Linux loopt vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

fcnevland

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2006
beste mensen

Ik heb sinds kort linux/ubuntu op mijn pc gezet.
Eerder al een vraag geplaatst hoe ik ervoor kan zorgen dat linux mijn netwerkkaart kan pakken.

Heb daar een netwerk kaart voor gekocht die wel gepakt word door linux. Echter heb ik nu het probleem als ik de netwerkkaart ga activeren dan loopt linux vast

kunnnen jullie me daarbij helpen

Wat bedoel je precies met 'vastlopen'?
Wanneer loopt hij vast?
Welke berichten krijg je?
Als je nog op een console kan komen kan je 'dmesg' uitvoeren en dan krijg je een waslijst met kernel berichten.
Welke kernel versie draai je? ('uname -r')
Welke netwerkkaart gaat het over?

Ik heb nu voor linux de asus wl-167G usb opgehaald

Linux ziet hem.. in het begin kon ik hem gewoon activeren.
alleen daarna wou ik dus dat hij de netwerk zocht. heb ik hem laten doen hij vond onze thuisnetwerk. toen ging de pc weer laden of weet ik wat met zo,n balkje en stond hij gewoon vast, hij deed niets meer helemaal niets.

en nu doet hij dat al bij het activeren van de kaart. in het venster netwerken.

Hij staat gewoon helemaal vast en geeft niets aan maar niets doet het ook niet meer.,
En het gaat over de laatste ubuntu versie. heb ik op cd gekregen van een kennis

Ik ben niet zo gek thuis in ubuntu, maar ik meen dat je dat scherm met balkje ook weg kan krijgen en het normale opstartproces kan zien. alt+f1 of 2 ofzo of iets anders dat hij aangeeft. Je kan ipv via gnome(?) je netwerk activeren ook een console openen en 'sudo ifup eth0' tikken als alles goed geconfigureerd is. Misschien krijg je dan meer info.
En, hoe vast is 'vast'? Doet de muis niets meer, het toetsenbord (ook usb?) en komtie na enige tijd weer tot leven?
En welke kernel gebruik je?
De console moet je kunnen bereiken via ctrl+alt+f7

Nouw eerlijk gezegd ben ik pas net begonnen met linux. en weet ik er geen drol vanaf.

ook die woorden met kernel enzo snap ik niets van..

Maar hij staat dan muurvast komt niet meer tot leven en niets doet het meer... je ziet alleen het beeld steeds

De kernel is wat jij linux noemt, oftewel het hart van je besturingssysteem. Op basis van de kernel worden er zgn distibuties (distro's) samengesteld door allerhande clupjes (SuSe, Red Hat, Debian, Ubuntu. etc). Alle programma's communiceren met je computer via je kernel. Het is dus je kernel die met je computer 'praat' uiteindelijk. Daarom is de versie van je kernel belangrijk. De versie van je kernel krijg je te zien door op de console (een shell openen, bash ofzo) 'uname -r' te tikken. 2.4 kernels ondersteunen alleen maar usb 1.1. Deze oude usb variant heeft een vele lagere data doorvoer snelheid dan usb 2.0 (ik meen 11 MBit/Sec tov 480 Mbit/sec). Kernels vanaf 2.6 ondersteunen usb 2.0. Het kan dus zijn dat het daarmee te maken heeft.
Overigens: zijn je muis en toetsenbord ook usb?

IK heb idd een usb muis en toetsenbord. die ik via een verloop op mijn ps2 heb aangesloten.
ik werk op de nieuwste ubuntu versie dus ik denk dat daar ook een nieuwe kernel opzit

Ik denk het ook en anders hoop ik het voor je

ik heb ook even geprobeerd om het vanaf de live cd te krijgen maar dat doet hij ook niet kan ik het ook niet via een andere netwerk tool proberen is er 1 die je kunt downloaden

Bekende bug voor mij, met kubuntu heb je dat probleem niet. Je zou eventueel ook gewoon het kde tooltje voor network kunnen gebruiken. Of alles handmatig gaat natuurlijk ook.

wat is ht verschil tussen ubuntu en kubuntu,

Welke is makkeijker en welke is stabieler

Als ik het goed heb heeft ubuntu gnome desktop
en kubuntu kde desktop :)

Jah. dat weet ik nu wel. maar wat is het verschil kwa werking wat is beter en wat is makkelijker.

Ik heb nu ubuntu geinstaleerd... werkt lekker snel en heb nu eindelijk internet onder linux.

alleen hij is al wel 1 keer vast gelopen

ubuntu (gnome) is gericht op eenvoudigheid en stabiliteit. Er zijn niet zoveel snufjes aan.
Ik weet dat er een bug in ubuntu steekt, maar die netwerk driver word geladen op kernel niveau en als daar iets mis gaat is heel linux weg.
wireless netwerk is onder linux eigenlijk nog niet wat het zou moeten zijn,

kubuntu (kde) is naar mijn mening uitgebreider, maar door dat uitgebreid zijn ga je sneller je weg kwijt geraken als je begrijpt wat ik bedoel.
Stabiliteit, het is alletwee linux, Dus de kern is in feite even stabiel.

Laatst bewerkt:
Oke dank je wel.

Ik gebruik nu kubuntu. ik vind het goed en stabiel werken.
ubuntu was het idd makkelijker om een programma te instaleren.

maar jullie worden bedankt want nu heb ik eindelijk internet onder linux. heb direkt van mijn windows het internet geblokkeerd:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan