• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Locatie van cursor omzetten in dag en maand

Status
Niet open voor verdere reacties.

TinusTussengas

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2022
Het leek zo simpel maar bij nader inzien zoek ik me suf en roep nu dus wat extra hulp in.

Probleem:
Ik heb een tabel met maanden en dagen. Nu zou ik dus als ik in een willekeurig veld ga staan
de combinatie van die dag en maand in het groen gemarkeerde vak willen zien.

Dus ik klik bijvoorbeeld op K4 en zou dan in J16 "4 Maart" willen zien verschijnen

Bijlagen

En wat is de relatie tussen cel K4 en de datum 4 Maart?
Of bedoel je soms 10 Maart?

Laatst bewerkt:
Zet er nog even een enkele quote voor, dan worden alle maanden goed getoond:
Code:
[j16] = [COLOR="#FF0000"]"'" & [/COLOR]Cells(1, Target.Column).Value & " " & Cells(Target.Row, 1).Value

Ja dit is helemaal wat ik bedoel. Perfect
Ik snap alleen niet waar de formule nu staat (of moet staan) om dit voor elkaar te krijgen.

Ik probeer er tenslotte ook gelijk wat van te leren :-)

er is geen formule, het werkt met een code en die staat achter het blad.

Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
   [J16] = ""
   y = DateSerial(Year(Date), Target.Row - 1, Target.Column - 1)
   If Not Intersect(Target, Range("B2:AF13")) Is Nothing And Month(y) = Target.Row - 1 Then [J16] = y
End Sub

Het wordt steeds mooier, alvast bedankt voor de hulp.
Ik heb nu 3 bladen gemaakt maar op de een of andere manier zet hij de dag niet meer voor de maand.
Kunnen jullie me nog 1x helpen aub

Bijlagen

Je hebt locaties gewijzigd, dan moet je dat ook in de code aanpassen:
Code:
[j18] = Cells([COLOR="#FF0000"]3[/COLOR], Target.Column).Value & " " & Cells(Target.Row, 1).Value

Tja, en ik dacht toch echt dat ik ze allemaal veranderd had.
Wat nu echter nog opvalt is dat bijvoorbeeld de dagen in december worden weergegeven als 18-dec en die van oktober als 18 oktober
Als de tekst uit de eerste kolom genomen wordt zou dat toch overal zo moeten zijn? Ik snap niet waarom die bepaalde maanden afkort.

Vandaar mijn eerdere opmerking er nog een enkele quote voor te zetten:
Code:
[j18] = [COLOR="#FF0000"]"'" &[/COLOR] Cells(3, Target.Column).Value & " " & Cells(Target.Row, 1).Value

Laatst bewerkt:
Mag ik hieromtrent toch nog een beroep op jullie doen.
Een en ander werkt prima echter nu moet er ook het weeknummer bij komen. Dat is op zich geen probleem echter wel wanneer het jaartal van de kalender niet het actuele jaar is want dan klopt het niet meer.
Zoals in tab Pieter te zien is heb ik in A1 het jaartal toegevoegd. Kun je dit nu ook verwerken in het vinden van het juiste weeknummer? 2 januari is in 2023 KW1 (in 2022 is dat KW52)

Bijlagen

Bedoel je WK in plaats van KW?
Dat klopt gewoon volgens de ISO weekberekening.
02-01-2022 = week 52
02-01-2023 = week 1

KW van kalenderweek :)
Maar ook bij de ISO weekberekening moet ik toch op de een of andere manier laten weten met welk jaar gerekend moet worden.
Als ik bijvoorbeeld kies voor 2024 dan is 1 januari in week 1 en niet in 52

Dat zal wel zitten wanneer je de week laat beginnen, maandag of zondag.

zon t/m zat
2 jan 2022 = week 1
2 jan 2023 = week 1

Laatst bewerkt:
Maar ook bij de ISO weekberekening moet ik toch op de een of andere manier laten weten met welk jaar gerekend moet worden.
Als ik bijvoorbeeld kies voor 2024 dan is 1 januari in week 1 en niet in 52
Je code gebruikt nu alleen dag en maand.
Zet daar ook nog het jaar uit A1 bij.

Het zou nog mooier zijn als je dat de vba-code aanpast naar Zondag 1 januari 2023, dus ook de dag er bij. Helaas begrijp ik de code niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan