linux probleem kan startx niet starten

Status
Niet open voor verdere reacties.

ruben-moorlag

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2003
Hallo, ik heb linux RedHat 9 geïnstalleerd, maar als ik met root inlog en startx intyp, dan krijg ik een foutmelding:

unable to locate /open config file
error from xf68handleconfigfile
fatal server error: no screens found.

Wat moet ik nu doen?

Het lijkt er op dat hij het configuratiebestand niet kan vinden. Kijk of het bestaat ("find / -name XF86Config" en "find / -name xorg.conf").
Als ze niet bestaan moet je eerst je X nog configureren. Iemand anders hier die ook RedHat heeft kan je vast wel vertellen hoe dat moet met RedHat (ik heb zelf Slackware, dus hoe het moet met RedHat weet ik niet). Eventueel kan je "xf86config" of "xorgconfig" proberen, maar echt gebruiksvriendelijk is dat niet.

Laatst bewerkt:
wat ik ook probeer, het doet allemaal niets. Misschien doe ik iets fout, want ik heb tot nu toe nog geen werkend commando in kunnen voeren.... Ik log gewoon in met root, en dan kan ik gewoon typen enz. als ik dan dus xfconfig of xorgconfig intyp, dan moet ie t wel doen?

en is opnieuw installeren misschien een optie? is er dan een commando om te uninstallen?

Misschien een overbodige vraag, maar heb je Redhat wel geinstalleerd met grafische desktop? Als dat namelijk niet het geval is, dan kan ie het ook niet opstarten.

Er zijn installaties die standaard root niet toestaan om een grafische omgeving te starten.

probeer het eens vanuit een gewone user.

en/of probeer eens dmv gdm/kdm of xdm de grafische omgeving te starten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan