Lookup in IIf-functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

StanleyKelder

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2009
Hoii,

Ik heb een database gemaakt voor het invoeren van verschillende soorten potjes die we krijgen en het daarna weer versturen daarvan.
Vanwege het versturen van verschillende soorten dozen had ik gedaan : IIf([doos]="1";8;0) (enzovoorts)
Dit werkte prima, tot we een andere doos erbij kregen die niet een constante inhoud heeft.
Wat ik dus wil is een functie waar, wanneer ik doos 5 invul, ik handmatig het juiste aantal potjes in kan vullen.

Is er iemand die mij hiermee kan helpen?

Je was er bijna...
Expr1: IIf([doos]='1';8;IIf([doos]='5';[Typ het aantal];0))

[typ het aantal] ?
Bedoel je dat letterlijk of bedoel je bijvoorbeeld: IIf([doos]='1';8;IIf([doos]='5';6;0)) ?

Ik zou 'm iets letterlijker nemen ;) Je wilde toch een variabel aantal kunnen invullen bij doos 5?

Wat is wat in het engels???

Dat mag je van mijn part in het duits typen; alles tussen [] wordt beschouwd als een parameter, en verschijnt als vraag als je de query uivoert. Probeer maar...

Stel dat ik om de zo veel tijd een doos 5 mee stuur. Maar doos 5 is steeds verschillend. Dan is dit volgens mij geen oplossing, of zie ik dat verkeerd?

Waarom niet? Met de IIF kijk je eerst of doos 5 in de selectie zit. Op dat moment krijg je de vraag over het aantal. Maar ik vermoed dat je een andere procedure gebruikt dan je in je vraag impliceert. Welke? geen idee...

Nope,
Het werkt nog niet zo als ik dat zou willen.
Door die 'doos 5' in de iif-functie vraagt hij inderdaad het aantal wat er in zit, maar dit bewaart hij niet, dat wil ik wel.

Wat ik doe:
Ik voer de informatie in in een form, dit komt dan in de table en vervolgens in de query. In de query komt automatisch het aantal potjes te staan afgeleid van welke doos dit is. Deze informatie vind ik vervolgens dan weer terug in mijn report.

Nou heb ik elke week meerdere dozen, waarvan er elke keer een doos 5 bij in zit. na 3 weken staan er dus 3 dozen 5 in mijn database. Op de manier die mij net is uitgelegd krijgt elke 'doos 5' dezelfde waarde. En dat wil ik juist niet.

Jij wilt iets dat bijzonder simpel is op te lossen: voeg een extra veld toe aan je tabel. En vul daar het aantal in. Geef dat veld desnoods een standaardwaarde (in je oorspronkelijke voorbeeld gebruik je de waarde 8) en vul bij die dozen waar je iets anders wilt, een andere getal in. Je moet namelijk helemaal niet met een variabele werken, en eigenlijk heb je de vraag dus verkeerd gesteld ;)
Wat ik dus wil is een functie waar, wanneer ik doos 5 invul, ik handmatig het juiste aantal potjes in kan vullen.

Als je via een formulier werkt, dan kun je de variabele inhoud wel via een extra tekstveld in je tabel krijgen, want je moet op je formulier het Aantal veld uiteraard wel koppelen aan je nieuwe tabelveld, anders wordt dat niet opgeslagen. Op het niet-gebonden tekstveld op je formulier maak je dan een gebeurtenis <Na bijwerken> die het handmatig ingevulde getal overzet naar je tabelveld.

Het leven kan soms zo simpel zijn..
Heel erg bedankt voor de hulp in elk geval! :)
En sorry voor de verkeerde vraagstelling ;)

Ik heb mijn antwoorden nog eens nagelezen, en ik denk dat het zonder extra tekstvak kan. Met alleen een extra veld met standaardwaarde in tabel en op formulier ben je er al. Maar volgens mij had je dat al gevonden ;) Is het antwoord ok, dan mag je de vraag nog op Opgelost zeten :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan