LMP server met PHPMyAdmin en FTP

Status
Niet open voor verdere reacties.

srananmang

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2011
Hallo beste mensen,

Ik maak een LMP server, ten eerste is dit mogelijk? zonder apache?

Hiernaast wil ik een ftp server installeren, ik kijk nu naar deze site http://en.opensuse.org/SDB:FTP_server,

Welke van de 4 ftp servers zal ik gebruiken?
•pure-ftpd
•vsftpd
•proftpd
•ftpd (from krb5-apps-servers package)
of eentje die niet standaart bij suse meekomt???

In de server maak ik een combi van MySQL, PHP en PHPMyAdmin. Hier heb ik al een handleiding voor, maar tips of suggesties altijd welkom.

De ftp geeft een gebruiker 'webmaster' toegang tot de map waarin webserver bestanden worden opgeslagen -->>> maar wie of wat is de webmaster??? ik neem aan dat root niet de webmaster is of wel???

Ik gebruik de distibutie OpenSUSE 11.2 met VMware 7.

Ik gebruik:
-mysql-5.5.16-linux2.6-x86_64.tar
-php-5.3.8.tar
-phpMyAdmin-3.4.5-all-languages.tar

Deze ga ik nu a.d.h.v. de handleiding installeren, kijken hoever ik kom.

Graag AUB antwoord op mijn vragen, bijvoorbaat dank.

Gr,

Srananmang

Het is uiteraard mogelijk, indien je PHP alleen gaat gebruiken als CLI. Het is over het algemeen veel makkelijker om van de package manager gebruik te maken dan te werken met losse tarballs. Vooral voor deze pakketten zijn er zeker RPM's beschikbaar.

Bedankt voor je reactie.

Het is een project waarbij ik geen gebruik wil maken van tooltjes als zypper en de nadruk wil ik leggen op tar. Ik wil namelijk voor mijn klas(ben aankomend docent :D ) een uitgebreide cursus maken waarbij ze ook kunnen werken met tar. Dat is een belangrijke basis om aan te leren.

Ik probeer momenteel van mijn HDD een tarball te installeren, dit werkt voor geen meter. Ik ben een beginner in Linux servers. Dus ik heb nu een groep aangemaakt en een user beide genaamd mysql, maar dan wil ik tar -zxvf '' wat ik hier zet vind hij niet " Moet ik hiervoor mijn HDD mounten?

Alvast bedankt voor je reactie. ik heb ook google afgezocht maar tevergeefs.

Dat is een beetje cryptisch "hij vind het niet" :). Je draait in een VM met, neem ik aan een gesimuleerde, harddisk. staan de tars op de virtuele drive? Zo niet, kun je inderdaad een directory uit je master OS sharen als een interne drive. Het hele punt van een VM is dat het OS dat erop draaide geïsoleerd draait, als je programma's konden "ontsnappen" heeft het niet veel waarde :P

Dank.

Ik was vergeten dat een USB-stick mounten het makkelijkste was. Dat heb ik nu gedaan, ff pauze en dan ga ik achtermekaar installeren, mysql, PHP en phpmyadmin.

: Wat bedoel je precies met CLI?

Ik wil dat de ll de basis taken van een server kennen en kunnen. Dus er is geen echte einddoel met deze server, meer een server om van en mee te leren.

Gr,

Srananmang

CLI. command line interface. PHP is ook als offline scripting taal te gebruiken. het kan ook als gewone scripting taal aangewend worden op servers of met webservers die niet direct om kunnen gaan met PHP als geïntegreerde extention.

MySQL2.PNGPff,

Ik krijg msqld maar niet werkend. stappen tot nu toe:

- groupadd SQL
- useradd -r -g SQL Rene
- cd usr/local
- USB gemount
- tar -zxvf /mnt/SQL/helenaam.tar.gaz
- ln -s /usr/local/helenaam.tar.gz SQL
- cd SQL
- chown -R Rene .
- chgrp -R SQL .
- scripts/mysql_install_db --user=Rene
- chown -R root .
- chown -R Rene data
- cp support-files/my-medium.cnf /etc/my.cnf
- bin/mysqld_safe --user=Rene &

Zo...

Na mijn laatste commando blijft hij constant iets doen, dat hetzelfde lijkt. ZIE BIJLAGE AFBEELDING, ik ga maar s ff slape, hele nacht lope klooie met mysql:confused:

En wat geeft de errorlog ? Je hebt de optionele stap uitgevoerd om je eigen config mee te geven, heb je die ook juist ingesteld?

Beste,

Dank voor reactie

Het lag aan de optionele stappen. Ik heb het helemaal opnieuw, fresh, geinstalleerd. Mysqld start nu wel op ik kan hetgeen opstarten en stoppen. Ik kan gelukkig weer verder.

Ik weer eigenlijk nu niet wat er nu mis kon zijn met mijn eigen config?

Ik pak ff de errorlog van vorige server erbij(ZIE BIJLAGES pag 1 t/m 4)... Kan het zo zijn dat ik op mijn huidige server problemen kan verwachten? Of waren die optionele stappen gewoon niet juist?

Bij voorbaat dank.

Srananmang

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg

Laatst bewerkt:
I moet even gokken, maar ik verwacht uit de log dat je eigen config verwijst naar een locatie die onder beheer van ROOT is (home directory?), terwijl de database draait onder de user Rene. Dit veroorzaakt een rechten conflict waardoor het script vast loopt.

Dank voor reactie,

OK, dat begrijp ik wel. Maar ik zit nu met het volgende stukje. Ik wil namelijk in de mysql shell komen, ik zie dit namelijk in de installatie handleiding van mysql?
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.5/en/default-privileges.html Ik wil ook z.s.m. PHP gaan installeren maar ik wil eerst dat mijn mysql helemaal 100% is. Ik heb inmiddels root een passwd gegeven

ik wil nu ook enkele testusers maken maar hiervoor moet ik toch inde mysql shell komen?

Bij voorbaat dank.

En zou ik dan met root als de eigenaar van alles werken, of het zo houden? zoals jij het zegt krijg ik er alleen maar meer conflicten mee, maar ik heb het allemaal volgens de handleiding van de officiele mysql site gedaan :S

Je moet alleen goed kijken. Meerdere users e.d. aanmaken zijn niet het probleem, je moet alleen zorgen dat je niet in directories werkt waar je andere rechten verwacht. Grappige is dat de makkelijkste manier om mysql te beheren PHPmyadmin is.... , via php.

Enfin, als het goed is kun je met "mysql" in de shell komen. Eventueel "mysql -r" als je al een password hebt ingesteld.

"mysql -r -u root" als je met root wil inloggen en je user account niet root is

*edit* de reden dat je de database niet onder root wil draaien is dat als ze je database kraken ze waarschijnlijk in je hele systeem kunnen

Laatst bewerkt:
dank voor reactie.

Ik ben inmiddels in mijn mysql shell precies zoals je zei, dit had ik net zelf uitgevonden en toen wou ik het hier mededelen, maar zag ik dat jij het ook al zei.

bin/mysql -u root -p

Wat bedoel je met het beheren van mysql is met phpmyadmin het makkelijkst. Zou ik mysql wachtwoorden en testuser moeten aanmaken met phpmyadmin?

Zoals ik aangegeven had wou ik ook php en php myadmin installeren... dus als dit zo is, is dat mooi?

Ik heb inmiddels een passwd voor de root maar nog niet voor de user die nu aap heet ipv Rene:D Heb net weer een clean install gedaan, alles liep verkeerd, ik heb niet echt verstand van linux e.d. dus ging ik perl installeeren. Dit was niet verstandig aangezien dit bijna hetzelfde is als php.:S

Bij voorbaat dank.

phpmyadmin geeft je een mooie shell voor al deze zaken. Linux de schuld geven is niet helemaal eerlijk, daar er dus netjes pakketten worden geleverd tegenwoordig a la windows. Dit is nog redelijk "hard core" zwoegen. Je leert er meer van, maar er is een goede reden om voor "normale" mensen gewoon niet te moeilijk te doen :)

Dank voor reactie.

Dus wat ik nu denk te gaan doen is :

clean install, dan mysql uitpakken en installen en ff opstarten en root een ww geven.

hierna direct php en phpmyadmin erop zetten en dan hiermee mysql configureren.

Is dit aan te raden? en trouwen ook de juiste volgorde? en weet je toevallig een goeie tuttorial, ben aan het zoeken op het web.... maar als je een goede weet graag:D

Bij voorbaat dank.

Volgorde is niet zo heel belangrijk, maar dit is de juiste zonder pakket manager. Met linux pakketten kun je de volgorde nooit fout doen, omdat de depencies er voor zorgen dat als iets eerst moet gebeuren, dat ook eerst wordt uitgevoerd.

Tutorial voor het gebruik van phpmyadmin, of het installeren van php?

Dank voor reactie.

Ok dan ga ik ff een clean install doen, maar sinds vanddaag als ik dit wil doen opens hij opeens automatisch na de installatie Yast voordat hij het login shel laat zien??? en dan staat er rechts bovenin automatiche configuratie. Dit was wel aangevinkt maar nooit heb ik dit blauw scherm gezien, ik heb dezelfde installatie al ruim 6-7 x gedaan en bij de 8ste kwam dit pas?? Weet je misschien waardoor dit komt? en kan dit voor problemen zorgen? :S

Indien mogelijk zou ik een tut mogen van beide. Opzich is dit niet zo moeilijk lees ik hier en daar op het web, maar wat ik niet begrijp is dat ik dus een server probeer te maken mysql, php en phpmyadmin en hiernaast wil ik ftp draaien. Moet ik hiervoor de mysql en php en phpmyadmin specifiek installeren of gewoon basic? Dus was ik bedoel alles aan elkaar haken, volgens bepaalde tutorials en dan testusers maken klaar... en dan ftp?
Of moet ik echt een specifieke installatie doen, dus bepaalde stappen niet, of juist wel?

bij voorbaat dank.

Nou, linux is pittig maar wanneer je iets bereikt wordt het steeds leuker:D

EDIT* Moet ik nou bij het installeren van PHP gebruik maken van --with-mysql[=DIR]??? *

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan