linux mint installeren zonder BIOS

Status
Niet open voor verdere reacties.

orimai

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2011
Berichten
62
geachte helpmij,

als eerste, waarschijnlijk staat deze post op de verkeerde plek, maar ik zou niet weten waar hij dan zou moeten staan. als de mods de post naar de goede sectie zouden kunnen verplaatsen zou ik daar heel blij mee zijn.

oke, de vraag
er kwam vandaag een vrouw langs die wilde overstappen naar linux omdat windows xp stopt. oke dacht ik, ik heb de livecd bij me, dus ik laat het wel even zien. maar er was geen optie om de boot priority(ik weet het nederlandse woord even niet) te veranderen. er was niet eens een setup, hij ging gewoon meteen naar windows. er was wel een optie via F2, maar die ging naar het recovery menu van windows..
dus de vraag nog een keer: hoe start ik op vanaf een live cd zonder BIOS?

(ik zag al iets over de BIOS flashen, als dat een mogelijkheid is hoor ik het graag.)

mevrouw heeft een TravelMate 2494WLCi met 512 mib ram. ik zat te denken aan iets lichts, maar dan wel iets wat makelijk is als je net van windows komt..suggesties?
 
Ten eerste : helpmij is geen persoon, is een groepvrijwilligers...
En,... f5 op kijken wat er staat... To ENTER SETUP, en doet, en dan naar boot instellingen, dat lukt wel he? Jochie van 14 jaar :D (nu , ik ben er ook maar 12)
 
Het is gericht naar iedereen die op dit forum zit ;-)

Die f5 van jou is dus de BIOS (die dus niet aanwezig is) er is alleen f2, die leid naar het recovery scherm van Windows.
Wel bedankt hoor kleintje (^_-)
 
Heb je al geprobeerd met <DEL> of <F1> ?? ACER gebruikt ook wel eens <ALT>-<F4> of <ALT>-<F8> of <ALT-F2>

Heb dat laatst gehad met een ACER desktop en die had ook zo'n onmogelijke BIOS access combinatie
 
DEL en alle f toetsen geprobeerd.. Mr is het niet een beetje raar dat je ook niet eens naar het bootdevice priority scherm (die van F8)kan..? Is daar iets aan te doen?
 
Die zit volgens mij dus onder een <ALT>-<Fx> toets. maar blijkbaar is dat bij elke serie en moederbord versie weer anders dus is erg moeilijk om dat zeker te weten zonder de specifieke handleiding. Misschien is het bij sommige BIOS versies ook wel gewoon onmogelijk gemaakt.
 
Dus.. Ik moet gewoon elke mogelijke toetscombinatie gebruiken en hopen dat het lukt?
(kan het dat er helemaal geen BIOS op staat? Want op mn eigen pc en die van mn moeder staat er gewoon DEL TO ENTER SETUP, Mr als zoiets er niet staat, betekent dat dan dat het niet mogelijk is?)
 
Elke computer heeft een BIOS en eventueel UEFI.

Het staat fabrikanten vrij om daar wel of geen extern toegang toe te geven, maar een computer werkt gewoonweg niet zonder.
 
Oké, bedankt.. Heeft het zin om de BIOS te updaten? Die heb ik namelijk net gevonden..
 
Dat kan ik niet beoordelen. Bovendien is het een redelijk oud systeem, wat altijd wat riskanter is.
 
De laptop vanb de vrouw heeft heus wel een BIOS hoor! Alleen moet je even uitvogelen hoe je daar in komt.
Zoals hier boven al gezegd wordt, het is bij elke computer anders. Mijn Acer laptop doet het bij F2 maar bij een andere kan dat een andere toets zijn. F8 wil nog weleens en anders bij opstarten van de pc, op of DELL klikken, of ESC of F2

Dus computer opstarten en dan gelijk op een van die ik genoemd heb.
 
vorige week was mevrouw ziek, dus ik heb het niet kunnen proberen, maar ik heb nu wel een andere vraag..

als het straks nog steeds niet lukt om de BIOS te openen, kan ik dan niet de harde schijf gebruiken als live cd?(de inhoud van de iso erop zetten op een 2e partitie?)

als dit in een nieuwe post moet hoor ik het graag.
 
In principe zou je zelfs gelijk mint moeten kunnen installeren als je toch de HD gaat verwijderen. Dan hoef je ook niet nog een extra stap te doen.
 
hmm..heel erg bedankt, ik zal het morgen overleggen.(en natuurlijk de BIOS proberen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan