Linux en Hardware

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rene1979

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2012
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om eens aan de slag te gaan met Linux om eens te kijken hoe het werlt maar hoe zit met de hardware daar zijn geen linux drivers heb ik na gekeken op de website van HP.

Alvast bedankt

Dat hangt helemaal van de hardware af. In veel gevallen zitten de drivers al in de kernel van Linux ingebakken. Je kunt dit makkelijk testen door een distributie vanaf de CD/DVD op te starten. Dan hoef je nog niets te installeren en krijg je toch een idee van hoe je hardware onder Linux werkt.

Oke ik was van plan op linux naast windows 7 te gebruiken om alles te testen en kijken hoe het besturings systeem mij bevalt

Als je een wat modernere PC hebt kun je ook gebruik maken van "virtual machine" software. Je kunt dan met een ander OS spelen zonder ooit uit windows te hoeven. Met een moderne CPU die dat ondersteund is dat bijna net zo snel als "los" draaien.

Maar zoals aangegeven is een boot CD/DVD/USB stick de beste manier om te proberen.

Ik kan linux ook gebruiken vanaf de dvd maar ik heb naast windows geinstalleerd opzich werkt het allemaal prima alleen het nadeel is dat je naast linux ook windows moet draaien om mijn eigen software te kunnen gebruiken.

Ik ben ook aan overwegen om een macbook pro te kopen maar dan zit ik het met zelfde probleem. Helaas

Er zijn heel veel vervangende programma's die je kan gebruiken in Linux.
Kijk maar eens op mijn website: Steunpunt Almere
Hier vindt je een lijstje met Windows-programma’s en daarachter welke alternatieven er beschikbaar zijn voor Linux.

Overigens raad ik meestal een dualboot aan, zodat je op je gemak alles kan onderzoeken. Je kan uiteraard de dvd ook gebruiken, als een live-dvd, maar dan kan je verder niets opslaan of wat dan ook.
Als je de dvd er dan uit haalt, verdwijnt alles. Het heeft weinig ruimte nodig, en het staat dan verder niet op je nek, om het zo maar even te zeggen.

Laatst bewerkt:
staat ook gewoon naast mijn windows ik zal je site zeker bezoeken.
Moet alleen nog kijken voor mijn webcam en printer en traktor pro met usb geluidskaart of die ik ergens kan vinden
En kijken of de msn ook voor linus die wat ingebakken zit vind ik niks.

Bedankt voor je site ga kijken

Ik heb een canon Pixma MP495 printer draadloos en usb kan hij.
Ik heb al op de website alleen de printer en scanner driver gevonden niet de completen software die ik voor windows 7 heb. installeren de drivers doet hij niet zal vast en zeker wat verkeerds doen.

Amsn die er ingebakken zit heb ik al uitgeprobeerd maar vind het hem niks.
Mijn linux mint 13 versie is gedeeltelijk in het engels.
Ik zit met veel software die ik niet meer kan gebruiken heb ik al nagekeken en waar ook geen alternative voor zijn

Als je een .exe probeert te installeren, nee,..................dat zal zeker niet werken.
Misschien kan je je beter eens inlezen wat Ubuntu (Linux) is, hoe het werkt, dan zul je begrijpen dat het heel anders werkt dan Windows.

Leesvoer: http://ubuntuportal.com/2011/12/how-to-install-canon-printer-driver-for-linux-ubuntu.html over je printer.

En ja, de taalpakketten zul je nog even moeten bijwerken, maar heb je de DVD van Mint genomen dan hoef je verder qua multimedia niets meer te doen. Ik dacht eigenlijk dat je Ubuntu had, maar goed.

Lezen, lezen en lezen. Vragen, vragen en vragen. Het gaat nu eenmaal heel anders dan in Win, maar ook die heb je moeten leren te gebruiken.
Geduld en daarna, als je alles in orde hebt, dan loopt het werkelijk als een zonnetje.

Let ook op de extra stuurprogramma;'s die je even moet installeren voor je grafische kaart en haal alle updates op.

Laatst bewerkt:
wel erg ingewikkeld om iets te installeren volgens mij kom ik daar nooit uit want zoals ik al aangaf de printer en scanner driver heb ik maar die werken dus niet

Helaas kan ik Linux niet gebruiken omdat mijn webcam logitech pro 4000 dymo labelwriter turbo330 en mijn universele afstandsabediengf van logitech Harmoni one+ ngeen drivers en geen software hebben voor linux

Laatst bewerkt:
wat is dan het verschil tussen Ubuntu en Linux voor bijde zijn geen drivers en software te vinden ?

En dat weet je heel zeker? Je weet het, (ik zei het al eerder) drivers installeren gaat heel anders en soms is het niet eens nodig. dan werkt alles oftb.

En tja, als ik nu al merk dat je er eigenlijk gen zin in hebt om je erin te verdiepen, dan kan je niet zeggen dat het erg ingewikkeld is. Als je iets niet probeert dan weet je niet of je het wel kan.
Vond je windows dan zo makkelijk in het allereerste begin dat je daar kennis mee maakte? Vind je alles wat je op school geleerd hebt,, dan zo makkelijk?

Ik vind het altijd jammer te lezen dat als men het wel even wil proberen, men niet even het geduld neemt om zich in te lezen en zich er even in te verdiepen of..................dat men niet gewoon even op http://forum.ubuntu-nl.org de vragen komt stellen. Daar zitten mensen zoals ik (en jij) die elkaar helpen met het fenomeen Linux.

waar heb je die drivers vandaan, voor je printer en scanner en hoe weet je dat je webcam en de rest niet werkt?

Het verschil zit hem in de .exe
dat is echt alleen voor Windows.

Drivers zitten in Linux ingebakken en als er geen drivers voor zijn, kan je die (als de fabrikant ze maakt!!) installeren op een andere wijze dan in windows.

Mensen geven altijd Linux de schuld als iets niet werkt, maar je moet bij de fabrikanten zijn. Die willen geen drivers maken voor Linux, waarom mag Joost weten.

Als je op het ubuntu forum je vraag stelt over wat je denkt dat niet gaat werken, dan helpen wij vaak mee zoeken. Of er moet iemand zijn die er ook mee werkt.

Wat windoiws betreft dat had ik na enkele uren al door en alles was sneller geinstalleerd door alleen .exe te openen rest gaat vanzelf bijna.

De drivers heb op de website van logitech gekeken bij mijn product daar downloads en besturing systeem linux staat er er niet bij zo was het ook mijn labelwriter staat geen linux tussen dus geen driver en het programma niet dan denk dat het dan niet mogelijk is

En dan denk je niet dat het kan......................nou, ik haak wel af nu.
Als je zo lekker positief bent en niet op mijn raad wil ingaan, dan steek ik hier verder geen energie in. Jammer, want er gaat een wereld voor je open. Maar dat wil je dus niet.

En ja, lekker makkelijk hè, dat windows. Voor elk apparaat een cdtje installeren, voor elke grafische kaart moet je een hoop verrichtingen doen, laat staan al die anti-virus programma's die je moet installeren, alle schoonmaakproggies die jemoet draaien, de firewall wel goed instellen want voor je het weet, zitten ze in je pc.

Al die virussen die alleen voor windows worden gemaakt, elke keer wewer die IE die gaten heeft, altijd weer die trojans dingen en die malware en zo, ja...........lekker makkelijk dat windows.

Linux staat erop het werkt goed ik heb meteen geupdate alles alleen van nvedia pakte hij 2 drivers niet want ik heb bij het opstarten van de pc als de gegevens van de bios weg zijn zwart beeld met van die gekleurde strepen net of er een kabel niet goed in zit.

Internet werkt ook prima nu maar eens goed gaan lezen hoe ik moet installeren en hoe ik aan de software komt voor mijn rand apparatuur

Mooi gesproken femke98, I ♡ U...
Denk daar maar eens over na Rene1979. Alhoewel je denkt voor het gemak te kiezen, is de werkelijkheid een beetje anders...

het is inderdaad hieel anders maar ik merk wel dat het soepeler gaat als windows ik hoop dat ik alle randapparatuur aan de praat krijg met driver en software

Ok als je een vraag hebt over hardware stel hem dan..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan