Listbox met twee kolommen,

Status
Niet open voor verdere reacties.

bonnowagt

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2006
Ik wil graag 12 listboxen maken met elk twee kolommen, namelijk dag en naam.
Voor elke maand 1 listbox waarin dus twee kolommen.

Het lukt mij wel om 12 listbocen te maken met elk 1 kolom en om dan de itmes toe te voegen.

Nu is mijn vraag hoe doe ik dit dus met twee kolommen hoe ontwerp ik dit en voeg dit toe.

De tweede vraag daarbij is dan hoe sla ik de ingevulde gegevens op. Dus het saven van de ingevoerde items.

Alvast bedankt

Ik denk dat het m niet gaat worden met een listbox .. de reden is eigenlijk omdat de multicolumn property misleidend is. Dit wil alleen maar zeggen dat ie de data van die ene kolom ook naast elkaar kan zetten in plaats van onder elkaar. Bovendien zal je dan alle data in 1 string moeten zetten met de juiste spatieering. Dat is veel lastiger en meer code dan een listview control.

dan is het met 3 regels code eigenlijk al geregeld.

Code:
        ListView1.Columns.Add("dag", 100, HorizontalAlignment.Left)
        ListView1.Columns.Add("naam", 100, HorizontalAlignment.Left)

ListView1.View = View.Details

Je kan dan na deze code gewoon met de listview1.items.add property data toevoegen.
Google hier eens op , daar zijn heel veel voorbeelden van.

listbox

Alvast bedankt voor de reactie. IK heb nu 12 listviews en het werkt naar behoren, dus daarvoor dank. Nu heb ik een vraag hierover nog.

Ik voer dus de diverse gegevens in zoals naam, dag. Geen enkel probleem verder, maa rik wil ui8ertaraard deze gegevens vasthouden ook als het programma afluit en weer opstart. Ik gebruik daarvoor de volgende code:

Bij afsluiten formulier:
Code:
SaveSettings(Me, Application.StartupPath & "/settings.set")
        Me.Close()
Bij laden formulier:
Code:
If File.Exists(Application.StartupPath & " /settings.set") Then
            LoadSettings(Me, Application.StartupPath & " /settings.set")
        End If

Nu werkt helaas de code niet. Wat doe ik verkeerd of ben ik vergeten?

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt door een moderator:
zoek eens op 'object serialization' xml,soap of binary serialization is daarvoor bedoeld. Die kan properties en de inhoud van een object opslaan in een extern bestand.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan