijd zo gebleven :)

wirelles is nogal tricky op dit moment en de meeste kaarten zijn niet standaard ondersteunt. (suse is wel gemakkelijker op alle gebied "je moet de opensource 10.0 nemen dus opensuse en dat zijn vijf cd's.)
Ik heb de wirelles bij mijn debian installatie in orde gekregen met ndiswrapper
http://ndiswrapper.sourceforge.net/ .

Intel zijn wirelles werkt direct onder linux maarja.
het probleem is dat hardware fabrikanten drivers voor windows maken maar gewoon geen voor linux. Daarom koop ik meestal linux vriendelijke hardware :)

ik kan er heel goed inkomen dat je hier hopeloos van word ik raad je aan linux in een dual boot met windows te zetten zodat je in je vrije tijd met linux kan prutsen tot het werkt en toch altijd een besturings syteem achter de hand hebt.
Want met linux werken is eigenlijk heel andere denkwijze.
linux is ongeveer even gemakkelijk als windows alles bij elkaar maar het overschakelen is niet zo gemakkelijk.

Hai Lamp,

Bedankt voor je bemoedigende woorden. De situatie is nu als volgt.

Op de desktop heb ik dus XP en Ubuntu 5.1, hier werkt alles redelijk naar behoren alleen draait mijn DVD speler hier niet. Als ik een dvd in de speler stop dan reageert de speler van Unbuntu dus niet, er gebeurd niets.

Ik heb uiteindelijk alleen Ubuntu 5.1 (hetzelfde schijfje als op de desktop) gezet, inderdaad 2 partities.

Ik heb een kabeltje gelegd tussen mijn laptop en de router en internet draait op de laptop. Nu wil ik echter dat ding wireless maken en ben er via de fora achtergekomen dat je die ndiswrapper moet gebruiken....hier ga ik echter mank, want ikhet em op de laptop gedownload en hij staat in een mapje op het buroblad maar installeren lukt niet.....

Ik heb ook de driver opgehaald van de Medion router, maar dat is een exe bestand en ik kan er niets mee.

Op het forum van Unbuntu legt iemand uit hoe je eea moet installeren maar hij lijkt de tovenaar van Oz wel, ik snap em gewoon niet. Hij heeft een Howto gemaakt onder tips and trucks...

Ik word er moedeloos van.....en toch wil ik wat anders dan Windows op termijn.

Help me, please.:thumb:

Lamp, ze hebben het ook elke keer over diverse codes....maar waar en hoe stoei ik daar mee.....

Dat zeggen ze er niet bij....

Yep, das em helemaal.....en heel graag je uitleg...

En heb je ook een oplossing voor die dvd speler in Ubuntu die het op beide computers niet doen.

Ik heb trouwens ook de Debian en Suse simpele boot cdtjes gedownload.... kan ik daar nog mee experimenteren ipv Ubuntu

:thumb:

de uitleg blijft toch ongeveer hetzelfde. voor de distro's.
ubuntu is eigenlijk ongeveer debian. Ubuntu is debian plus extra's om het wat gemakkelijker te maken.
We beginnen,
*Open een terminal toepassingen > hulpmiddelen > terminalvenster
*typ het volgende in na elke lijn een enter duwen aub en als hij naar een wachtwoord vraagt geef je dit en bevesig je met enter.
wget http://surfnet.dl.sourceforge.net/sourceforge/ndiswrapper/ndiswrapper-1.5.tar.gz
tar -xzvf ndiswrapper-1.5.tar.gz
cd ndiswrapper-1.5
make distclean
sudo make
sudo make install

nu moet je de windows driver gaan zoeken voor je wirelles kaart het was een usb kaart doe dan moest het een pci zijn dan kan je lspci doen.

lsusb hier zou de kaart moeten verschijnen, de id nummer die ervoor staat moet je hebben om op deze site de driver te vinden. kijk op deze site http://ndiswrapper.sourceforge.net/mediawiki/index.php/List
Als je problemen ondervind om het inf bestandje eruit te halen contacteer me dan nog eens.
sudo ndiswrapper -i filename.inf (de filename is fictief je moet dit aanpassen op jouw geval
sudo depmod -a
sudo modprobe ndiswrapper
sudo iwconfig
normaal moet nu je kaart verschijnen
Ik heb nu wat weinig tijd je kan hier de verdere uitleg vinden. http://ndiswrapper.sourceforge.net/mediawiki/index.php/Installation

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan