Linux windows 8.1 dual boot

Status
Niet open voor verdere reacties.

BitBang

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2014
Goede morgen,

Op mijn laptop heb ik standaard Windows 8.1 geinstalleerd op een SSD disk. Het lijkt mij vrij nutteloos om vanaf SSD te dual booten. Daarom wil ik de Windows partities het liefst op de normale HDD zetten, en vanaf hier dual booten.

De SSD disk bestaat uit: Herstelpartitie(600MB), EFI systeem partitie(100MB), Boot-page file-Crash dump-Primaire partitie(120GB). Dit is een NTFS partitie
De HDD disk bestaat uit: 1TB Primaire partitie. Dit is ook een NTFS partitie, met 100% vrije ruimte.

Ik wil nu eigenlijk de SSD disk naar de HDD disk klonen (en een extra programma partitie maken voor Windows). En dan ook een aparte Linux partitie maken (met hiervoor ook een eigen programma partitie). Hierna wil ik de SSD disk formateren en gebruiken als data opslag van bv grote bestanden die ik voor Linux en Windows kan gebruiken.

Is dit een betrouwbare werkwijze, of kan ik zo problemen verwachten??

Mijn laptop is een Acer Aspire V17
- intel HD graphics 4600
- NVIDEA GeForce GTX 860M
- 16GB RAM
- intel core i7-4720 CPU@2,60GHz (4 multithreading cores)

Dual booten kan prima vanaf SSD en is juist nuttig omdat dit veel sneller gaat dan vanaf HD. Ook het werken vanaf SSD gaat meestal veel sneller dan vanaf HD. De HD kan ook prima voor opslag dienen...
Dus waarom dat niet????

Ik ga helemaal met Andre@home mee. Een SSD zorgt ervoor dat je sneller opstart en sneller kan werken dan bij een gewone HD.
De HD kan je dan voor je documenten/opslag gebruiken.
Je wilt het echt niet andersom hebben. ;)

Verder schrijf je:
Daarom wil ik de Windows partities het liefst op de normale HDD zetten, en vanaf hier dual booten.
Als je dat al zou willen dan zul je Windows overnieuw moeten installeren. Overzetten gaat namelijk niet lukken aangezien Windows niet overweg kan met vernieuwde hardware.
Linux wel. Haal een HD met Linux uit een pc en zet hem in een andere pc, het zal gelijk werken. Met Win is dit niet het geval.

Ik zou dus lekker gaan voor een dualboot op de SSD. Let wel: je hebt met EUFI te maken. Het kan dus zijn dat je problemen ondervindt om via een usb stick met Linux (welke ga je nemen?) op te starten. Zet dan eerst de secureboot uit en vaak moet je de CMS aanzetten in de BIOS.

Laatst bewerkt:
Ik zal de dual boot dan vanaf SSD uitvoeren..

Dus in principe heb ik zo dan één Windows SSD partitie(64GB), en één Ubuntu SSD partitie(64GB) met ieder hun eigen bestandsindeling. Mijn SSD is totaal 128GB.

De bios settings pas ik aan zodra ik met de installatie ga beginnen :)

Ja.
Wat je nog wel zou kunnen doen is vooraf de partitie maken die je voor Ubuntu wilt, plus alvast de swap partitie.
Dit kan met GParted gedaan worden.

Als je dan met de installatie begint en je komt bij de schijfindeler, dan kies je voor Iets anders.
Dan kan je in het volgende scherm de partitie kiezen die je hebt aangemaakt.

Je kan het ook aan de installer overlaten, dus dan kies je voor Ubuntu naast Windows.

Maar goed, ik weet niet hoelang je al Ubuntu kent of niet; voor mij is het natuurlijk niet ingewikkeld, maar kan voor anderen wel begrijpen dat het soms wat ingewikkeld lijkt/is.

Ik ben van plan alvorens Ubuntu te installeren eerst de Windows SSD partietie te verkleinen tot 64GB. En dan via de Ubuntu installatie de resterende 64GB automatisch in te laten delen. (de makkelijkste optie)

Met systemen en indelingen heb ik net als met Ubuntu nog niet echt veel ervaring, dit wordt eigenlijk de eerste keer dat ik zoiets doe..

Okee, succes!
Mocht je vragen hebben dan hoor ik ze wel!

Bedankt voor de tips, de installatie ging verder vrij makkelijk. Nog niet alles werkt zoals ik wil, (ga hier nog even mee experimenteren) maar Windows en Linux werken verder zonder problemen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan