lokale hdd wordt weergegeven als removable

jacjohal

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2025
Sinds vorige week heb ik een 2e hands mobo en upgrade gedaan naar windows 11
Het ziet er leuk uit en draait ok echter ik zie 2 hdd die op SATA 600 zijn aangesloten dubbel in verkenner staan.
Als ik op het pijltje rechtsonder klik en dan op het usb icoontje zie ik die 2 schijven waaronder mijn C: schijf staan (veilig verwijderen). Ik dacht dit op te lossen door IDE mode naar AHCI te wijzigen maar dat haalt niets uit. ik had een stukje gevonden van MS om in het register een wijziging te maken maar dat lukte niet het stukje was ook voor Windows 8.
Wie weet de oplossing?hdd dubbel.jpg

Begin met een SFC /scannow in de cmd of powershell die je opent als admin.

Zet de auto driver van Windows uit en installeer die van Intel zelf.

Hopelijk wil dat helpen al het op zich geen kwaad kan die dubbele meldingen.

Ze worden ook door Speccy zo weergegeven.

Hoe staan ze in schijfbeheer? als na deze handelingen ze er nog zo staan?

SFC /Scannow uitgevoerd geen problemen gevonden.
Intel heeft geen drivers die ik nodig heb

tijdens het installeren de melding 0x00004E24 dit platform wordt niet ondersteund

Jammer, wordt het zo laten?

Waarom wil je W11 hebben? is een Linux distro niet handiger? Mint b.v., kun je ook alles mee doen.

ik blijf verder zoeken want ik vind het een raar geval.
de schijven werken goed maar wil het opgelost hebben want het hoort niet zo.
Linux mint ooit geprobeerd, ziet er leuk uit hoor maar niet voor mij

Hallo srpchulp,

Toevallig had ik dit stukje vanmorgen ook gevonden maar evengoed heel erg bedankt hoor.
Ik heb nu even geen tijd maar ga dit zeker toepassen.

Kijk voor de aardigheid eens naar de aansluiting op het moederbord waar de schijf is aangesloten. Mogelijk dat er nog meer SATA poorten zijn, mogelijk een aantal die dit probleem niet veroorzaken.

Kijk dan meteen even of er iets van E-SATA bij staat. Dat zou namelijk een verklaring zijn. Die poort is bedoeld om een SATA schijf via de kast van de pc te kunnen aansluiten.

@srpchulp alle mogelijkheden uitgeprobeerd zonder resultaat.
@RogerS ik heb deze 2 schijven beide op de 6 sata 600 poorten aangesloten omdat deze ook sata 600 zijn en ik wil optimaal van de snelheid gebruik kunnen maken. de sata 300 poorten zijn al in gebruik door andere schijven, E-sata heb ik niet ook geen hot swap functie

Start eens op met alleen de bootschijf, zet erna weer uit en sluit 1 schijf aan, dan weer hetzelfde met de andere schijven, elke keer kijken wat er dan wordt weergegeven.
Welke schijven heb je aan die Marvel controller hangen?

Quote: ''Start eens op met alleen de bootschijf, zet erna weer uit en sluit 1 schijf aan, dan weer hetzelfde met de andere schijven, elke keer kijken wat er dan wordt weergegeven.''
Dit had ik al met het opbouwen gedaan. Aan de Marvel controller hangen mijn c schijf en een schijf voor data beide sata 600. In de bios is voor die sata 600 poort een functie ''update to superspeed'' daar heb ik 2 identieke ssd's voor besteld en ga die in raid gebruiken. Ik denk dat het dan over is

zoals @srpchulp al aanhaalde in het gelinkte artikel. Lijkt een probleem binnen Windows te zijn. Dus als de schijven juist zijn aangesloten, dan is het dus het bekende probleem van Windows. Oplossing te vinden achter de eerdere link.

Raid 0 is eigenlijk striping en geen raid, wel een goede back-up nodig dan.

Wordt het geen tijd voor een mobo met M. 2 NVMe slots?

ik heb een PCIe kaartje gekocht met sata 600 aansluitingen. Die 2 sata 600 op mijn mobo laat ik maar voor wat het is.

opgelost nu worden de schijven gewoon als lokale schijven gezien en niet als usb

Terug
Bovenaan Onderaan