Livebox en Belkin in één netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

birkboy

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2008
Berichten
45
Hallo,

ik heb sinds gisteren een Belkin
(https://www.4launch.nl/shop/get/p-18#p-4-productid-024960)
in huis, het is een Modem/Router maar ik wil hem niet als router gebruiken want ik heb al een livebox met die taak:). mijn internet komt nu rechtstreeks van de livebox naar deze pc maar ik wil dus die belkin er tussen zetten zodat ik er meerdere pc´s op aan kan sluiten en ook via de laptop draadloos internet krijg:D. maar hiervoor heb ik jullie hulp nodig. ik ben het al aan het uitzoeken geweest maar ik weet niet hoe ik het precies aan moet pakken:confused::

als ik het goed heb moet ik de livebox met een LAN aansluiting van de Belkin verbinden en bij de belkin de DHCP server uitzetten (of niet??). maar om dit te doen moet ik dan eerst de belkin aan de pc aansluiten en nog niet een de livebox of hoe zit dat:confused:??

ook is het geloof ik nodig dat beide apparaten in dezelfde ip range staan, hoe moet ik dat doen en zijn er nog andere dingen waar ik rekening moet houden om een zowel draadloos als bedraad netwerk op te bouwen waarin bestandsdeling ook nog mogelijk is??

alvast erg bedankt:thumb:,
Birkboy
 
Als ik van jou was zou ik je Livebox enkel nog als modem gebruiken (dus routerfunctie uitschakelen) en de belkin als router...

Dat gaat:
1. Het meest eenvoudige zijn.
2. De prestaties ten goede komen!

Het zou overigens zonde zijn dat je een van de beste routers ooit enkel maar als switch zou gaan gebruiken...;)
 
Je kunt het ook omdraaien, en de belkin degraderen tot switch & draadloos accesspoint.

Je kunt je Belkin router gebruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (LiveBox). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Belkin van de LiveBox.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Belkin.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Belkin, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Belkin
5. Zet DHCP serving uit op de Belkin
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Belkin uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Belkin een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de LiveBox, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP. Je moet dus een vast ip-adres op de Belkin instellen dat niet door een andere computer/laptop gekaapt wordt, maar dat wel valt in de ip-reeks van het LAN van de LiveBox. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de LiveBox als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Belkin.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Belkin met een LAN poort van de LiveBox.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de LiveBox ipv. de Belkin.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Belkin nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Belkin zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de LiveBox.
Je hebt dus de Belkin als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.
 
Het zou zonde blijven van de belkinrouter. Trouwens: als je de belkin als router gebruikt en de livebox als modem zitten modem en router niet in hetzelfde apparaat. Dit heeft enkele voordelen...
 
Het zou zonde blijven van de belkinrouter. Trouwens: als je de belkin als router gebruikt en de livebox als modem zitten modem en router niet in hetzelfde apparaat. Dit heeft enkele voordelen...

Mooi bedacht, MAAR als er iets misgaat dan zal de helpdesk zeggen dat de LiveBox weer in originele staat teruggebracht moet worden.
Daarom ben ik er groot voorstander van om aan de apparatuur van de provider niets te veranderen (behalve misschien portforwarding).

Tijs.
 
Je kan toch steeds de modem resetten?

En zo'n ding waarvan je instellingen kan wijzigen dient toch net om de instellingen te wijzigen? Anders zou je de instellingen niet kunnen wijzigen...

Ik ben voorstander van nooit een router en modem in hetzelfde apparaat te gebruiken.
 
hallo allemaal,

Erg bedankt voor de vele reacties:thumb:.

Ik ben het denk ik wel eens met Tijs om de livebox gewoon te laten zoals hij hoort te zijn (wat zouden dan de voordelen moeten zijn?) Ik heb welleens gehad dat het dus fout ging en toen hielp alleen resetten niet en heb ik weer een halfuur aan de helpdesk gehangen, maar dat terzijde.

Zelf leek mij het beste de belkin gewoon als switch/accesspoint in te stellen maar hiervoor heb ik nog wel wat vragen op de reactie van Tijs:

- buiten de DHCP moeten er nog meer dingen uit maar welke moet ik dan allemaal uitzetten want buiten de DHCP server weet ik niet echt wat dat allemaal inhoud:(.

- mijn ip-range zit tussen de 192.168.1.10 en de 192.168.1.50 zal ik dan 192.168.1.50 ofzo nemen:D ?

- en je zei dat ik o.a. portforwarding moet uitzetten maar ik heb nu poort 10754 geforward in de livebox voor Utorrent kan ik dan straks daar nog gebruik van maken, en zo ja moet ik die poort dan in ook in de belkin forwarden??:confused:

alvast erg bedankt,

Birkboy
 
hallo allemaal,

Erg bedankt voor de vele reacties:thumb:.

Ik ben het denk ik wel eens met Tijs om de livebox gewoon te laten zoals hij hoort te zijn (wat zouden dan de voordelen moeten zijn?) Ik heb welleens gehad dat het dus fout ging en toen hielp alleen resetten niet en heb ik weer een halfuur aan de helpdesk gehangen, maar dat terzijde.

Zelf leek mij het beste de belkin gewoon als switch/accesspoint in te stellen maar hiervoor heb ik nog wel wat vragen op de reactie van Tijs:

- buiten de DHCP moeten er nog meer dingen uit maar welke moet ik dan allemaal uitzetten want buiten de DHCP server weet ik niet echt wat dat allemaal inhoud:(.

- mijn ip-range zit tussen de 192.168.1.10 en de 192.168.1.50 zal ik dan 192.168.1.50 ofzo nemen:D ?

- en je zei dat ik o.a. portforwarding moet uitzetten maar ik heb nu poort 10754 geforward in de livebox voor Utorrent kan ik dan straks daar nog gebruik van maken, en zo ja moet ik die poort dan in ook in de belkin forwarden??:confused:

alvast erg bedankt,

Birkboy

Je hoeft er niet echt iets van te weten, als je de opties maar even (bijv. met de zoekfunctie) opzoekt in de digitale handleiding van de Belkin en uitschakelt. Is dus RIP, UpnP en portforwarding, meer hoef je geen rekening mee te houden.

Als de pc's totnutoe niet verder zijn gekomen dan 192.168.1.50 (of de DHCP server van de LiveBox niets uitgeeft boven 192.168.1.50), dan zou je dus bijv. 192.168.1.200 kunnen kiezen voor de Belkin. Je kunt hem dan (bijv. voor aanpassen draadloze instellingen) kunnen bereiken onder http://192.168.1.200

M.b.t. portforwarding: Zodra je je Belkin hebt omgebouwd naar accesspoint/switch hoef je alleen op de LiveBox portforwarding te doen. [Dit zou anders zijn geweest als je de Belkin nog als router zou inzetten, want dan had je moeten portforwarden van de Livebox naar de Belkin en van de Belkin naar je pc].

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
ok bedankt:thumb:,
dus ik ge het nu als volgt doen:

- livebox los van pc (met xp)
- pc alleen aan belkin en nieuw ip aanvragen via
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
- in config DHCP enzo uitzetten
- bekin vast ip 192.168.1.200 geven
- livebox op LAN van belkin aansluiten
- weer nieuw ip aanvragen en dan zou ik internet moeten hebben:rolleyes:?
- en ik kan draadloos beveilingen via de config met ip 192.168.1.200

ok dan nog een laatste vraag:), bij de belkin zit software om hem voor het bebruik te installeren, moet ik de belkin nu gewoon installeren als ik hem niet maar als modem/router ga gebruiken of kan ik hem gewoon zo aansluiten:confused:???

ik ga zo op vakantie maar als het gelukt is dan horen jullie het nog, alvast bedankt:D,
Birkboy
 
Verkeerd gelezen:
1. Belkin los van de Livebox
2. PC aan de Belkin aansluiten
3. Nieuw ip-adres aanvragen op de PC
4. Inloggen op de 'website' van de Belkin, en daar portforwarding, DHCP serving, UpnP en RIP routing afzetten. Deze instellingen opslaan.
5. [Evt. de draadloze instellingen doen, als dat nog niet gebeurd was. Deze instellingen opslaan.]
6. Inloggen op de 'website' van de Belkin en het LAN ip-adres veranderen daar naar 192.168.1.200.
7. een LAN-poort van Belkin verbinden met een LAN-poort van Livebox.

Software van de Belkin CD hoef je niet te gebruiken, maar mag wel (moet dan tussen stap 3. en stap 4. plaatsvinden).

Tijs.
 
De voordelen:

1. de router van belkin op zich presteert beter, heeft ook een beter signaal.
2. je ipadressen worden beter ingesteld door de dhcpserver omdat de router mooi tussen de modem en het netwerk staat.
3. zo zit je isp (met zijn modem) niet in je netwerk! (waar ie niks te zoeken hebt.
4. een aparte router is beter te configureren...

als je toch bang bent om iets te wijzigen in je livebox kan je de instellingen ervan laten staan... dan zet je de belkin gewoon achter de livebox en stel je hem in als router. een router scheid nl enkel 2 netwerken. het maakt dus niet uit dat beide toestellen dienst doen als router zolang je alle netwerkapparaten maar 8er de belkin staan dan. dat is de beste oplossing vanwege: de beste prestaties en het eenvoudigste! zo kan je bovendien beide apparaten instellen met de standaardinstellingen...
 
ok, even voor de duidelijkheid op dit moment is de belkin nog niet aangesloten, ik wilde eerst op mijn gemak uitzoeken hoe ik hem het beste kon aansluiten.

op dit moment is mijn netwerk als volgt:

internet/telefoon > livebox:
>ethernetkabel> PC1(met XP) >usb transmitter> laptop (met vista)
>ethernetkabel> PC2(met XP)
>telfoon

maar ik zou het als volgt willen:

internet/telefoon > livebox >ethernetkabel> belkin:
>ethernetkabel> PC1 (met XP)
>ethernetkabel> PC2 (met XP)
>draadloos> Lapotop (met VISTA)
>telefoon

welke oplossing is in mijn situatie het beste?:

- bij de livebox DHCP enzo uitzetten en dan de belkin zo configureren dat die als router werkt (zo ja hoe precies?)

- of livebox als modem/router houden en de belkin configureren zoals de uitleg van Tijs?

als ik naar de genoemde voordelen ga kijken lijkt me het beste toch de eerste optie te kiezen.
(ja vanmiddag zij ik iets anders:p, maar als het fout mocht gaan weet ik eventueel zelf wel --uit ervaring-- hoe ik de livebox in zijn oude staat moet krijgen:D)

- alleen zou ik bij de tweede optie niet precies weten wat ik allemaal moet instellen bij zowel de livebox als de belkin:confused:
- die software als ik dus die routerfunctie van de belkin gebruik zal ik hem wel moeten installeren maar als dat niet zo is is dan die software eigenlijk overbodig??
- en bij de eerste optie hoe zit het dan met portforwarding?

sry dat ik zoveel wil weten maar ik heb al een router weg kunnen gooien door verkeerde instellingen en wil dat niet graag nog een keer laten gebeuren.:eek: owja en met zo op vakantie dat duurt nog wel even:D maar ik wacht iig met aansluiten tot na de vakantie :D

alvast bedankt,
Birkboy
 
Laatst bewerkt:
Ik vind inderdaad optie 1 het beste.

In principe is het heel eenvoudig. Het feit dat er een zogenaamde router in je modem zit wil zeggen dat de netwerkapparaten niet rechtstreeks met internet zijn verbonden maar dat de scheiding van het netwerk al gebeurd in de modem. Iets wat je gezien de voordelen dus liever in een apart apparaat wilt laten plaatsvinden. Maar het feit dat er 2 keer een scheiding in het netwerk is maakt weinig verschil zolang je maar 1 apparaat in het eerste netwerk hebt staan: de belkinrouter. Het enige wezenlijke verschil is inderdaad doordat je modem een ingebouwde router heeft, dat het ipadres van de belkinrouter door de dhcp-server van de modem wordt bepaald in plaats van door de dhcp-server van je isp. In praktijk maakt dat weinig verschil aangezien je isp de modem meestal sowieso herkent aan het mac-adres.

Wat betreft het portforwarding als dat nodig is, moet je dat in dat geval voor elke poort uiteraard instellen op zowel de livebox als de belkinrouter. In principe los je dat op door de belkinrouter een andere range te geven zodanig dat als je de gateway van je livebox ingeeft die probleemloos je router passeert. Theoretisch zou dat (mi) moeten werken. Of dat (eventueel in de praktijk) ook daadwerkelijk zo is valt af te wachten. Eventueel kan je als eenvoudige oplossing ervoor kiezen een netwerkapparaat in het eerste netwerk te zetten om de instellingen van de livebox aan te passen. Hiervoor heb je drie mogelijkheden:

1. Je plaatst een computer tijdelijk achter de livebox om de instellingen aan te passen.
2. Je plaatst een computer in beide netwerken.
3. Je plaatst een computer die niet moet kunnen communiceren met andere netwerkapparaten in het eerste netwerk. (dat is waarschijnlijk niet het geval)

Moest bovenstaande theorie dus falen heb je nog 2 of 3 opties. Waarschijnlijk is de eerste optie de beste.

Wat betreft het instellen van de belkinrouter: elke router is even eenvoudig in te stellen: je surft naar het interne ipadres en past daar de instellingen aan. Als je niet weet wat een bepaalde instelling betekent heeft de router meestal wel een ingebouwde helpfunctie én een uitgebreide handleiding (eventueel op cd meegeleverd). Soms biedt de fabrikant ook software aan om dit te vergemakkelijken. Ik weet niet hoe het met de nieuwe belkinrouters is maar ik zal je vertellen hoe het met mijn belkinrouter is gegaan:

stap 1: 1 pc hangt aan modem
stap 2: die pc opent de cd, het gaat niet om te installeren software, het gaat gewoon om een hulp om de router te configureren. Er wordt op die pc dus niets geïnstalleerd en je moet het dus ook niet op alle computers in het netwerk uitvoeren. 1 pc is voldoende.
stap 3: de belkintool analyseert automatisch de netwerkinstellingen op de pc (aangezien de router voor de modem als 'eender welk netwerkapparaat' wordt gezien en de pc die met de modem is verbonden ook als 'eender welk netwerkapparaat' wordt gezien is het dus voldoende als de instelingen van de router hetzelfde zijn als die van de pc.
stap 4: de belkintool vraagt om de router tussen de pc en de modem te plaatsen.
stap 5: de belkintool upload automatisch de geanalyseerde instellingen naar de belkinrouter.
stap 6: de belkinrouter is geïnstalleerd. Voor de geavanceerdere functies ga je naar het ipadres van je router.

Wel opgemerkt dat in de handleiding van mijn router stond dat de belkintool automatisch de beveiliging van de router regelde. De software deed dat echter neit, ik heb dat nog zelf handmatig moeten doen. Maar in principe is het dus vrij eenvoudig.

De software is dus eigenlijk alleen een hulp. Je gebruikt hem 1 keer en daarna wordt hij overbodig.

Veel succes!

en zoals je weet, vragen staat vrij;)
 
Zonder het verwarrend te willen maken:
Jouw eisenpakket kan ook met mijn gedachte (setup 2) gerealiseerd worden.
Uitleg:
Een accesspoint/switch vervult (behalve toegang geven tot het LAN-netwerk) verder zelf geen functie: Alles dat verbonden is via een accesspoint/switch is in het netwerk waar de accespoint/switch in aangesloten is.
Voor Internetten maakt het met setup 2 niet uit hoe je verbindt: Alle pc/laptopapparaten in jouw netwerk staan in het LAN-netwerk van de LiveBox. De PC's kunnen bedraad verbinden aan de Belkin, draadloos verbinden aan de Belkin of bedraad verbinden aan de LiveBox: Het maakt allemaal niets uit, zolang de Belkin puur als accespoint/switch aan de LiveBox is gehangen.
Veranderingen om dit mogelijk te maken moeten in de Belkin worden doorgevoerd (zie mijn instructies).

Bij de setup van Vis ta heb je ook 1 thuisnetwerk, alleen is dat het LAN-netwerk van de Belkin. Voor Internetten moeten pc/laptopapparaten aan de Belkin hangen: Bedraad danwel draadloos verbonden met de Belkin kan er geinternet worden.
Veranderingen om dit mogelijk te maken moeten in de LiveBox worden doorgevoerd (zie de instructies van Vis ta).
[Het inrichten van de Belkin zal in dit geval relatief eenvoudig zijn: CD gebruiken, instellingen doen en klaar.]

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de reactie weer:thumb:, maar jullie maken het wel moeilijk:p ik snap nu wel welke opties er zijn maar weet nu niet meer welke ik moet kiezen.:shocked:
mij maakt het niet uit of ik nu de livebox of de belkin moet instellen:p (als ik maar weet hoe) ik zou alleen willen weten waarom ik dan voor optie één of twee zou moeten gaan.

in mijn netwerk zullen er sowiezo nooit apparaten aan de livebox (dus voor de belkin) komen dus dat kan het probleem niet zijn. de optie van Tijs is me nu helemaal duidelijk alleen als ik voor de optie van vis ta zou gaan snap ik nog niet helemaal hoe ik dat zou moeten aanpakken :p

optie Tijs is dus belkin als switch/accesspoint
optie vis ta is dus belkin als tweede router

maar bij vis ta hoe zit het dan precies met portforwarden dat snap ik nog niet helemaal. je ik moet bij beide routers de poort forwarden maar wat bedoel je dan met de belkin in een andere range en met de zelfde gateway van de livebox?:(

en bij het gebruiken van de belkin als router moet ik hem dan op een pc installeren en instellen of bedoel je dat niet?

alvast weer bedankt:D,
Birkboy
 
[...]optie vis ta is dus belkin als tweede router

Optie vis ta was toch in eerste instantie om de LiveBox transparant maken (oftewel puur als modem te gebruiken). De functie van router zou daarmee vervallen op de LiveBox, en portforwarding alleen nodig op de Belkin.

Later heeft hij gesproken over het actief laten van zowel de Livebox als de Belkin als router. Dat kan (in jouw geval) niet zonder op 1 van de apparaten de LAN ip-reeks te veranderen, want die zitten bij jou in elkaars vaarwater (zoals je beginposting aangaf: 192.168.1.x).
Zodra dat werkt, moet je portforwarding doen op zowel de LiveBox (naar het WAN adres van de Belkin) en in de Belkin (naar het LAN adres van je pc).

Tijs.
 
ok nou ik denk dat ik het maar aan ga sluiten op de manier van Tijs dan snap ik zelf hoe het allemaal in elkaar zit en is het voor mij makkelijker het weer terug te draaien. ook hoef ik dan niet veel moeite te doen met portforwarden want dat hoeft dan alleen in de livebox en dat is al gebeurt. verder hoef ik dan niets meer in de livebox te veranderen (toch?).

dus eerst livebox loskoppelen en belkin alleen aan pc, die belkin nieuw ip geven en DHCP enzo uitzetten. dan bij belkin alles opslaan en hem herstarten en vervolgens de belkin het ip 192.168.1.200 geven. tenslotte de livebox op een LAN van de belkin aansluiten. toch?

dus als ik het op deze manier doe dan hoef ik de belkin niet te installeren???:rolleyes:. maar wat is dan de ip range van mijn netwerk want van de livebox is dat nu 192.168.1.10 tot 192.168.1.50 en de belkin krijgt dan een vast ip 192.168.1.200.

bedankt weer,
Birkboy
 
De belkinrouter kan je net zoals de livebox vanop je pc configureren. Je moet niets installeren of instellen op de pc. Behalve de ipadresregelin op automatisch zetten zodat de dhcpserver van de router het juiste IP-adres kan geven.

Misschien is het inderdaad eenvoudiger de routerfunctionaliteit van de livebox uit te schakelen.

In dat geval moet je dat dan nog wel kunnen doen voordat je het netwerk scheidt van het uiteindelijke netwerk door de belkinrouter.

Dus:

Stap 1: livebox zijn routerfunctionaliteit ontnemen.
Stap 2: belkinrouter instellen...

Het enige probleem is dan dat je je moet wagen aan het aanpassen van instellingen van het apparaat van je isp.

In principe eigenlijk helemaal geen probleem want op exact dezelfde manier zou je de belkinrouter configuereren.
 
ok dus ik kan kiezen of ik de router functie aan de livebox of de belkin overlaat? maar het is dan slimmer dat aan de belkin over te laten i.v.m. de beter router of toch door de livebox omdat die vanuit de ISP gaat.

maar hoe weet ik nu in welke ip range mijn netwerk straks ligt? (de belkin is dus 192.168.1.200 en livebox op dit moment 192.168.1.10 tot 192.168.1.50)

groeten,
Birkboy
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan