Linux installeren op Laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dan zou ik het zo even niet weten. Want een LiveCd draaien is toch wel een goeie test over het algemeen. Maar mischien is het tweede schot raak?

Voorzetje : Maak 3 partities op de harddisk
Eentje voor koppelpunt /root (minimaal 2 Gb)
Eentje voor koppelpunt /home (hierop komen je persoonlijke bestanden en instellingenen zometeen je server.)
En nog een van 512 Mb geformateerd als swap.(deze word gebruikt indien je RAM te kort komt, en 't wordt aangeraden om die 2 keer zo groot te maken als je RAM hebt en is vergelijkbaar met virtueelgeheugen in Windows.)

En verder kun je tijdens het installeren kiezen voor extra software dacht ik, houd het zo zuinig mogelijk. Want hoe meer je installeerd hoe groter je /root partitie moet wezen.

Hoop dat je er wat aan hebt, en dat het nu wel lukt,

Fantje
 
zou het kunnen dat zijn HD niet compatible is met linux
Hier is iemand met een ander probleem maar met hetzelfde type harddisk. En op ubuntu forum. Gezien zijn probleem heeft hij een lopend systeem.
Dus ik hoop maar dat je geen gelijk hebt Sponzenbroekske. Anders kan ik me goed voorstellen dat hij misschien zijn buik al vol heeft van Linux.
 
ik had alleen een root en swat kan dat het probleem zijn?

Wat voor verdeling zal ik dan moeten hebben met een schijf van 20
 
ik had alleen een root en swat kan dat het probleem zijn?

Wat voor verdeling zal ik dan moeten hebben met een schijf van 20

als het gaat maak je een "/home" en een "/" van 3Gb en een "swap" van max 1Gb
/home en / moeten een EXT3 indeling krijgen en de swap moet uiteraard SWAPindeling krijgen.

Ik heb zelf een indeling van SWAP 1Gb en / 16Gb en de rest is voor men dualboot windows
 
Ja sorry nog voor het foutje gaat nooit goed die '/root' natuurlijk.
Maar Sponzenbroekske heeft natuurlijk gelijk. Alleen wordt het aangeraden om je swap partitie niet groter dan 2 x je hoeveelheid RAM te maken, want dat is gewoonweg niet nodig. Dan kan je beter RAM erbij kopen.
 
Ja sorry nog voor het foutje gaat nooit goed die '/root' natuurlijk.
Maar Sponzenbroekske heeft natuurlijk gelijk. Alleen wordt het aangeraden om je swap partitie niet groter dan 2 x je hoeveelheid RAM te maken, want dat is gewoonweg niet nodig. Dan kan je beter RAM erbij kopen.

heb alles gedaan wat je hebt gezegt en blijft weer steken op 15 procent
 
heb alles gedaan wat je hebt gezegt en blijft weer steken op 15 procent

Dat is echt rot, beginnen met linux en dan niet werken :s

Maar je kan dus je partities indelen en alle gegevens invoeren en dan als hij installeert dan blijft hij steken?

Is het een dualboot of het enigste OS dat je op de pc wilt zetten?

En voor alle zekerheid:

/ ext3 3Gb
swap swap 1Gb (max dubbele van je ram)
/home ext3 Eigen keuze (overschot)


Ook geen melding gekregen dat je HD vol zit of dergelijke?
 
heb alles gedaan wat je hebt gezegt en blijft weer steken op 15 procent
Ok da's niet fijn nee. Probeer dit eens:
Start op met de LiveCD en druk als je het menu te zien krijgt op F6 dan kun je met je pijltjes door de opstart regel bewegen. Type helemaal achteraan de opstartregel: nodma (spatie tussen de laatste letter van de regel en nodma)
En probeer te installeren.

Wat misschien ook nog kan helpen is in Windows de harddisk te checken op fouten zie hier hoe dat te doen.

Hoop dat het je nu wel lukt,

Fantje
 
Laatst bewerkt:
Ok da's niet fijn nee. Probeer dit eens:
Start op met de LiveCD en druk als je het menu te zien krijgt op F6 dan kun je met je pijltjes door de opstart regel bewegen. Type helemaal achteraan de opstartregel: nodma (spatie tussen de laatste letter van de regel en nodma)
En probeer te installeren.

Wat misschien ook nog kan helpen is in Windows de harddisk te checken op fouten zie hier hoe dat te doen.

Hoop dat het je nu wel lukt,

Fantje


jammer genoeg werkte dat ook niet

geen fouten @ harddisk
 
En als je kiest voor LiveCD dan doet hij het wel gewoon, dus je hebt al gezien hoe het er uitziet? Want ik kan verder geen zaken vinden zo even.
En krijg je geen error of zoiets?

Hoe sta je tegenover iets anders proberen?
 
Laatst bewerkt:
ik had in men vorige post al iets aangegeven als alternatief, ik denk dat dat perfect is voor een server te draaien, lichte interface (xcfe)
Ik zat nu meer richting TinyFlux, van PCLinuxOS, te denken ofzo deze gebruikt maar 120 Mb'tjes bij stationair draaien in de desktop.(net gedraaid vanaf livecd) En is ook simpel in de bediening.(rechteruisknop desktop) En heeft het controlecentrum uit PCLinuxOS waarmee bijna alle lastige zaken zijn te benaderen. Neem eens een kijkje zou ik haast zeggen.:D(screenshots)
 
Ik zat nu meer richting TinyFlux, van PCLinuxOS, te denken ofzo deze gebruikt maar 120 Mb'tjes bij stationair draaien in de desktop.(net gedraaid vanaf livecd) En is ook simpel in de bediening.(rechteruisknop desktop) En heeft het controlecentrum uit PCLinuxOS waarmee bijna alle lastige zaken zijn te benaderen. Neem eens een kijkje zou ik haast zeggen.:D(screenshots)

ik had zelf niet zo een goede ervaring met pclos, maar fluxbox is een ook een lichte interface en zou dus zeker te doen zijn als server
 
Ik zat nu meer richting TinyFlux, van PCLinuxOS, te denken ofzo deze gebruikt maar 120 Mb'tjes bij stationair draaien in de desktop.(net gedraaid vanaf livecd) En is ook simpel in de bediening.(rechteruisknop desktop) En heeft het controlecentrum uit PCLinuxOS waarmee bijna alle lastige zaken zijn te benaderen. Neem eens een kijkje zou ik haast zeggen.:D(screenshots)

ik heb zelf niet zo een goede ervaring met pclos, maar fluxbox is een ook een lichte interface en zou dus zeker te doen zijn als server
 
Ik zat nu meer richting TinyFlux, van PCLinuxOS, te denken ofzo deze gebruikt maar 120 Mb'tjes bij stationair draaien in de desktop.(net gedraaid vanaf livecd) En is ook simpel in de bediening.(rechteruisknop desktop) En heeft het controlecentrum uit PCLinuxOS waarmee bijna alle lastige zaken zijn te benaderen. Neem eens een kijkje zou ik haast zeggen.:D(screenshots)

ben tiny nu aan proberen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan