Linux, HOWTO voor Newbie :)

Status
Niet open voor verdere reacties.

rene_overtoom

Meubilair
Lid geworden
1 jan 2001
Ey mensen,
Met windows kan ik alles wat ik wil, alleen na een lange tijd aanstaan wordt alles zo traag en vaak instabiel (lees 2 dagen).
Nu weet ik van linux echt NADA en wil toch eens kijken ofdat niks voor mij is. Ik heb hier een paar vraagjes, voor de kenner ;)
1. Welke distributie? Makkelijk/Snel/Compatible met windows Office e.d
2. Zijn andere programma's gewoon compatible met deze linux distributie?
3. Vorige keer dat ik het geinstalleerd had, kwam ik niet in windows verkenner :( en kon geen *.exe's openen. Waar vind ik dat :p ?
4. Ik zit achter een win95 server in een netwerk met 4 clients. Kan ik met linux me hierbij gewoon aansluiten en de verbinding delen?
5. Drivers hardware, hoe is Linux hiermee ?

Verder nog wat info :p ?
Grtz

1. Ik zou voor SuSE gaan, heel goede installatie, stabiel, goede software, heeft StarOffice, volledig compatible met MS Office.
2. Ligt eraan wat je wilt draaien.
3. Je kunt bestanden delen op een FAT32 partitie, executables kunnen niet geopend worden in Linux, dat ondersteund het niet omdat exe's van Microsoft zijn.
4. Je kunt heel makkelijk op een netwerk komen en je verbinding delen.
5. Linux ondersteund vrijwel alle hardware, behalve de allerallernieuwste. Wel wordt Linux steeds meer serieus genomen en Nvidia brengt zelfs direct drivers uit voor nieuwe kaarten.

Kleine toevoegingen op het antwoord van blaataap

1. Mandrake en RedHat staan ook bekend als beginners distro's

3. Kijk even in dit topic voor meer informatie daarover.

5. Je kan ook opzoeken of je hardware compatible is. o.a. SuSE en RedHat hebben een hardware compatibility list.

Redhat HCL
SuSE HCL

Ook kan je natuurlijk kijken op de site van de fabrikant van je hardware, of zij misschien al een driver gemaakt hebben.

Ik ben sowieso van plan vlak voor de helpmij dag een stel Linux ISO's te downloaden en mee te nemen zodat mensen die geen grote hoeveelheden data kunnen of willen downloaden het daar zo op cd kunnen zetten. (Maar ik beloof nog niks)

Suse is overigens niet zo te downloaden, je moet het in de winkel kopen of een installatie via FTP doen. http://www.suse.de/en/private/download/suse_linux/index.html

ik denk dat ik er maar van af zie :(
ik wil gewoon photodraw 2000 en fireworkd/photosjop e.d kunnen draaien ....:(

wordt alles zo traag en vaak instabiel (lees 2 dagen).

Dan doe je toch iets verkeerd.. mijn PC stond wel eens 2 weken aan zonder reboot.. toen werd hij toch wel lichtelijk traag.

Trouwens.. met een programma als vmware kun je Windows gewoon virtueel draaien dus kan je ook Photoshoppen :)

En outlook express e.d. ?
Ik wil namelijk niet "invalide" worden als het ware :)

btw: Als je veel NODIGe programma's hebt geinstalleerd vind ik windows lichtelijk zuigen :)

Geplaatst door rene_overtoom
En outlook express e.d. ?
Ik wil namelijk niet "invalide" worden als het ware :)

btw: Als je veel NODIGe programma's hebt geinstalleerd vind ik windows lichtelijk zuigen :)

Tsja.. je kan met Vmware gewoon Windows installeren en daarin alle programma's draaien. Maar als je dat doet kun je imo net zo goed Windows blijven draaien.

Geplaatst door BrEeZeR

Tsja.. je kan met Vmware gewoon Windows installeren en daarin alle programma's draaien. Maar als je dat doet kun je imo net zo goed Windows blijven draaien.
Ja indd, dat bedoelde ik eigenlijk met het bericht.

Geplaatst door BrEeZeR

kan, je met Vmware, ook je games, onder linux draaien.

Geplaatst door DENNIS90

kan, je met Vmware, ook je games, onder linux draaien.

Voor zover ik weet wel. VMWare creeert een virtuele computer waarop je windows kan installeren. Dan kan je dus windows draaien in linux. Het lijkt me dat je dan ook die games kan installeren en draaien in windows op die virtuele computer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan