linux mediadistro

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sponzenbroekske

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
ik wil graag een pc samenstellen om als dvd/muziek speler te gebruiken, ik heb nog een PIII staan waar ik een ander grafisch kaartje moet insteken zodat ik de tv erop kan aansluiten en deftige boxen.
Maar ik heb ook nog een distro nodig. Vermits ik al een paar weken met linux bezig ben, heb ik al ontdekt dat er wel meer als 1 distro is, ik zie namelijk het bos door de boen niet meer.
Ik zoek dus een goede linux distro om films en muziek af te spelen, zowel CD en DVD als muziek en films van het internet. Vooral de codecpacks moeten goed te downloaden zijn denk ik. Ook liefst een distro die ik op de HD kan zetten en niet in de ram moet laden
De ram is niet al te hoog (190Mb SDRam)
ik kan er 2 of 3 HDs insteken van elks 20Gb

Ook liefst een distro die ik op de HD kan zetten en niet in de ram moet laden
De ram is niet al te hoog (190Mb SDRam)
ik kan er 2 of 3 HDs insteken van elks 20Gb

Sponsje, ik zou toch de RAM een beetje ophogen, want video is een vreetvraat. En je grafische desktop pakt eerst de benodigde hoeveelheid voordat je aan (video)beeld en geluid toekomt. Een extra grote hoeveelheid swap aanmaken helpt niet, want Unix gaat pas swap aanspreken als het RAM vol zit.
Orienteer je daarom voor dit geval ook op een bescheiden windowmanager. Sloop daarna allerlei processen en daemons, die toch niets staan te doen, eruit.
Let er ook op dat er drivers zijn voor je video & geluidshardware.
En voor de rest: iedere distro met een kernel 2.6.x + MPlayer + aanvullende codecs met ELF-binaries doen het werk voor je.

Zoiets dan maar.

Laatst bewerkt:
En hoeveel RAM raad je dan aan, wat SDRam is niet echt direct van de goedkoopste :s

Geheugen gebruik kan je goed meten met daarvoor bestemde tools. Daarmee vermijd je kenners-discussies als "Mwahhh.... dat kan wel" of "Neuh, dat gaat nooit"!

Maak zelf een test op een bestaande machine met en zonder videoapplicatie in bedrijf, dan krijg je een ruwe indicatie van hoeveel RAM dit vraagt (en hoeveel knoeten dat kost). Dan kan je zelf ook beslissen of je dat de moeite waard vindt.

Maak zelf een test op een bestaande machine met en zonder videoapplicatie in bedrijf, dan krijg je een ruwe indicatie van hoeveel RAM dit vraagt (en hoeveel knoeten dat kost). Dan kan je zelf ook beslissen of je dat de moeite waard vindt.

Met test bedoel je dan gwn de ram belasten om te zien hoeveel hij aankan, of bedoel je zoiets als memtest??

(en ik vertrouw je wel als je zegt dat ik 512Mb nodig heb hoor, aan je uitleg kan ik zien dat je er wat van kent ;))

Een goede distro hiervoor is Mythbuntu. Dit is een Ubuntu met daarin standaard de XFCE desktop. Voor het mediagebeuren wordt gebruik gemaakt van MythTV, mplayer en vlc player. Je kunt er tv mee kijken (mits je een tv kaart in je pc hebt), tv pauzeren, opnemen, muziek afspelen, online streams afspelen, foto's bekijken, surfen, DVD's afspelen.
Alle codecs die je nodig bent zitten er standaard in. Tevens is er een hele handige configuratiewizard waarmee het geheel doodeenvoudig te configureren is. Ook ondersteuning van een afstandsbediening middels Lirc zit er standaard in.

(en ik vertrouw je wel als je zegt dat ik 512Mb nodig heb hoor, aan je uitleg kan ik zien dat je er wat van kent ;))

Het gaat er niet om of je me vertrouwt, Broekske, maar dat je eenvoudig kunt leren om dit soort dingen zelf uit te vinden. Want het is geen rocket science. :-)
Eerlijk gezegd kan ik ook niet weten hoeveel RAM je nodig hebt, want dat hangt van een aantal dingen, zoals ik hierboven noemde. En dan heb ik nog niet genoemd hoeveel memory de videokaart met het systeem shared.

Neem daarom eens een willekeurige machine met Ubuntu of een andere Linux erop.
Als het systeem + desktop is geladen, kijk je met een memory-tool hoeveel geheugen er in gebruik is. Dat is je nul-meting.
Ga daarna eens wat filmpjes bekijken en neem dan weer een memory shot. Er is nu een verschil, en dat is je mem verbruik door video.
Dat verschil moet je optellen bij de hoeveelheid aanwezige RAM in het beoogde systeem.
Trek daarbij een v ergelijk tussen shared memory van de kaart in het ene systeem en die in het andere. Verwerk die vergelijking in je berekening.

Nu is hierbij een aspekt nog niet betrokken: het aantal processen en daemons dat op het systeem aktief is, die vreten ook memory.
Draai daarvan zoveel mogelijk de nek om. De gebruikte windowmanager of desktop software vallen hier ook onder: je wilt een grafische desktop, maar die kan best wat minder als Gnome of KDE. Vooral Gnome is door z'n lekken een beruchte memory vreter.

Heb je zo weer even genoeg huiswerk?
:-)

Gr. Alge

P.S. Ik zag de post van Brutus niet: dat zou wel eens iets voor je kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
Misschien nog even toevoeging op het voorgaande:
Ik heb mythbuntu zelf draaiend gehad op een PIII 933 Mhz met 512 MB RAM. Dat werkt op zich wel, maar zo nu en dan stotterde het toch wel even. Heb inmiddels een upgrade gedaan naar een Athlon XP 2600+ met 1GB RAM en dat werkt een stuk vlotter. De 190 MB die jij hebt lijkt mij dan ook aan de weinige kant.

Een goede distro hiervoor is Mythbuntu. Dit is een Ubuntu met daarin standaard de XFCE desktop. Voor het mediagebeuren wordt gebruik gemaakt van MythTV, mplayer en vlc player. Je kunt er tv mee kijken (mits je een tv kaart in je pc hebt), tv pauzeren, opnemen, muziek afspelen, online streams afspelen, foto's bekijken, surfen, DVD's afspelen.
Alle codecs die je nodig bent zitten er standaard in. Tevens is er een hele handige configuratiewizard waarmee het geheel doodeenvoudig te configureren is. Ook ondersteuning van een afstandsbediening middels Lirc zit er standaard in.

DEZE IS ZEER WELKOM dank je B.

Misschien nog even toevoeging op het voorgaande:
Ik heb mythbuntu zelf draaiend gehad op een PIII 933 Mhz met 512 MB RAM. Dat werkt op zich wel, maar zo nu en dan stotterde het toch wel even. Heb inmiddels een upgrade gedaan naar een Athlon XP 2600+ met 1GB RAM en dat werkt een stuk vlotter. De 190 MB die jij hebt lijkt mij dan ook aan de weinige kant.

ja bij mij gaat het om een PIII van 866 Mhz (costa rica), maar om eerlijk te zijn, ik ga de tests eerst doen met men 190Mb, maar 1Gb SDram steek ik er niet in, want als ik een beetje oppas kan ik zelf een systeempje samenstellen voor een 250euro,
Dus al zeker bedankt voor dit te zeggen anders had ik misschien al geheugen gaan halen zonder het te testen en dan zou het achteraf toch nog te traag blijken te zijn.

Ik dan A. en B. jullie zijn een zeer goede hulp geweest ik ga voor de Mythbuntu en dan doe ik de testjes en dan ga ik eventueel extra ram kopen of een systeem.

(en verbruikt gnome echt zoveel ram??, ik gebruilk ongeveer 20% ram van 1,5Gb DDRII, compiz, awn, msn , internet, geen topzware programma's)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan