Lokaal netwerk niet benaderbaar via VPN

Status
Niet open voor verdere reacties.

davoezzz

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2011
Beste Helpmij forumleden,

Ik heb vandaag een VPN verbinding opgezet tussen mijn Server en een Client computer en ook op mijn Iphone.
Het probleem is, dat wanneer ik verbinding heb met mijn VPN, ik zowel geen sites kan bezoeken, als geen lokale apparaten kan benaderen via IP terwijl ik dit op de server zelf wel kan.

Heeft iemand enig idee waarom ik mijn lokale netwerk niet kan benaderen wanneer ik VPN gebruik??

Met vriendelijke groet,

DaVoezzz

Ik heb een ander subnet geprobeerd dat anders is dan die van mijn LAN netwerk. Ook heb ik hem geprobeerd op automatisch toewijzen van ip adressen(DHCP) maar ook dit mocht niet baten..

Simpel op te lossen :

1. Configuratie scherm -> Systeem -> Netwerkinstellingen -> Adapters weergeven
2. Pak je VPN connectie -> Eigenschappen -> TCP/IP Eigenschappen -> Geavanceerd (geloof ik)

En hier zul je even door de tabs heen moeten. Wat je zoekt is een optie "Use remote gateway" (ongeveer) "Gebruik externe gateway" die je uit wilt zetten. Wat dit doet is simpel, als het aan staat gaat je internet verkeer ook via het VPN en dat wil je zowiezo niet (je pc wordt hierdoor ook onbereikbaar als het vpn aan staat). Als je hem uit zet gaat hij alleen het VPN op voor de adressen die hij daar kent en blijft internet via je eigen aansluiting gaan.

Het is zo, dat als ik via m'n iphone of via ander netwerk verbinding maak met die VPN m'n remote connection wel aan blijft.. Dus kan het toch niet dat die remote gateway aan staat?

Het idee erachter is dit:

Je telefoon heeft internet, IP : 1.2.3.4 en je computer is verbonden met je telefoon. Je computer bouwt via de verbinding van je telefoon een VPN tunnel op naar een ander IP adres. Wat nu gebeurd is dat met de standaardinstellingen IP adres 0.0.0.0 te vinden is via het eindpunt van de VPN verbinding (feitelijk dus waar je mee verbind). Het adres 0.0.0.0 = alles, heel internet. In de VPN client connectie wordt bepaald waar je eigenlijk heen verbind, dit is b.v. een subnet met computers van een bedrijf met adres 192.168.0.0/24 (192.168.0.1 tot 254 vertaald). Wat je wil is dat als een adres binnen 192.168.0.0 wordt aangesproken dat het via je VPN gaat en als je naar een ander adres gaat het via je eigen internet gaat.

Zolang de connectie open is, of via je eigen internet of via dat van je telefoon is er een remote gateway. Als je niets hebt verzet is de kans groot dat alles via het VPN gaat dus ook je mail/internet verzoeken. Kans aan de andere kant van dat VPN is aanwezig dat die jou niet internet op laat als je via VPN connect...

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

PS: Mocht het onduidelijk zijn, ik vermoed dus dat je telefoon software/connectie/dingetje zo slim is geweest dit voor je uit te zetten en dat het op een VPN connectie middels je eigen/pc internet nog aan staat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan