• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Listbox (reset naar eerste cel)

Status
Niet open voor verdere reacties.

arnose09

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2006
(Waarschijnlijk) een simpele vraag.

In excel 97 heb ik een formulier gemaakt waarin een listbox staat. Deze heb ik gekoppeld aan 4 cellen tekst.

Eerst selecteer ik in deze listbox bv. keuze 4.

Na opslaan en opnieuw openen van dit document verspringt de keuze 4 terug naar de keuze 1.

Hoe kan ik de listbox aanpassen dat dit niet gebeurd?

Bij voorbaat dank!
Arnold

Ben niet 100% zeker, maar:

Je kan de ListIndex opslaan in een cel, en wanneer het formulier opnieuw geladen wordt, dan lees je het terug in.

Lukt dit?

Wigi

Sorry maar dit begrijp ik niet helemaal.

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. :o

Ik heb ik een Excel werkblad een listbox gemaakt. Dus geen formulier gemaakt. Het is een formulier voor de gebruiker zeg maar! Dus niet het begrip Excel formulier (wat maak ik het mijzelf weer moeilijk) :)

Dus je heb via Werkset besturingselementen een listbox op je sheet gezet?

Als je rechts klikt op de ListBox, en dan naar het laatste tabje gaat, dan heb je toch:

input range en daaronder cell link (evt. de Nederlandse vertaling ervan)

Telkens een RefEdit venstertje ernaast.

De cel link is wat je moet hebben, daar komt de 4.

Als je opslaat, afsluit en opnieuw opent, blijft er nog steeds een 4 staan en is optie 4 geslecteerd.

Wigi

Dus je heb via Werkset besturingselementen een listbox op je sheet gezet?

Klopt! Dat klinkt inderdaad een stuk simpeler!

Inderdaad ben ik een nul met Excel die hopelijk snel 0,5 zal zijn!

Als je rechts klikt op de ListBox, en dan naar het laatste tabje gaat, dan heb je toch:
input range en daaronder cell link (evt. de Nederlandse vertaling ervan)
Telkens een RefEdit venstertje ernaast.
De cel link is wat je moet hebben, daar komt de 4.
Als je opslaat, afsluit en opnieuw opent, blijft er nog steeds een 4 staan en is optie 4 geslecteerd.

Wigi

Ik neem aan dat je de Eigenschappen van de Listbox bedoelt?`Vervolgens het 2e tabblad "Gecategoriseerd". Hier kan ik geen input range vinden, wel ListfillRange. En daarboven staat linkedCell.
Hierin kan ik wel een of meerdere cellen opgeven maar de gebruiker moet een keuze maken in de lijst en deze naar mijn mailen en het blijft verspringen.

Zie bijgaand attachement. Misschien is het zo beter uit te leggen. Dit is een Excel bestand met de extensie .doc aangezien ik geen zip of rar op het werk heb.

Bijlagen

Ik neem aan dat je de Eigenschappen van de Listbox bedoelt?`Vervolgens het 2e tabblad "Gecategoriseerd". Hier kan ik geen input range vinden, wel ListfillRange. En daarboven staat linkedCell.

Ik ken de Nederlandse vertaling niet van buiten. Ik zal er straks eens naar kijken.

Hierin kan ik wel een of meerdere cellen opgeven maar de gebruiker moet een keuze maken in de lijst en deze naar mijn mailen en het blijft verspringen.

Geef eens wat meer uitleg over hoe dit in zijn werk gaat?

Zie bijgaand attachement. Misschien is het zo beter uit te leggen. Dit is een Excel bestand met de extensie .doc aangezien ik geen zip of rar op het werk heb.

Kan ik een zipbestand bijvoegen dat je dan (thuis?) kan openen?

Wigi

Geef eens wat meer uitleg over hoe dit in zijn werk gaat?

Heel simpel. Ik heb een bestand gemaakt wat ik naar verschillende mensen ga sturen maar wat ook door meerdere collega's gebruikt moet gaan worden met allen een eigen toko.

Wat inhoud dat allen uit de listbox een keuze moeten maken welke groep zij beheren en vervolgens deze lijst opsturen per mail naar de gebruikers.

Deze gaan vervolgens wat checkboxen af en vullen wat textbox velden in. Er zit een knop in verzenden en het is klaar.

Kan ik een zipbestand bijvoegen dat je dan (thuis?) kan openen?

Jazeker, maar ik dacht dat dit een simpel iets zou zijn in de opties van de ListBox...

Volgens mij werkt zo als je wil. Ik heb deze code gebruikt in blad1.
Code:
Private Sub ListBox1_Click()
Range("b2").Value = ListBox1.Value
End Sub
en deze in de workbook
Code:
Private Sub Workbook_Open()
Worksheets("blad1").ListBox1.Value = Range("b2").Value
End Sub

Je gebruikt nu een andere cel waar de waarde naar toe wordt gebracht, en deze wordt weer uitgelezen als je het bestand opent.
Bekijk bijlage 35039

Laatst bewerkt:
Volgens mij werkt zo als je wil. Ik heb deze code gebruikt in blad1.
Code:
Private Sub ListBox1_Click()
Range("b2").Value = ListBox1.Value
End Sub
en deze in de workbook
Code:
Private Sub Workbook_Open()
Worksheets("blad1").ListBox1.Value = Range("b2").Value
End Sub

Je gebruikt nu een andere cel waar de waarde naar toe wordt gebracht, en deze wordt weer uitgelezen als je het bestand opent.
Bekijk bijlage 35039

Ik ben het met je eens dat dit werkt, maar waarom werkt het niet gewoon via de Eigenschappen van de ListBox? Daar dient het toch voor...

Wigi

Ik ben het met je eens dat dit werkt, maar waarom werkt het niet gewoon via de Eigenschappen van de ListBox? Daar dient het toch voor...

Wigi
Geen idee. Je zou nog de code in "Workbook" weg kunnen halen en bij linked cell die B2 in kunnen vullen.

formulieren

Via de werkbalk formulieren een keuzelijst toevoegen geeft dit probleem niet.

Wel heb ik hier nog een vraag over.

Is het mogelijk dit in een formulier toe te voegen samen met bijvoorbeeld de invoer van een datum die via een menuvenster voordat het werkblad te zien is moet worden ingevuld zodat de keuzelijst niet in het werkblad hoeft worden toegevoegd?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan