Linux installeren op 'schone' laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

jente146

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2005
Hallo,

Ik heb in juni 2007 een laptop met vista gekocht (acer aspire 5633 met 2 gb ram) en was er opzich wel tevreden over. Maar: de laptop is niet echt snel, en ik heb er een beetje moeite mee dat vista zo'n 20-25 GB van de harde schijf voor zichzelf opeist (geloof dat dit inclusief een soort ingebouwde backup functie is, maar ik heb al een keer recover cd's gemaakt dus echt nodig is dat niet). In ieder geval wil ik er nu graag linux op gaan draaien en de rest (vista incl backup dingen) mag eraf. Ik wil dus graag een schone laptop met alleen linux.
Qua versie zat ik te denken aan Suse omdat ik een totale newbie ben op linux gebied.
Hoe ga ik dit voor elkaar krijgen?
Ik snap dat een goede versie van Suse (passend bij laptops processor etc) downloaden en op een cd'tje zetten een eerste goede stap zou zijn, maar dan? Hoe pak ik het aan met vista eraf gooien en Linux erop zetten. Mijn schijf is nu verdeeld in een c en een d schijf, beide iets van 55 GB, vista staat op de c-scijf en daar zou ik linux ook graag op hebben. En dan nog iets belangrijks: werkt de draadloze lan verbinding ook goed onder linux?
Alvast bedankt voor de moeite van het lezen en ik hoop op enkele waardevolle tips.

Ubuntu ziet vanzelf dat er een windows besturingssysteem geïnstalleerd is en zal vragen of je ubuntu ernaast of erover wilt installeren.

Overigens heb ik ongeveer dezelfde laptop eind Juli gekocht en die was met Vista zo traag als dikke str..p. Draait nu met ubuntu als een redelijk zonnetje.

Laatst bewerkt:
Tegenwoordig ondersteunen de meeste linux versies echt bijna alle hardware componenten wel, Geluidskaarten wil nog wel eens een ramp zijn maar voor de rest is het goed te doen.

Waar je op moet letten is dat je een distrubutie kiest die goed bij je past. Het is van belang dat je eentje kiest waar jij mee uit de voeten kan.

Ik heb een heel goed overzicht voor je gevonden.

http://forum.pc-active.nl/viewtopic.php?t=12711

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan