linux installeren hulp [xlgp]

Status
Niet open voor verdere reacties.

xl3igplayer

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2011
ik ben een beginnende linux gebruiker. maar bij de eerste stap heb ik al een probleem.

Ik wil linux installeren maar ik heb geen windows of iets anders op die computer, ( is dit eigelijk wel mogelijk S: )

zou iemand mij kunnen helpen ?

Alvast bedankt !

een linux of variant downloaden ,is een ISO die brand je ,en start ermee op en installeren en klaar

Als je een: "kale" computer hebt, is het heel goed mogelijk om de installatie van Linux daarop los te laten .. Dat mag geen enkel probleem opleveren :)

Suc6! :)

@bertus en @phr3ak allebij gedaan. ik heb van de eigen site gedownload.

ik heb deze download gebruikt ( onder 1 )

en met Poweriso op een CD-R gebrand van 700 mb maar het werkt alnog niet !

ik druk F12 en boot hem wel gewoon, ik kan taal kiezen ik krijg ongeveer zo'n scherm
installing-ubuntu-linux.png

maar dan klik op op installeer en dan loopt die vast. ik krijg een soort van streepjes blokjes scherm

heb foto's gemaakt hoop zo verder te kunnen :S

sam0967g.th.jpg

sorry foto is niet zo heel groot ik upload wel opnieuw

hier de grotere versie :D
sam0967z.jpg

Laatst bewerkt:
Heb je een ATI video kaart? UBUNTU heeft na versie 9.10 besloten om sommige high-res modes te forceren, waarop de video op kapot kan lopen.

Je kunt op dat scherm even "F6" drukken en xforcevesa toevoegen, mogelijk werkt het dan wel. Ikzelf gebruik tegenwoordig vaak mint linux. Hardcore open source is allemaal leuk, maar het moet wel werken ;) . Mint is gebaseerd op ubuntu maar is wat vriendelijker

Laatst bewerkt:
oke bedankt voor het antwoord ! ik ga het proberen bedankt !

is het niet mogelijk om ubuntu onder de 9.10 te krijgen ? werkt het dan wel ?

Indien dit werkt, kun je gewoon de juiste drivers installeren en de settings aanpassen. het is puur een bootoptie. Ik vind het nog steeds vreemd dat ubuntu niet de meest compatible settings als standaard gebruikt. Het is toch bedoeld als een beginners distributie.

Je videokaart zal niet fysiek kapot gaan, dont worry ;) .. Je kan bij het boot process op de grub regel het extra command:

"vga=791" of "vga=788" mee geven ..

Bij de eerste boot hij met een resolutie van 1024x768 en bij de tweede met een resolutie van 800x600.

Iets wat iedere videokaart met gemak op z'n sloffen bij kan houden lijkt me ...

Suc6! ;)

@Phr3ak

ik weet niet precies waar je dat in moet vullen. zou je een scherm of iets kunnen geven. ( of moet dit in de bios ? :O )

ik heb het gevonden en geinstalleerd.

Ik moest daarna rebooten ( cd werd automatisch uitgeworpen ) maar nu boot ik weer en doet hij het niet :S
Het scherm blijft zwart ... hulp graag !

Laatst bewerkt:
Tot hoever kom je? krijg je tijdens het booten wel eerst text te zien of is het echt meteen een lockup?

zoiets als dit?:

Grub loading, please wait...

Press ESC to enter the menu

ik doe als ik bij ubuntu installeren ben f6 en dan esc dan kan ik typen achter de code van opstartoptie's en daar typ ik gewoon die code achter. maar ik had geinstaleerd en toe moest ik opnieuw opstarten en daarna faal ik hem omdat het schem zwart blijft.

edit, geprobeert met andere code's maar het lukt nu echt niet meer. ik denk dat me pc gewoon faalt :( bedankt voor jullie hulp.
als jeulliie nog tips hebben Graag. maar ik geef het op met deze computer !

Laatst bewerkt:
Ik zou het gewoon nog eens proberen met "mint" een iets andere linux distro die wat vriendelijker is. Er is een kans dat het wel lukt.

Ik zou het gewoon nog eens proberen met "mint" een iets andere linux distro die wat vriendelijker is. Er is een kans dat het wel lukt.

Als het hem met Ubuntu al niet lukt, dan is de kans van slagen bij een andere distro ook vrij klein, omdat de meeste distro's tegenwoordig Debian based zijn, en dus uit dezelfde sources e.d. harken ;)

Suc6! ;)

Dat is dus helaas niet waar. Het is niet een package probleem, maar de keuze van ubuntu om een feature set te forceren bij de basis installatie die 35% van de videokaarten op dit moment in gebruik gewoon dus niet ondersteund.

Ik begrijp niet dat ze niet kiezen voor vesa zoals elke andere distro ter wereld, alleen omdat ze tijdens installatie dan een mooier splash-screentje kunnen tonen. Of, in ieder geval, een andere werkende driver (het gaat vooral over initialisatie problemen bij ATI kaarten waardoor je evenvoudig weg dus een zwart beeld krijgt en andere fratsen)

Dat is dus helaas niet waar. Het is niet een package probleem, maar de keuze van ubuntu om een feature set te forceren bij de basis installatie die 35% van de videokaarten op dit moment in gebruik gewoon dus niet ondersteund.

Ik begrijp niet dat ze niet kiezen voor vesa zoals elke andere distro ter wereld, alleen omdat ze tijdens installatie dan een mooier splash-screentje kunnen tonen. Of, in ieder geval, een andere werkende driver (het gaat vooral over initialisatie problemen bij ATI kaarten waardoor je evenvoudig weg dus een zwart beeld krijgt en andere fratsen)

Dus, videokaart drivers worden niet als 'package' aangeboden bij de debian gebasseerde OS'en ..

Kijk eens goed ;)

Dat is niet het punt. Het punt is dat BIJ EERSTE OPSTART niet gekozen wordt voor de VESA drivers, maar de opensource ati drivers in een mode die niet alle kaarten ondersteunen.

Om dat te laten werken moet je dus als totale beginner maar weten dat je op F5 kunt drukken en daar VESA invullen om überhaupt te kunnen booten! Voor een linux distributie die zich voorstaat voor beginners te zijn is dat dus gewoon dom. Wat zou jij denken als je nog nooit linux hebt gezien en er een ubuntu dvd erin stopt en bij elke keer booten krijg je alleen een zwart scherm? Denk je dan, "oh er is vast een workaround voor, ga ik zoeken" of "#$#%&*$ werkt niet, terug naar windows" ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan