Linux en Windows XP prof installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

crazyheels

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mei 2002
Kan iemand mij nog is herinneren als je een complete herinstallatie wilt gaan doen op je machine in welke volgorde je ook alweer Linux (bijv Unbuntu of iets dergelijks) en Windows XP Prof erop moet zetten.....is het nou eerst Linux of is het nou eerst Windows?

Ik heb het een jaar geleden een keer gedaan, ging goed, maar nu weet ik het dus niet meer en via google het niet zo snel vinden.

:thumb:

Eerst windows, daarna Linux, dan heb je ook de bootloader van Linux die ook windows erin plaatst, andersom niet.

He, dank je wel, maar dat betekent dus dat ik nu Ubuntu er ook op kan zetten...XP Prof staat er al op!

Ken je deze site: http://www.colinux.org/?section=home

Wat kan ik er nu precies mee doen, ben redelijk goed in engels maar begrijp het niet helemaal....ik heb het proggie al wel gedowned.....

Zoals ik het lees, is het een virtuele machine, speciaal voor Linux distributies, die je in een draaiende windows kan installeren en gebruiken.

Hier een betere uitleg.

ik installeer de bootladder altijd op een floppy
heb je geen gedonder als je xp op nieuw installeerd :)

Ik maakte altijd een opstartimage met dd if=/dev/hd(schijfletter en partitienummer) of=linux.img count=1 bs=512
en dan kopieren naar de root.

En zette de regel linux.img="Linux" in de boot.ini
Of zoiets, en alleen met Lilo geprobeerd, en deze op de Linux partitie gezet.

Hoe doe je dat dan met die floppy....wil je me dat uitleggen, het kwartje valt nog niet!

Oeps.......niet te moeilijk maken......alsjeblieft, ik ben maar een houtje touwtje mannetje

Bij installeren een opstartflop laten maken, en niet de bootloader installeren, kun je met die bootflop gewoon naar Linux.

Alsjeblieft misschien wat meer info, dit herken ik helaas nog van vorig jaar, jullie Linux jongens praten zo makkelijk over dit en dat en ik begrijp het dus gewoon niet.....Ik heb trouwens die Colinux ook al weer verwijdert...werkt niet zoals het er zou moeten staan....
en als ik ergens een hekel aan heb is als iets niet werkt zoals bedoelt.....

Bij de debian install cd's kun je gewoon die cd erin gooien en dan resuce root=/dev/hda4 of welke partitie je root staat doen.
En dan gewoon grub-instal /dev/hda en alles is in orde.
Het maakt eigenlijk niet echt uit wat je eerst installeerd, windows en dan linux is altijd gemakkelijker, maar andersom gaat ook gemakkelijk maar dan heb je iets meer kennis nodig.

Ok, zal het is gaan proberen, dus dat kan ook nu ik al een XP prof erop heb staan?

Een partitie van 20 gig waarvan nu nog 11 gig beschikbaar is, voldoende, toch?

Die CoLinux had ik er weer opgezet maar ik kom daar dus echt niet mee uit...ik heb die helpfiles gelezen die Lange Pier me gaf maar het werkt niet....kan die bijgeleverde image niet lezen en moet commandoos gaan inbrengen....neen, laat maar........te moeilijk en te ergerlijk!

Thanks anyway, ga het wel met die Debian's proberen...met Unbuntu kan dat niet????

Je hebt deze functie alleen nodig als je eerst linux en dan windows installeerd, dus blijkbaar niet voor jouw geval. Ubuntu debian regelen in het andere geval alles zelf.
maar als beginner kan je echt beter ubuntu nemen hoor ik haalde maar een voorbeeld aan hoe ik het oplos als ik windows opnieuw installeer.
Colinux kan nooit de echte linux ervaring geven je zit nog altijd op die onstabiele kern van windows te werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan