linux mint 14 installatie mislukt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Accipter

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2009
Hallo,

Ik heb een notebook, samsung n120, met voorgeinstalleerde windows xp home.
Ik wilde een dualboot maken, met Linux Mint 14.
Deze gedownload, met Unetbootin op usb stick gezet.
Bios de usb als eerste laten booten.
Dan gekozen voor install Linux mint.
Keuze: Naast Windows xp installeren.

Eerst moest de partitie worden aangepast.
Hierbij was onduidelijk op wélke partitie nou geïnstalleerd zou worden.
Daarna is de boel geinstalleerd.
Helaas, na herstart verscheen er geen boot-keuze, Windows werd gewoon gestart.
In de explorer vond ik de partitie met Linux niet terug.
Partitiemaker programma liet deze partitie wel zien.

Met F10 na herstart wel de keuze gekregen, maar na kiezen voor Linux krijg ik meldingen met "Panic", en slaat de boel vast.
Windows start gelukkig nog wel gewoon op.
Ik weet het niet meer, en met de MBR ga ik niet rotzooien.

Wie wil me helpen?

Met vriendelijke groet,

JanWillem

Wat is de panic? Mogelijk is het te repareren, maar dat is afhankelijk van het probleem. Heb je al geprobeerd in safe mode op te starten, of komt de panic te vroeg?

Ik weet niet welke panic, er komt eerst een lap tekst met code of programmeertaal, dan iets met panic en dan back to console.
Dan moet ik de notebook hard afsluiten om er weer leven in te krijgen.
Overigens:
Er staan in de MBR geen bootgegevens voor linux.

Meestal staat er dan toch de reden voor de panic. hardware init failed, failed to release resource, failed te communicate with device, etc.

Ik kan enkel linux vanaf usb opstarten, keuze voor de geïnstalleerde linux krijg ik nergens.
Opties:
Boot from local device
Linux Mint
Compatability mode

Kies ik from local device, komt er wat tekst voorbij, met o.a.
Kernel panic-not syncing: attempted to kill init! exitcode oxooooo200
panic +0x81/0x17b

kies ik Linux Mint, dan boot hij de usb stick

kies ik compatability mode, komt er veel tekst voorbij en eindigt het met een leeg scherm. Ik moet dan weer een harde afsluiting doen.

Tja ik denk dat er dan toch iets mis is gegaan bij de installatie. Heb je "virusprotection" in je BIOS en deze toevallig aan staan (vaak niet bij notebooks maar je weet nooit).

De error is een wat generieke error dat er wat ernstig mis is met het filesystem of boot partitie. Ik neem aan dat je linux mint wel eens succesvol hebt gedraaid van een boot CD / DVD? Zodat je eventueel missende drivers uit kunt sluiten.

in m'n notebookje zit geen cd/dvd speler, dus doe ik het via usb met unetbootin.
Verder deed de install in het begin steeds moeilijk, maar uiteindelijk lukte het (maar niet correct dus).
Uninstallen lijkt me lastig, dus dan maar partitie overschrijven / nieuw indelen?

Mvg,

JanWillem

bedenk me net dat misschien de Unetbootin ergens de fout in is gegaan...

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij nog nader inzien heb ik de partitie verwijderd en Linux Mint 13 geïnstalleerd.
Met unetbootin.
Deze LTS versie is handiger schijnt.

Enigste verschil is dat de LTS versie een Long Time Support versie is en dus langer ondersteund wordt.
Kernel Panic is een serieuze foutmelding, tijdens de installatie is er iets goed fout gegaan waardoor de kernel crashed. Probeer volgende keer eerst eens als live versie en check de checksum van het iso-bestand.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan