Linux met Windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

leutjebreedbek

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2009
Berichten
650
Beste,


ik heb even gegoogled [of zou het gewoon 'gegoogeld' zijn?]
maar kwam tot nu toe niet echt iets tegen wat ik kon gebruiken.

Ik heb nu al een paar maand [maandje of 3 a 5 maand] Linux Ubuntu op mijn computer en dat bevalt me prima,
maar omdat ik op school zit en sommige dingen nog moet dien via software wat ik via Windows moet doen [ja ik weet dat er Wine is] zou het mij handig lijken om voor een dual boot te kunnen kiezen al helemaal na het lezen van de meest recente Helpmij-Nieuwsbrief.

alleen op google vind ik allen van windows linux erbij installeren, maar niet andersom.

zou iemand mij daar een beetje uitleg over kunnen geven hoe ik dat het best kan doen? of als je een goeie handleiding kent die willen sturen.

alvast bedankt voor jullie tijd/hulp!
 
wat heb je nodig uit windows? zolang het niet al te zwaar grafisch is kun je windows natuurlijk ook in een VM installeren
 
Beste,

bedankt allemaal voor jullie reactie! erg fijn dat jullie gelijk zo goed meedenken!

Wampier/handboekict: klopt, hier heb ik ook al eens aan zitten denken. maar ik krijg het ook steeds vaker dat ik toch maar weer de computer van mijn ouders moet opstarten om bijvoorbeeld wat voor school te maken of te mixen [qua muziek] ook omdat de bestandssysteem anders is bij Linux als bij Windows kreeg ik mijn spullen maar niet volledig op mijn eigen hardeschijf. ook dat is soms nog wel vervelend [heb alleen maar een usb stick van 4 gig waar ik dan wat mee over zou kunnen zetten] ik weet niet of virtual machine of virtual box dat allemaal goed aankan? [en mijn computer] en of dat even snel en betrouwbaar is als dat ik de 'echte' windows en linux op verschillende partitie's zet. weten jullie dan of dat eventueel zou kunnen? [ik game niet echt op mijn computer, alleen een keer even een spelletje als ik me verveel maar dat is gewoon op internet ]

vanschagen: bedankt, vanschagen. ik heb het even zitten lezen maar snap niet echt wat de cd nu doet. of ik daaruit dan kan kiezen welke van de bootloaders ik kies of dat hij ze zelf aanmaakt??

seniorke: dankjewel! ik heb op dat forum even zitten lezen en kwam interresante teksten tegen! vooral post 15 en 18
wat ik hieruit begrijp is dus dat ik eerst Linux eraf zou moeten gooien. dan windows erop en dan 2 partities aanmaken?, en dan via gparted Linux op de 2e partitie zetten en dan via Grub zorgen dat ik tijdens het opstarten kan kiezen? dat lijkt me toch het handigst, want op mijn computer heb ik toch niet heel veel belangrijks staan, en zou ik dus makkelijk opnieuw kunnen installeren.


bedankt allen voor jullie reactie en hopelijk heb ik een beetje een goed antwoord terug kunnen geven
 
@leutjebreedbek

Bijna overal krijg je te lezen, ik gebruik windows en wil er linux naast installeren (dualboot). Het omgekeerde lukt ook hoor. Linux geïnstalleerd staan en windows ernaast installeren (dualboot). Spijtig genoeg is het moeilijk om hiervan goede uitleg te vinden.
Niet om helpmij.nl af te breken, maar dit is ook een zeer goed Linux forum waar zeker wat zal te vinden voor jou.

http://www.linuxmintusers.be/blog/

http://www.linuxmintusers.be/forum/index.php?action=forum
 
Ik draai beide manieren. Ik heb een volledige webomgeving draaien in linux-mint vanuit windows 7. Daarnaast draai ik een windows xp VM. De XP machine kan inloggen op de linux server etc. Ik gebruik de xp machine voornamelijk om dingen te testen in 32-bit.

Hoe goed dit werkt is, eerlijk gezegd, wel een beetje afhankelijk van je processor en beschikbaar geheugen. Ik heb zelf een i7-2600 met 8 effectieve cores en 16gig ram. Onder die omstandigheden haal ik vaak 95% van de performance die je ook zou hebben als je het OS los installeert. Data overdracht is ook makkelijk je kunt de harddisk van je "master" delen met de VM. In de VM zijn deze schijven dan te zien als netwerkschijven. Conversie van het bestandssysteem wordt gedaan door de VM en werkt zonder verdere interventie. De echte beperking zit in de grafische aansturing. 3d acceleratie en conversie zijn slechts beperkt beschikbaar. Daarbuiten draait alles echter prima.

Je kunt de VM zelfs instellen om zich te gedragen als volledig zelfstandige computer op het netwerk. de computer is dan beschikbaar voor iedereen op het netwerk of zelfs internet.
 
@seniorke klopt. dit viel mij ook op, maar omdat ik hier niet veel bijzonders op heb staan zou ik ook wel windows willen installeren en dan 2 partities maken en dan op de 2e Linux Ubuntu te zetten. en dan een soort opstart scherm te maken dat ik kan kiezen uit windows en linux maar zou ik dan ook problemen krijgen met mijn hardeschijf? omdat ik bij linux geen ntfs kon gebruiken of zoiets. bedankt voor de link. alleen gaat dat meer over Linux Mint en ik heb Ubuntu,

@wampier oke, nou ik weet wel dat ik lang niet zon goede grafische kaart heb en maar 4gig ram, ik weet niet of dat dan voor VM wat uitmaakt om het nog goed te kunnen starten, wel heb ik eerder eens op windows xp toen de nieuwe windows 7 getest. het beeld was wel goed en scherp [niet blokkerig of dergelijk] maar het duurde erg lang voordat dingen opgestart waren. ik denk dat het voor mij en mijn pc toch het handigst is om het los te zetten van elkaar. vooral omdat mijn grafische kaart ook niet zo super goed is, en ik bang ben dat ik dan weer met de stress zit dat ik zolang op dingen moet wachten.
 
Voor een beginner raad ik toch echt een bootmanager aan.
Ik zou als je mij was de tip van 'vanschagen' toch serieus nog een keer te bekijken.
 
@seniorke klopt. dit viel mij ook op, maar omdat ik hier niet veel bijzonders op heb staan zou ik ook wel windows willen installeren en dan 2 partities maken en dan op de 2e Linux Ubuntu te zetten. en dan een soort opstart scherm te maken dat ik kan kiezen uit windows en linux maar zou ik dan ook problemen krijgen met mijn hardeschijf? omdat ik bij linux geen ntfs kon gebruiken of zoiets. bedankt voor de link. alleen gaat dat meer over Linux Mint en ik heb Ubuntu,

De Bootmanager word aangemaakt bij het installeren.
Ik gebruik een Dual boot windows7/kubuntu
en een triple boot windows7/PCLinuxOS/LinuxMint
Bij het aanzetten van de computer verschijnt het opstartscherm met de besturingssystemen en kan ik mijn keuze maken met welk OS ik de computer wil opstarten.
En voor linux raad ik aan om ext4 als bestandsformaat te gebruiken. Vanuit linux ga je probleemloos de windows partitie kunnen benaderen, maar omgekeerd lukt niet.

En Linux naast windows vind ik zeer handig. Moest windows besmet raken en hierdoor niet meer opstarten, kun je opstarten met Linux en van daaruit de besmettingen zelf gaan verwijderen.
 
Laatst bewerkt:
Dus beide bedoelen jullie de bootmanager van 'vanschagen' ? dus dan moet ik eerst de bootmanager installeren en dan windows erbij installeren??

en @seniorke hoe bedoel je precies met 'En voor linux raad ik aan om ext4 als bestandsformaat te gebruiken. Vanuit linux ga je probleemloos de windows partitie kunnen benaderen, maar omgekeerd lukt niet.' dat ik mijn hele hardeschijf op ext4 moet zetten? maar kan ik dan nog wel de bestanden van mijn ouders hun windows pc overzetten naar mijn hardeschijf??
 
De partitie waar je Linux op gaat installeren formateren in ext4 formaat. Zoals windows gebruik maakt van FAT-32 of NTFS bestandsformaat.
De harde schijf hoeft dus niet volledig in ext4 geformatteerd te worden.
En met benaderen bedoel ik.
Vanuit Linux kan ik mijn documenten, afbeeldingen enz........ op de windows partitie gaan bekijken. Vanuit windows kan ik mijn bewaarde documenten niet gaan bekijken op de Linux partitie.
Ik heb wel een harde schijf in mijn computers bij gezet, die ik volledig benut voor linux. Ik maak dus geen gebruik van windows en linux op dezelfde HD met verschillende partities.
 
Ohh zo, dus ik moet de bootmanager van vanschagen downloaden op mijn linux pc en daar dan een windows bij op zetten?
 
bednakt voor de link! ik heb even gekeken maar ik denk dat ik toch maar eerst windows installeer en dan Linux, want van die uitleg snap ik meer als die van Linux naar Windows
 
;) Graag gedaan hoor.

Alvast sucses gewenst :thumb:
En aarzel niet om verdere vragen te stellen als het ergens niet lukt.
 
Het is me volgens mij gelukt, tot zover tenminste, ik heb windows geinstalleerd en daarna ook Linux [via de manier van de gegeven site] maar waar kan ik nu kiezen of ik Linux wil of windows? want ik wou dan in Linux en dan via de manier die in de nieuwsbrief van deze maand werd beschreven zon scherm maken dat ik makkelijk bij het opstarten kan kiezen. want wat mij ook opvalt is dat er alleen maar een station C staat. geen 2e,
 
Dag leutjebreedbek

Als je de computer aanzet, krijg je dan geen scherm te zien met de verschillende besturingssysystemen . In jouw geval dus Windows en Ubuntu en je dan de keuze kan maken of je de computer wil opstarten met windows of met Ubuntu.
Ziet er zo ongeveer uit.
14uz8nd.png


Met de verkenner in Windows zul je de partitie niet zien staan waarop Ubuntu is geïnstalleerd.
Omgekeerd , als je de computer start met Ubuntu, zul je partitie waarop Windows is geïnstalleerd wel zien staan.
Linux maakt ook geen gebruik van schijfletters zoals C: en D:
In het begin zul je hier moeten aan wennen en wat moeten zoeken, maar eens je dit onder de knie hebt, zal het kinderspel lijken. Alle begin is wat moeilijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

helaas, kreeg ik dat maar:( het wil maar niet lukken.
ik installeer windows zonder problemen en daarna Ubuntu.
dan lukt mij verder alles maar krijg ik dit scherm en hiermee kom ik niet verder:IMAG0006.jpg

dat is mijn grote frustatie, er staat 'klaar wanneer u dat bent' maar eigenlijk is het wachten op de computer. ik heb al een half uur zitten wachten met dat scherm [misschien wel langer] maar nog steeds staat dat er. als ik wist wanneer die weg ging [ misschien moet ik in dat zwarte gedeelte een commando invoeren?] of dat dat scherm er nog langer kan staan. dat weet ik niet maar dat is eigenlijk waar het bij mij de mist in gaat.

hopelijk kunt u me hierbij helpen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan