Linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

DenBosch

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2003
Berichten
14
I run the BootLoader for Mandrake but i have other stuff i need to install but it will not let me a all is there a way to remove the boot load and start over.

Is van een andere site maar ik heb het zelfde probleem allen heb ik amndrake er af gegeooid maar doe boot blijft er komen en ik wil een andere linux installen maar dat gaat niet want kan geen cdrom booten
weet iemadn de oplossing
 
Heb je ook geen rescuefloppy ofzo? Die kan je meestal downloaden bij de distrowebsite. Hoe heb je dan eigenlijk mandrake geïnstalleerd als je niet van cd-rom kon booten?
 
ik had windows xp er opstaan daarna had ik op me andere schijf linux gezet via cd rom dat lukte toen nog wel
Toen hebik linux er af gegooid hij werkte niet goed en nu blijft die boot scherm er staan en kan ik geen cdrom meer booten
 
Hoebedoel je geen cd-rom meer booten? Werkte dit eerst wel? Dat kan niet niet aan de bootloader van mandrake liggen, dat komt óf door de bootvolgorde in het bios óf dat de cd niet bootable is.

En hoe zit het met die rescuefloppy?
 
Ja ik kan geen cdrom meer booten omdat als ik die cdrom er in doe voor windows en hij wil hem booten start hij die boot divices op van linux naar xp
en een bootdisk werkt niet omdat me schijven ntfs zijn
 
Ja ik kan geen cdrom meer booten.
Omdat als ik die cdrom er in doe voor windows, en hij wil hem booten.
Dan start hij die boot divices op van linux naar xp .
En een bootdisk werkt niet omdat me schijven ntfs zijn.

Zo GOED
 
De bootloader zit in je MBR, een gedeelte van je harde schijf dat niet gewist wordt als je mandrake verwijdert.

Je kan gewoon opstarten vanaf een win9x bootdisk en dan het commando

fdisk /mbr

geven om je bootloader te verwijderen. Dat commando zet namelijk een standaard MBR terug.

Als je nog in linux kan en je gebruikt LILO als bootloader kan je ook het linuxcommando

/sbin/lilo -u /dev/hda

gebruiken.
 
Geplaatst door DenBosch
IK KAN GEEN CDROM OPSTARTEN LEZEN AUB

SORRY HOOR MAAR WE BEGINNEN HET ENE BEETJE ZAT TE WORDEN DAT JE ZO ZIT TE ZEUREN! ALS JIJ WILT DAT WIJ JOU HELPEN MOETEN WE OTCH WAT VRAGEN STELLEN?!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geplaatst door DenBosch
IK KAN GEEN CDROM OPSTARTEN LEZEN AUB

Je hoeft niet te schreeuwen en je vraagstelling is nou ook niet echt duidelijk...

maar ik heb het zelfde probleem allen heb ik amndrake er af gegeooid maar doe boot blijft er komen

nu blijft die boot scherm er staan en kan ik geen cdrom meer booten

Als je machine in staat is van cd te booten gebeurt dat al voordat je bootloader er is. Maar zelf lijk je te denken dat de bootloader het probleem is... :confused:

Er is al gevraagd of je bootvolgorde goed staat waarop je dit antwoord geeft

Ja ik kan geen cdrom meer booten omdat als ik die cdrom er in doe voor windows en hij wil hem booten start hij die boot divices op van linux naar xp

ook al lees ik dat 100x over, ik kan er nog weinig chocola van maken...
 
Ik kan er misschien ene beetje chocola van maken. denBosch denkt (geloof ik) dat je om van cd-rom op te starten je hem alleen maar in je cd-rom speler hoeft te doen. Dat is dus niet het geval, je moet in je BIOS instellen dat de bootvolgorde CD-ROM - FLOPPY - IDE1 is of CD-ROM - A: - C:
 
Ja dat heb ik gedaan.
En mijn bootvolgorde staat goed in bios.
Ik had linux geinstallerd en toen verwijdert.
Als ik nu mijn cd er in wil doen boot ie de bootselector van linux en niet mijn cd
 
Op welke manier heb je Linux dan verwijderd? En kun je wel vanaf diskette booten? Dan kun je een DOS-opstart diskette maken en fdisk /mbr uitvoeren.
 
Ik kan ook niet via opstartdiskette hem installeren/verwijder omdat me schijven ntfs zijn
 
Kun je XP nog wel opstarten? Dan weet ik wel een maniertje om het op te lossen. PS: Er bestaat wel een fdisk versie die NTFS ondersteunt.
 
Maar het komt er dus op neer, je wil linux installeren maar van cd booten kan niet, van diskette wel. Kwestie van even op de mandrake cdrom kijken, daar staan images op waarmee je bootdisks aan kan maken waarmee je linux kan installeren...
 
Maar het komt er dus op neer, je wil linux installeren maar van cd booten kan niet, van diskette wel. Kwestie van even op de mandrake cdrom kijken, daar staan images op waarmee je bootdisks aan kan maken waarmee je linux kan installeren...



Nee ik HAD linux geinstalleerd en verwijdert en wil nu een ander elinux er op zetten maar kan niet boote


Op de vraag van z-dragon ja ik kan xp starten.
hoe kan ik dat doen dan die fdsik zon der me schijven leeg te gooien?
 
Mijn manier is niet nodig als je er gewoon een andere linux op wilt zetten. Maak een Linux bootdisk aan, van de versie die je gaat installeren. Boot daarvan, die vraagt om de cd, cd erin en installeren. Aan het eind van de installatie wordt er een nieuwe bootloader geïnstalleerd en werkt alles weer :thumb:.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan