loeiend geluid bij starten pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

damokles

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 apr 2003
Hallo,

Ik heb een pc van ongeveer 3,5 jaar oud. De pc doet het altijd goed maar de laatste tijd maakt ie een loeiend geluid als ie gestart wordt.
Dit geluid houdt ongeveer 1 minuut aan, dan neemt het volume van het geloei/geratel af.
Daarna is de pc geluidloos.

Mijn vraag is: wat kan de oorzaak van dit geluid zijn, en duidt dit op aanwezige/komende problemen?

Heeft dit misschien iets te maken met stof?
Alle ventilatieopeningen zijn onlangs nog schoongemaakt. De pc heb ik nog nooit aan de binnenkant stofvrijgemaakt omdat ik geen idee heb hoe dat moet (en ik ben doodsbang dingen kapot te maken).

Bedankt,

Henri O. Damokles

Het zal waarschijnlijk een fan zijn die lawaai maakt.
Naar mate deze warmer wordt gaat het geluid weg.

Wat je kan doen is de pc kast open maken en voorzichtig 1 voor 1 de fan's die je hebt ff tegenhouden.
Zo kom je erachter welke er lawaai maakt.
Dit moet je natuurlijk doen als de pc nog koud is.

Voordat je de pc kast open maakt ff jezelf ontladen van statische electriciteit!!!
Dit doe je door ff een verwarmingspijip aan te raken.(onbeschilderd)

Weet je welke er lawaai maakt dan kan je deze vervangen of laten vervangen.
Je kan hem ook loshalen en ff een druppeltje naaimachine olie op het as-je achter het stickertje doen.
Helaas is dit maar een tijdelijke oplossing.

Ik heb dit ook dat is bij mij de ventilator van de videokaart

Als het probleem een ventilator is die warm moet worden, kan dit dan problemen verooorzaken voor onderdelen van de pc (iets kapot maken) of is het alleen even een vervelend geluid om te horen?

Als het namelijk geen kwaad kan dan vind ik het geluid geen probleem. Ik heb de pc nog nooit opengemaakt en ben daar toch huiverig voor.

Henri

als je een cd in je rom laat zitten gaat ie ook loeien als een gek bij een start.hij leest de cd en laat em vaak op volle toeren draaien

Geplaatst door damokles
Als het probleem een ventilator is die warm moet worden, kan dit dan problemen verooorzaken voor onderdelen van de pc (iets kapot maken) of is het alleen even een vervelend geluid om te horen?

Als het namelijk geen kwaad kan dan vind ik het geluid geen probleem. Ik heb de pc nog nooit opengemaakt en ben daar toch huiverig voor.

Henri

Als het inderdaad een fan is die herrie maakt kan het wel degelijk kwaad, misschien nu nog niet maar op den duur wel.
Een herrie makende fan draait meestal minder toeren door stroef draaien (dat is dus die herrie), minder toeren betekend automatisch minder koeling, het nu maar afwachten wanneer de fan zo langzaam draait dat er onvoldoende koelinfg onstaat met als gevolg kapotte onderdelen (Processor, videokaart of voeding)

Nakijken is dus iets wat je zeker moet (laten) doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan