Linuxmandrake 10 final branden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tarabass

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 jul 2004
Hallo,

Heb gisteren eindelijk linux binnengehaald (3 cd's van 700 mb), maar vraag me af hoe ik dit moet branden! Op de linuxiso.org site hebben ze het over een iso branden maar ik heb nu de eerste cd uitgepakt en daar zit het volgende in:

Verschillende mappen, autorunbestandje, idxbestandje, wat readme's!

Ik neem aan dat ik dit gewoon in een keer op een cd kan branden?? Wie kan mij dit vertellen?

BvD

Bijlagen

• screenhunter_002.jpg
    screenhunter_002.jpg
    15,4 KB · Weergaven: 43
Al deze bestanden kun je naar de cd branden, dus gewoon met je normale brandprogramma, dan alles selecteren uit die map, en dat op cd branden

Hetgeen wat je hebt uitgepakt is de iso. deze kun je ook selecteren in je brandprogramma, en dan zet hij het zelf op cd. dan moet je kiezen in je brandprogramma, branden vanuit een image, of iets wat er op lijkt, ik weet niet welk programma je gebruikt

Ik brand met nero6, en wat je in de bijlage ziet is het rar-bestandje dat ik heb uitgepakt!

Dat rar bestandje was de iso. in nero zit de optie branden vanuit ISO(image) bestand. die optie selecteer je, en dan moet je opgeven waar je iso bestand staat. dan gaat nero hem voor je uitpakken,en branden op cd.

omdat je hem zelf ook al uitgepakt hebt, kun je er ook voor kiezen om zelf een cd samen te stellen, en dan alle bestanden die je hebt uitgepakt te selectern, en op cd te branden

Oke, thx! Ga het proberen! Wilde het even zeker weten voordat ik de cd's ver*****!

Als je de iso eerst uitpakt en gewoon de bestanden op cd brandt zullen de cd's niet bootable zijn!

Dus in nero
Recorder > Burn Image

en dan de ISO selecteren.

Heb nu de uitgepakte bestanden(zoals bijlage)als data gebrandt op een cd! Hij start op met het installatiemenu!
Is dat erg?

nee dat klopt, hij hoort zo op te starten, maar bij enkele iso bestanden is het zo dat er een boot bestand bij zit, en je hem dan via dos kan opstarten. dit is handiger voor het installeren, dan ben je namelijk geen opstartdiskette nodig

Ik wil vanuit windows(als dat mogelijk is) linux installeren op een tweede (lege) hdd in mijn pc! Heb ik hier ook een diskette voor nodig? Of kan ik gewoon beginnen met installeren op de 2de hdd en vraagt ie dan gewoon om cd 2 enzovoort? En krijg ik dan wel een dualbootmenu te zien bij opstart van mn pc?

(voel me lastig:o )

Linux heeft zelf een bootloader (LILO) en op het eind van de installatie zal hij vragen welke OS hij ermoet inzitten, hij zal windows probleemloos zien :cool: Als je op die tweede (lege) hdd wil gaan installen, dan moet je gewoon booten met de cd en een ROOT partitie (de 'C' partitie) aanmaken op die hdd en ook een SWAP (een partitie van 512 mb ofzo) partitie. Dit kan je allemaal zien in de installatie, don't worry :thumb:

Succes

Oke thx!

Heb de cd's nu bijna gebrand dus ga het zo dan maar eens proberen! Op goed geluk:p ! Als het niet lukt, weet ik jullie te vinden!:cool:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan