Linux en Windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

red123nax

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2007
Dag,

Ik heb hier een pc staan die Windows XP heeft en linux heeft gehad.
Nu kan het zijn dat Linux nog steeds op de hardeschijf staat, maar dat weet ik niet zeker

Ik heb met GParted is gekeken naar de partities, en er zitten Linux partities bij:

Partitie------Filesystem---Label
/dev/hda1---NTFS------Windows
/dev/hda2---extended
--/dev/hda5---ext3
--/dev/hda6---linuxswap
--------------------------------
/dev/hdb1---NTFS-------Dataschijf

Die hda6 ziet er uit als zo'n "switch partitie", maar er wordt niet gevraagd welk besturingssysteem erop zit, maar er start gewoon xp op.

Wat moet ik doen om erachter te komen of er daadwerkelijk linux op staat en hoe krijg ik dit dan aan de praat ??

Laatst bewerkt:
Hoogstwaarschijnljk staat linux er nog gewoon op.
Die 'switch' partitie is overigens een swap partitie, die wordt gebruikt om stukjes geheugen tijdelijk op de harde schijf te zetten.

Om linux (en windows xp) op te kunnen starten moet je de linux bootloader terugzetten in de mbr (Master Boot Record).
Daarbij gaat het erom welke linux distributie je er geïnstalleerd had.
Weet je dat toevallig?

Daarbij gaat het erom welke linux distributie je er geïnstalleerd had.
Weet je dat toevallig?
Nee.. das juist een probleem..
Ik heb geen idee welk soort dit was.
Het gaat hier namelijk om een pc van een ander :(

Weet iemand dan hoe ik dit kan checken ??

Deze pc is door een bedrijf opnieuw geïnstalleerd.
Er was nog duidelijk bij gezegd dat Linux er op moest blijven staan.
Maar dat is dus een beetje mis gegaan. En als ze dat moeten fixen willen ze er 120 euro voor hebben ofzo..

Laatst bewerkt:
Met de bootloader GRUB kan je, in "command mode", Linux starten. Al vereist dit wel wat kennis, omdat je handmatig de juiste commando's (root partitie en bestandsnaam van de kernel) moet invoeren.

Al vereist dit wel wat kennis, omdat je handmatig de juiste commando's (root partitie en bestandsnaam van de kernel) moet invoeren.

En zou je me daarmee kunnen helpen.
Want ik ben niet echt goed met linux, maar ik heb er wel is mee gewerkt.

dus met wat hulp moet ik er zeker kunnen komen.

en dit kan dus ook als je niet weet met welke versie je hebt gewerkt ??

Laatst bewerkt:
Het is voor mij al weer een tijd geleden dat ik dat gedaan heb, maar ik weet er nog wel wat van. Je moet als eerste GRUB op een bootdiskette/-cd/-dvd/-usbstick installeren en daarvan opstarten. Dan moet je de rootpartitie en bestandsnaam van de kernel zoeken. Als de rootpartitie /dev/hda5 is, is dat '(hd0,4)' in GRUB. De bestandsnaam van de kernel kan je vinden met het 'find' commando in GRUB (zie Having GRUB do your research for you).

Als je de bestandsnaam van de kernel hebt gevonden moet je de volgende commando's invoreren:
root (hd0,4)
kernel /het/pad/naar/de/kernel root=/dev/hda5
boot
waarbij je '/het/pad/naar/de/kernel' natuurlijk moet vervangen door het pad naar en de bestandsnaam van de kernel (bijv. /boot/vmlinuz).
Mogelijk moet je nog een initrd opgeven (al komt dat weinig voor), dan moet je voor het commando 'boot' nog
initrd /het/pad/naar/het/initrdbestand.img
invoeren (informatie hierover kan je ook vinden op bovenstaande link).

Je zou ook kunnen booten vanaf een livecd

En dan tijdens het booten kiezen voor de eerste linux partitie root=/dev/hda5

Of je boot de livecd en mount je /dev/hda5 om te kijken wat er op de partitie staat.

Ik gebruik altijd SystemRescueCd

http://www.sysresccd.org/

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan