Linux Kubuntu instaleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

RelatedHack

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2006
Beste,

Ik zit met een klein probleempje...of mss een groot...
Ik heb m'n harde schijf (160 GB) verdeeld in 2 wat dus wil zeggen dat ik 2 keer 80 GB heb.

De eerste partitie heb ik gebruikt voor Windows XP Home.
M'n 2de partitie zou ik willen gebruiken voor Linux Kubuntu te instaleren.

Maar nu zit ik met een probleem. Ik heb een LIVE-CD van Kubuntu en als ik die wil instaleren (nadat ik al die vragen heb beantwoord van waar ik me bevind e.d.) vraagt die voor een partitie te maken...en daar loopt het mis denk ik.
Ik heb een SWAP-partitie aangemaakt voor Linux , maar hij het niet instaleren...

Beschikbare bestandssystemen:
SWAP
FAT32
FAT16
NTFS
EXT2
EXT3
JFS
XFS

welk systeem moet ik voor m'n Linux gebruiken en hoe moet dit geïnstaleerd worden ?

Voor Kubuntu/Linux kun je het beste een of meerdere ext3 partities aanmaken. Minimaal twee is aan te raden, een voor je root (/) partitie en een voor home (/home). In de laatste komen al je data (ongeveer vergelijkbaar met Mijn documenten onder windows) Een swap partitie is ook nodig, maar deze moet maximaal 3x je interne geheugen zijn, niet groter. Hier vind je verder wat nederlandse info over Kubuntu, updaten installeren van programma's e.d. Hier een Engelstalige informatie over installatie van Ubuntu (vergelijkbaar met Kubuntu) met daarin informatie over het partitioneren en handige indeling daarvan.

Voor Kubuntu/Linux kun je het beste een of meerdere ext3 partities aanmaken. Minimaal twee is aan te raden, een voor je root (/) partitie en een voor home (/home). In de laatste komen al je data (ongeveer vergelijkbaar met Mijn documenten onder windows) Een swap partitie is ook nodig, maar deze moet maximaal 3x je interne geheugen zijn, niet groter. Hier vind je verder wat nederlandse info over Kubuntu, updaten installeren van programma's e.d. Hier een Engelstalige informatie over installatie van Ubuntu (vergelijkbaar met Kubuntu) met daarin informatie over het partitioneren en handige indeling daarvan.

Jah , hier ben ik weer met een probleem...
Het instaleren is me dan eindelijk gelukt...(al bedankt voor die informatie :thumb: )
Nu heb die pagina afgedrukt die je had gegeven...(die met alle commando's op) en ik krijg m'n internetverbinding niet in orde...
Kheb elk commando ingetypt dat er te vinden was daarvoor...en ik krijg geen verbinding...
Alhoewel het met de LIVE-CD wel ging...alee ja...ik kan niet echt goed volgen...ik hoop dat er iemand is die kan helpen want ik begin er een beetje mijn geduld bij te verliezen:mad: :mad: :mad:

Dat ligt eraan wat voor soort internetverbinding je hebt. Misschien is het een idee om te kijken wat de instellingen op de live cd zijn en in hoeverre deze afwijken van de instellingen op je verse installatie.

Dat ligt eraan wat voor soort internetverbinding je hebt. Misschien is het een idee om te kijken wat de instellingen op de live cd zijn en in hoeverre deze afwijken van de instellingen op je verse installatie.

Ok , ook dat is weer in orde...maar nu...ik heb Win XP op C staan en Linux dus op de overige ruimte...maar ik kan dus niet kiezen welk OS ik wil als ik m'n PC opzet...die neemt automatisch Win XP...hoe en waar verander ik dit om toch die keuze te krijgen ?

Als het goed is heeft Kubuntu daar zelf voor gezorgd en komt er een opstartscherm nog voor het windows opstartscherm. Zo niet dan moet je 'sudo grub-install' uitvoeren vanuit Kubuntu.

euh hackerfrans, grub-install gaat er gewoon voor zorgen dat grub er terug naar de mbr geschreven word. Maar grub stond er al dus dat gaat neit veel verschil maken.
Om een of andere reden is bij het installeren van linux, windows niet aan de /boot/grub/menu.lst file toegevoegd. En dat zal hij handmatig moeten doen. dus met kwrite /boot/grub/menu.lst openen en deze regels toevoegen. of kedit ik weet niet juist welke standaard geinstalleerd is bij kubuntu.

title Microsoft Windows XP Home Edition
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1

@ hackerfrans, ik zie totaal geen nut om als beginner een apparte home partitie te maken, het maakt het proces alleen maar moeilijker en kan later nog voor problemen zorgen als je bv te weinig plaats krijgt op je /home enzovoort.
Ik ken wel het voordeel van apparte partities, maar ik vind dat voor niet op wegen tegen de nadelen. Ik heb tegenwoordig alleen nog maar / en een swap.

euh hackerfrans, grub-install gaat er gewoon voor zorgen dat grub er terug naar de mbr geschreven word. Maar grub stond er al dus dat gaat neit veel verschil maken.
Om een of andere reden is bij het installeren van linux, windows niet aan de /boot/grub/menu.lst file toegevoegd. En dat zal hij handmatig moeten doen. dus met kwrite /boot/grub/menu.lst openen en deze regels toevoegen. of kedit ik weet niet juist welke standaard geinstalleerd is bij kubuntu.

title Microsoft Windows XP Home Edition
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1

@ hackerfrans, ik zie totaal geen nut om als beginner een apparte home partitie te maken, het maakt het proces alleen maar moeilijker en kan later nog voor problemen zorgen als je bv te weinig plaats krijgt op je /home enzovoort.
Ik ken wel het voordeel van apparte partities, maar ik vind dat voor niet op wegen tegen de nadelen. Ik heb tegenwoordig alleen nog maar / en een swap.

Ok , nu heb ik wel een klein probleempje...
Ik heb 3 partities :
C:\ = vor Windows XP
EXT3 => Linux Kubuntu
SWAP => Linux Kubuntu

Ik kan nergens nog een link leggen dat Linux aanwezig is op mijn HD...
Ik heb geprobeerd van via F8 een OS te selecteren maar enkel WIN XP is kiesbaar...
Is er mss een andere toestcombinatie om een OS te selecteren ?
Moederbord => P4S800-MX/S ( ASUS )

Ik weet niet wat er gebeurd kan zijn...maar heb 2 dagen met Linux gewerkt gehad en nu ineens kan ik die niet meer gebruiken...

Dan lijkt het erop dat grub toch niet in je MBR is geplaatst en dat je nog met de XP bootloader werkt (klinkt technisch maar dat valt wel mee)

Start op van je ubuntu cd en zoek daar even naar de "Install Grubbootloader on harddisk" optie en voer die uit. dan krijg je weer de beschikking over GRUB.
en tijdens die installatie zou de Windows ook netjes opgepakt moeten worden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan