linux instalren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jaber

Gebruiker
Lid geworden
25 dec 2004
Berichten
524
hallo iedereen,

ik ben van plan om linux te downaloden en te instaleren ik gebruik momenteel windows xp maar haad eerst een praat vraagjes

1. kun je oo een linux dezelfde drivers voor je hardware instaleren als op een windows

2. met welke versie is de verschil tussen linux ern windows zeg maar het kleinst(want ik ik zie namelijk hier heel vel variatie:p)

3. en voor verdere tips hoor ik het wel van jullie

mzzl jaber
 
1, nee, voor zover ik weet niet.
2, geen idee.
3, Het is wel aan te raden een goede backup te maken van je huidige documenten.
Erg verstandig om na de eerste backup ook een image te maken.
Ben je linux zat, dan kun je snel en makkelijk weer terug naar je huidige systeem.
 
1) nee maar de driver ondersteuning in linux is heel goed tegenwoordig als je de laatste kernel hebt
2)suse zou ik aanraden, mandrake raad iedereen aan maar is onstabiel. Ik gebruik debian het is iets geavanceerder en moeilijker maar vind ik toffer om mee te werken omwille van apt.
3) gebruik partion magic om de windows partities te verkleinen als je linux beu ben kan je de partities terug vergroten en terug naar windows stappen
 
Ik raad je aan om eerst een Live-cd te downloaden van Knoppix of mandrake-live.
Deze cd's zijn gratis te downloaden en kunnen gebrand worden op een cd.
Als je dan de cd in je cd-rom doet en je start je computer opnieuw op, dan heb je linux op je computer zonder dat er maar een enkel byte wordt verandert op je computer.
Zo kan je kennis maken met Linux, of het wel wat voor je is.
Omdat deze live-cd's alles moeten laden vanaf de cd zelf, is ie iets langzamer dan de echte linux-versies.

Een echte windows-kloon op het gebied van linuxdistributies (versies) is Linspire (voorheen Lindows).
Dit is een betaalde versie, maar je kan, als je een abonnement neemt, heel simpel programma's installeren en verwijderen... Ze hebben echt een groot aanbod aan programa's...
 
Mandarke heet tegenwoordig Mandriva Linux.

@lamp waarom is Mandriva onstabiel?

Goed voor beginners is

1 suse
2 Mandriva
3 knoppix

fedora core kan je beter niet nemen, kan erg lastig zijn als je het voor het eerst gebruikt.

http://www.linuxiso.org/ Hier kan je linux gratis downloaden.
 
Laatst bewerkt:
waarom mandriva onstabiel. Ik heb het persoonlijk nog niet gebruikt. Dus ik heb het ook maar van horen zeggen.
Maar laatst was er toch een voorbeeld met de lg cdrom drive's die kapot gingen bij de install van mandrake
Suse lijkt mij heel goed met zijn yast. Ik heb het zelf al gebruikt.
Fedora kan gemakkelijk zijn als je het gewoon bent maar voor mee te beginnen idd moeilijk. Fedora heeft ook te nieuwe pakketjes en heeft veel bugs bij release te weinig test
 
Ja in linux zitten erg veel bugs,maar worden erg snel verholpen na de installatie van linux moet je hem eerst meteen updaten dan is er niks aan de hand :)

dat probleem Van die lG was erg snel verholpen:cool:

ik heb nu suse 9.3 ben ik tevreden mee, Fedora vond ik niet lekker om mee te werken.

maar daarom zijn er ook meer dan 300 Linux Distros, voor ieder een ander :D
 
ik vind wel dat een distro voor de release de grote bugs er moet uit gehaald hebben. Bij fedora bv bij de relaese van core 3 zat er een grote fout met udev in dit had bijna iedereen die fedora installeerde gemerkt. Waarom is dit er niet uitgegaan tijdens de testfase.
Ten eerste omdat fedora veel te kort en niet intensief test anders had dit nooit mogen gebeuren.
Als iets stable word genoemt dan vind ik dat je niet na tien seconden al op een bug moogt stoten.
debian overdrijft soms de stable wat daarom duurt het ook altijd zo lang.
 
Maar vaak zitten de bug fix niet al in de distro, maar dat betekent nog niet dat bug fix niet is opgelost.

toen ik fedora en suse had geistalleerd voor het eerst, en toen ik een update deed kreeg ik een hele waslijst met updates.

windows xp is al uit nog zitten er bugs en lekken in:confused: bij linux is dat niet zo.

Vaak lees ik opeens dat er een erge bug of lek voor linux is, maar dan heb ik meestal al lang de update binnen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan