Logaritme berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Laroguz

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2006
Hallo,

Ik ben een bestaande Access applicatie aan het uitbreiden met een leuk stukje rekenwerk. Dit werd eerst in Excel gedaan en daarin werd ook ergens een logaritme berekend. Excel heeft hier gewoon een standaard functie voor. Log(getal)
Access heeft dit natuurlijk ook en ik heb dit dan ook simpel overgenomen. Maar tot mijn stomme verbazing geeft de Accessversie heel andere waarden dan de Excelversie. De rekenmachine stelt trouwens Excel in het gelijk.
Heeft iemand deze ervaring ook en doe ik wellicht iets fout?

met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Om te bekijken of je iets fout doet, is een voorbeeldje wel handig, of anders de query waarin je de formule gebruikt.

Het voorbeeld is simpel. Zet maar gewoon in een nieuwe query de functie log(getal) waarbij getal een vaste waarde of een waarde uit een ander veld kan zijn en kijk naar het resultaat.
Zet diezelfde functie in een cel in Excel en controleer het met de rekenmachine.

groeten
Wim Janssen

Ik heb het antwoord al.

De Log functie in Access gebruikt standaard het grondgetal 2,718282. Excel gebruikt standaard grondgetal 10 (LOG10).

Om hem gelijk als Excel te krijgen zul je de Log(waarde) moeten delen door Log(10).

Dus Logaritme: Log([VeldMetWaarde])/Log(10)

Dank voor het meedenken
groeten
Wim Janssen

Ik heb nog niet te maken gehad met logarithmische berekeningen, dus vandaar dat ik het antwoord niet gelijk kon geven. Vreemd dat het zo werkt, maar goed om te weten!
Zou je de vraag nog op opgelost kunnen zetten met de knop rechtsonder?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan