Linux of toch maar Windows?

Status
Niet open voor verdere reacties.

T._de_vries

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 sep 2003
Hallotjes,

Zoals jullie denk ik wel weten wil iedereen op z'n tijd weer eens wat nieuws.

Ik ben de laatste tijd steeds aan het kijken naar die Linux dingen enzo en misschien wil ik ook wel Linux gaan gebruiken. (ik vind het er ook mooier uitzien)

Maarja, dan komt het probleem: Ik heb er geen ene zak verstand van. Ik wil natuurlijk ook wel een beetje de programma's die ik op deze comp heb staan er op kunnen zetten en goed kunnen gebruiken en lekker games installeren en spelen.

Nu is mijn vraag: Kan dat wel allemaal met een linux, of raden jullie mij dan aan om bij windows te blijven?

Graag jullie meningen/tips/ervaringen.. (of is dit zo'n vraag van 'dat is helemaal niet mogelij!!!!!'? :o )

Bedankt,
Timothy

Begin gewoon met Linux naast je Windowsinstallatie (dual boot).
Voordat je Linux onder de knie hebt ben je een maand of 2 á 3 verder.

Leen vooral een goed linuxboek bij de bibliotheek, die zul je zeker nodig hebben.

Mja, ik ga denk ik gewoon even (nou ja, even?) op mijn P 2 klooien (maakt niet uit als het langzaam gaat)

Als iemand nog ervaringen heeft met bijvoorbeeld gamen op een linux besturingssyteem, graag! :)

Oja, met welke Linux kan ik dan het beste beginnen? En is die gratis, of moet ik er voor betalie doen?

Bedankt hè! ;)

Timothy

Welke Linux? Ach, ik gebruik Mandrake, een ander wil Suse of Redhat enz.

Bepaal eventueel je keus aan de hand van het boek dat je er over gaat lezen.

Tsja linux is toch echt iets anders dan windows,.
(heb zelf ook linux gehad, mandrake & redhat)

maar goed je zult 't gewoon 's moeten proberen,

Laatst bewerkt:
Als je alleen linux eens wil proberen zou je knoppix kunnen proberen. Die draait direct van de cd en dan hoef je dus niets aan je bestaande partities aan te passen.
Als je linux echt wil gaan proberen kan je beter een andere distributie nemen. Dan kan je waarschijnlijk het beste kiezen voor Mandrake, SuSE (zijn geen officiële ISO's van beschikbaar, maar je kan wel een FTP installatie doen) of RedHat (Fedora). Die zijn te downloaden op http://www.linuxiso.org.

Maarja, dan komt het probleem: Ik heb er geen ene zak verstand van. Ik wil natuurlijk ook wel een beetje de programma's die ik op deze comp heb staan er op kunnen zetten en goed kunnen gebruiken en lekker games installeren en spelen.

Windows programma's draaien niet onder linux (en andersom) en helaas zijn er maar weinig games voor linux beschikbaar. De enige bekende games die voor linux beschikbaar zijn zijn Quake 3 Arena, Return To Castle Wolfenstein en Unreal Tournament 2003.

Andere games zou je kunnen proberen te draaien met WineX, maar zelf dan is het niet zeker dat ze draaien. Ook moet je betalen voor WineX, tenzij je de broncode download en die compileert.

Tja, moeilijk...

Misschien dan toch handiger om bij Windows te blijven, omdat ik ook wil gamen enzo.

Ik zie nog wel even...

Bedankt voor de info,
Timothy

Vraag is waarom je Linux wilt, want Linux leren vergt doorzettingsvermogen. Linux gebruiken is echter makkelijker met Mandrake, Linspire, Xandros en Knoppix. Toch kan je moeilijk verwachten dat je dezelfde software kunt draaien of zelfs dat het even makkelijk is als je Windows nu vindt. Voor elk programma zijn er wel equivalenten, desondanks zal je met Linux opnieuw beginnen met het leren omgaan met een besturingssyteem. Een tweede pc is een prima omgeving om wat te leren. Begin daarnaast om in Windows zoveel mogelijk open source te gebruiken, die ook op Linux werken, zoals browsers, chatclients, office applicaties etc.

Spellenmakers krijgen wel interesse in Linux langzamerhand en hoe meer gebruikers hoe eerder Linux versies uit zullen komen. :)

ik zou zeggen probeer gewoon het een en ander uit

gebruik nu zelf suse zeer tevreden mee :)
heb nu zelfs gekocht :)
je kan ook gewoon de bootladder op floppy zetten doe ik zelf ook
wel handig als je win opnieuw moet installen

zou zeggen probeer uit en suse is wel te downloaden dat kun je hier doen
http://www.suse.de/en/private/download/ftp/personal_iso_int.html

is 1 cd

met installeren wel opletten voor je op accepteren klikt
je kan zoals ik al zij bv veranderen dat je bootladder op een floppy wil zetten

Bedankt, ik denk er nog even over na. Misschien ga ik linux wel naast Windows draaien...

Bedankje,
Timothy:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan