Linux Mint vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borrelnoot

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2006
Berichten
804
Hallo,

Binnenkort ben ik van plan om op de laptop van mijn ouders Linux Mint te instaleren. Hier staat nu nog windows XP op ( is van oorsprong een XP laptop ). Hoewel XP over een paar dagen stopt met ondersteuning, en dat je ook daarna ( schijnt ) gewoon van XP gebruik kan blijven maken, willen we toch liever overstappen, puur voor de zekerheid.

Inmiddels heb ik al Linux Mint ( cinnamon ) gedownload, en de ISO op een schijfje gebrand. Dus ben er eigenlijk bijna klaar voor. ( van belangrijke bestanden word natuurlijk ook een backup gemaakt, zoals mailtjes, foto's, office bestanden ).

Maargoed, ik heb nog nooit met Linux gewerkt, dus vandaar dat ik een paar vragen hierover heb.

- is het mogelijk tijdens, of in het begin van de installatie, dat de harde schijf eerst volledig geformatteerd kan worden, of moet dat op een andere manier ?
- Welke mail programma is beste voor linux ? Ik hoor veel over mozilla thunderbird, zijn hier ervaringen mee ?
- is een firewall, en een anti-virus nodig voor linux ? Zo ja, zijn er aanbevelingen ?
- De laptop ( Dell latitude D600 ) komt uit 2005 / 2006, hoe zit het met de drivers ? Krijg ik geen problemen met audio, video en netwerkkaart ( draadloos en vast ) ?

Overigens de laptop word gebruikt alleen voor mail, bankzaken, en bekijken / overzetten van foto's van een digitale camera. Dus niet voor extreem gebruik.
 
Het formatteren is een onderdeel van de installatie-routine, een mailprogramma wordt direct geïnstalleerd, het standaard programma volstaat uitstekend. Een firewall en anti-virusprogramma zijn wel aan te raden. Na het installeren kun je in het softwarepakket-programma een firewall en AV programma kiezen.

Drivers zullen geen probleem zijn met die laptop.
 
Een meer duidelijke antwoord kon ik me niet wensen :thumb:, weer een aantal zorgen minder :D
 
Even een update :).

Ik kan linux mint installatie op een 1 of andere manier niet starten.

ik doe de installatie dvd in de laptop, en start hem op. De laptop pakt automatisch de dvd drive, en ik krijg een keuze menu van Mint. Ik kan dan navigeren naar Start linux mint, en druk op enter. Daarna gebeurt er niks, ik hoor de dvd geen toeren maken, en navigeren met pijltjestoetsen gaat niet ---> hangt dus vast.

Heb ik nog iets vergeten misschien ? iets in het bios of iets dergelijks ?

Aanvullende info: na wat " klooien "kreeg ik dit: unable to boot - please use a kernel appropriate for your cpu linux mint
 
Laatst bewerkt:
Heb je een X64 DVD van Linux/Mint en een X86 processor?
 
Ik heb de 32 bit versie gedownload en gebrand ( sinds er ook een 32 bits windows xp op stond, leek mij dat het meest logische ).

van de processor heb ik geen flauw benul, enige wat ik ervan kan vinden is : Intel Pentium M 725 / 1.6 GHz
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan