"Loeiende" ventilator / hete laptop (maar geen hoog CPU-gebruik?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vertigo1981

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 sep 2009
Berichten
4
Dag allen,
De afgelopen periode heb ik nogal last van een "loeiende / stomende / blanzende" ventilator. Eentje die veel lawaai maakt, dus. M'n laptop (HP ProBook 5310) loopt ook behoorlijk heet aan.

Ik heb dit in het verleden wel eens eerder gehad, maar toen was er (ik meen door een virus/trojan/malware o.i.d.) ook sprake van een hoog CPU-gebruik: toen werd de CPU vrijwel continu tussen de 80 en 100 %.

Nu lijkt het CPU-gebruik me vrij normaal. Meestal maar zo'n 5 - 15 %, soms oplopend tot 20 - 30 % als ik wat meer vensters open heb, met af en toe korstondige hogere pieken als ik een nieuw programma opstart. Dat is toch vrij normaal?

Waar zou de loeiende ventilator en oververhitting dan vandaan komen? Misschien toch weer een virus / trojan ofzo? (Ik heb een up-to-date virusscanner (ESET NOD32)).

Of kan het ook in andere oorzaken zitten? Google leert me dat het ook kan komen door vuil in de laptop; is het inderdaad aan te raden 'm van binnen schoon te (laten) maken?

Bedankt alvast!
 
Probeer eens stofvrij te maken.
Als het nou niet beter is na het ontstoffen , schaf een CoolerMaster voor je laptop aan , dat helpt hier in ieder geval wel!
 
kijk es wat de temperaturen zijn met bijvoorbeeld Everest of HwInfo ..
Speedfan wil nog wel es met foute temperatuurmetingen komen ..
 
Thanks. Ik ga schoonmaken sowieso proberen. Los daarvan: is het CPU-gebruik dat ik omschrijf inderdaad normaal? Ik gebruik over het algemeen geen hele zware programma's op deze laptop (normaliter heb ik zeg maar een paar vensters open staan van bijv. Office, Outlook, Tweetdeck, Spotify en een browser).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan